10 Jenis 'Burung Kayangan' Cenderawasih Di Dunia, Harga Cecah RM1Juta

Terdapat lebih daripada tiga dozen speiss Paradisaeidae dalam keluarga, atau lebih dikenali sebagai burung syurga. Terdapat kira-kira 13 jenis burung ini dan yang paling terkenal adalah anggota jenis Paradisaea.

Di Indonesia burung-burung ini dikenali dengan burung syurga. Disifatkan oleh warna yang menarik dan terang, bulu kuning, biru, merah, dan hijau. Dengan warna-warna supaya mereka menjadi burung yang paling cantik dan menarik di dunia.

Burung syurga ini ditemui di Papua New Guinea dan kawan sekitar pulau-pulaunya, termasuk Timur Australia. Malangnya kewujudan burung ini semakin berkurangan dengan bilangan pemburu yang tidak bertanggungjawab bertindak menyalahi undang-undang.

1. Lesser Bird of Paradise (Paradisaea Minor)
Burung Lesser syurga yang dikenali sebagai Syurga kuning kecil. Burung ini adalah sederhanadengan panjang kira-kira 32 cm, merah-coklat dengan mahkota kuning dan belakang atasberwarna kuning.

2. Raggiana bird of Paradise (Paradisaea Raggiana)
Burung Raggiana syurga juga dikenali dengan nama Count Raggi, AOS burung syurga. Burung ini juga dikenali sebagai Burung syurga. Habitat burung ini meluas di selatan New Guinea dan timur laut.


3. Astrapia Ribbon-Tailed (Astrapia Mayeri)
Ini adalah salah satu daripada burung yang paling indah di syurga. Astrapia namanya Rebenberekor dan mempunyai bulu ekor terpanjang berhubung dengan saiz badan, panjang lebih daripada tiga kali panjang badan.

4. Blue Bird of Paradise (Paradisaea Rudolphi)
Namanya mengingatkan salah satu pengangkutan teksi di Indonesia. Burung ini adalah kira-kira 30 cm, hitam, iris coklat tua, kaki kelabu. Bulu burung lelaki yang dihiasi dengan sayap dengandominasi warna biru-ungu. Oleh itu, yang juga dikenali sebagai Burung Paradise Blue.

5. Riflebird Paradise (Ptiloris paradiseus)
Jika anda pernah melihat filem Planet Bumi, maka anda akan melihat burung ini. Burung inimempunyai panjang kira-kira 30 cm dengan burung lelaki yang hitam dengan warna biru hijaumahkota berwarna-warni, kaki hitam, iris coklat gelap dan mulut kuning. Burung Wanita jenis inizaitun coklat.


6. Red Bird of Paradise (Paradisaea Rubra)
Dipanggil Burung Merah Paradise, kira-kira 33cm panjang paruh kuning dan coklat, dan kuning. Lelaki dewasa boleh mencapai 72cm termasuk bulu perhiasan berwarna merah darahdengan hujung putih pada bahagian perutnya.


7. Lawes, AOS Parotia (Parotia Lawesii)
Parotia lawesii bersaiz sehingga 27 cm). Kawasan endemik hutan yang meliputi kawasan pergunungan di tenggara dan timur Papua New Guinea.

8. King of Saxony Bird of Paradise (Pteridophora Alberti)
Raja Saxonyi adalah sejenis burung pengicau adalah kecil, dengan panjang kira-kira 22cm.Lelaki dewasa mempunyai rambut hitam dan kuning gelap, dikepalanya terdapat dua helai bulubersisik wayar biru langit berkilat seperti banner yang panjang 40cm dan boleh dikuatkuasakanpada bila-bila masa perempuan dibunga-bungakan. Oleh itu burung ini dimakan Paradise Panji.

9. Wilson, AOS Bird of Paradise (Cicinnurus respublica)
Wilson, AOS Burung saiz agak kecil Paradise hingga 21 cm. Lelaki Burun hitam dengan jubahmerah dan kuning di leher, mulut, lampu hijau, kaki biru dan dua bulu ekor ungu melengkung.Sementara perang wanita dengan mahkota biru.


10. Princess Stephanie, AOS Astrapia (Astrapia stephaniae)
Stephanie Astrapia berukuran kira-kira 37 cm, burung ini berwarna hitam dan berwarna-warnikepala biru-hijau dan ungu, disamping itu ia mempunyai bulu ekor panjang hitam keungunan.


1 Comments

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post