10 Haiwan Unik Kulit Lut Sinar Sehingga Menampakkan Organ Dalaman

Setiap makhluk di muka bumi ini dicipta olehNYA dengan tujuan yang tertentu... Semua yang anda akan nengok bawah ni sumernyer betul sama sekali, tidak sama sekali menggunakan kuasa Adobe Photoshop mahupun teknik super impose seperti yang sering dilihat di mana2...!!

So nak tau apa yang tembus di pandangan mata selain plastik dan kaca.. Jom Kita Selongkar..!!

1 - Transparent Frog
Di venuezuela terdapat seekor katak kaca yang tergolong dalam keluarga Centrolenidae (Perintah Anura).Pada umumnya, kita sering melihat katak berwarna hijau, Katak Kaca ini spesel skit dengan kulit perutnya kelihatan telus sehingga menampakkan jantung, hati dan saluran penghadaman di dalamnya.





2 - Transparent Head Fish
Ikan aneh yang dipanggil Barreleye (Macropinna Microstoma) ini mempunyai kepala yang lut cahaja dan memiliki sepasang mata yang berbentuk tiub. Kelihatan sayu aja biler memandang mata ikan ini, adakah ikan ini sedang bersedih..???


3 - Transparent Butterfly
  Dijumpai di Amerika Tengah, Di kawasan Mexico ke Panama, Glaswing Butterfly (Greta Oto) merupakan seekor rama-rama yang memiliki sayap yang lut cahaya. Tisu antara urat sarafnya kelihatan seperti kaca.


4 - Transparent Squid
Dijumpai di Selatan Lautan Hemosfera, Sotong Glass  (Teuthowenia pellucida) ini mempunyai organ2 dalaman yang bercahaya dan mempunyai keupayaan untuk berubah kepada bentuk bola seperti landak laut. Sotong Glass ini merupakan mangsa yang sering dijadikan habuan kepada Goblin Sharks, Ikan Paus dan Burung2 di lautan dalam.


6- Transparent Cave Shrimp
Udang Kara yang berasal dari utara Amerika ini dikatakan berubah bagi menyesuaikan diri di kawasan gua.



6. Transparent Zebrafish
Zebrafish yang lut cahaya ini telah dicipta oleh sainstis pada tahun 2008 bertujuan untuk mengkaji penyakit2 dalam badan termasuk penyebaran kanser. Kajian ini dilakukan ke atas ikan zebrafish sebagai ujian sebelum teori yang sama digunakan Penyelidik untuk melihat Pertumbuhan tumor di organisma hidup seperti manusia. 



7 - Tranparent Sea Cucumber
Timun Laut  Enypniastes eximia yang mengagumkan ini ditemui di kedalaman lautan Sunless oleh the Census of Marine Life and the Woods Hole Oceanographic Institution, iaitu sebuah pusat yang mengkaji spesies hidupan laut dalam. Seekor binatang yang renang lambat di dasar laut. Struktur badan Timun laut ini yang lut cahaya menampakkan organ2 dalam badan yang lain. Selain itu, Timun laut ini juga mempunyai organ bioluminescent pada kulit, yang boleh digunakan untuk menghalang pemangsa.


7. Transparent Amphipod
Dikenali sebagai Phronima, haiwan yang luar biasa ini adalah salah satu daripada banyak spesies aneh yang ditemui pada ekspedisi ke gunung pelbagai laut di Atlantik Utara. Untuk hidup, Spesies Shrimplike yang kecil ini akan menunjukkan semua yang ada dalam dan luar untuk melarikan diri dari musuh.



8. Transparent Larval Shrimp
Yang ditemui di dalam perairan di sekitar Hawaii, piggybacks ini merupakan udang lut cahaya yang menempek pada larva pada obor-obor.



9. Transparent Icefish
Ditemui  di perairan sejuk di sekitar Antartika dan selatan Amerika Selatan, Crocodile Icefish (Channichthyidae) ini memakan udang, copepods, dan ikan yang lainnya. Darah mereka transparant karana mereka tidak memiliki hemoglobin. Metabolisme mereka hanya bergantung pada oksigen terlarut dalam cairan darah, yang diyakini akan diserap secara langsung melalui kulit dari air.



10. Transparent Jellyfish
Ubur-ubur berenang bebas dan boleh ditemui di mana-mana lautan, dari permukaan ke dalam laut. Obor-obor sememangnya merupakan satu spesies yang lut cahaya dan ada macam2 jenis sehinggakan ada yang tidak kelihatan oleh mata. Antaranya ialah genus Arctapodema, dengan ukuran panjang satu inci (2,5cm ).



P/S : Kalau Haiwan, Kita ada senarai di atas ni....Untuk manusia,  Mungkin kita ada Hollowman...Kan Lutsinar tu...;p

Tembus cahaya bila menusuk ke haiwan-haiwan ini

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post