10 Nilai Matawang Terendah Di Dunia 2023

Nilai matawang yang besar angkanya itu sebenarnya tidak dinilai dari segi berapa banyak jumlah kosong di belakangnya.  

Mata wang tertentu sangat lemah sehingga dianggap tidak bernilai dan tidak penting di pasaran global. Nilai mata wang mencerminkan kekuatan dan kestabilan tender sah negara. Mata wang negara yang sangat berjaya cenderung meningkat nilainya. Nilai mata wang yang tinggi menunjukkan bahawa proses inflasi di negara ini terkawal. Populariti mata wang tidak menjamin nilai yang tinggi. Penguasaan ekonomi sebuah negara juga tidak menjamin mata wangnya menjadi yang terkuat.


Jom kita selongkar matawang negara mana terendah di dunia bagi tahun 2023
 
10. Dinar Iraq (IQD)
1 USD = 1,296.34 Iraqi Dinar

Mata wang Iraq, dinar Iraq, dikeluarkan oleh bank pusat negara itu dan dibahagikan kepada 1,000 fils. Sejak tahun 1990, inflasi menjadikan fils tidak mempunyai banyak nilai. Dalam dekad yang lalu, negara juga menghadapi ketidakstabilan politik.
 

9. Uganda Shilling (USH) 
$1 Dolar : 3,629.67 Ugandan Shilling

Uganda menghadapi beberapa halangan di bawah tadbir urus Idi Amin. Dasar negara termasuk dasar imigresen telah memberi kesan negatif kepada ekonomi negara. Kesannya masih menjejaskan pembangunan negara. Walau bagaimanapun, beberapa tahun kebelakangan ini menyaksikan peningkatan dalam nilainya tetapi tidak melebihi 5% daripada jumlah penurunan nilai.


8. Paraguayan Guarani (PYG)
1 USD = 6,932 PYG

Paraguay sedang mengalami kemelesetan ekonomi yang teruk akibat daripada inflasi yang tinggi, kadar pengangguran yang tinggi, peningkatan kemiskinan dan rasuah. Faktor-faktor ini telah meninggalkan kesan negatif terhadap nilai mata wang.


7. Guinea Franc (GNF)
1 USD = 9,755 GNF

Guinea sebagai sebuah negara menghadapi rasuah dan ketidakstabilan politik yang membawa kepada mata wang yang lemah. Nilai mata wang negara semakin menurun dari tahun ke tahun.


6. Uzbekistani Som (UZS)
1 USD = 10,637 UZS

Kerajaan Uzbekistan telah menggunakan banyak cara untuk meningkatkan ekonomi negara. Tetapi tiada seorang pun daripada mereka telah terbukti berjaya. Yang terbaharu ialah langkah pembaharuan, jadi perubahan yang akan dibawa oleh langkah ini masih belum diterokai dari segi nilai mata wang.

Pandemik Covid-19 juga menjejaskan ekonomi secara mendalam. Walaupun data menunjukkan bahawa Uzbekistan telah menyambung semula operasi ekonomi dalaman mulai suku ketiga 2022, penurunan dalam pengeluaran perindustriannya telah meningkatkan ketidakpastian pada masa depan mata wang itu.

 
5.  Rupiah Indonesia (WPI)
1 USD = 14,387 IDR 
Dalam tempoh tujuh tahun yang lalu, mata wang tidak bertambah baik walaupun sedikit. Faktor-faktor yang telah membawa penurunan nilai mata wang termasuk penurunan rizab pertukaran asingnya. Memandangkan Indonesia sangat bergantung kepada pasaran eksport, kejatuhan kos komoditi tersebut telah menurunkan lagi nilai mata wangnya.
 
Indonesia menggunakan matawang Rupiah (IDR) yang merupakan perkataan India yang bermaksud Perak. Agak mengejutkan Rupiah Indonesia berada dalam senarai ini kerana ekonomi Indonesia agak stabil dan merupakan salah satu negara Asia Tenggara yang membangun.


4. Laotian Kip (LAK)
1 USD = 9,576 LAK

Lao atau Laotian Kip bukanlah mata wang yang diturunkan nilai tetapi mata wang yang mempunyai kadar yang rendah sejak dari pengenalannya pada tahun 1952. Selama bertahun-tahun nilai mata wang telah bertambah baik. Juga, kereta api dirancang yang akan menghubungkan Beijing ke Laos, yang mungkin menarik pelabur ke negara kecil ini. Walaupun ia adalah mata wang termurah, ia adalah mata wang yang menjanjikan ke arah peningkatan nilainya.
 

 
3. Sierra Leonean Leone (SLL)
1 USD = 10,250 SLL

Sierra Leonean Leone ialah mata wang Afrika yang sangat terjejas oleh kemiskinan. Afrika mempunyai sejarah skandal kewangan, rasuah dan konflik termasuk perang saudara yang kejam di wilayah barat Afrika. Semua ini membawa kepada kejatuhan ekonomi negara dan nilai mata wangnya. Jangkitan Ebola menambah kesengsaraan Sierra Leonean, dan merupakan faktor berterusan yang mempengaruhi penduduk negara itu yang terus menggunakan bantuan kewangan.
 
 
2. Dong Vietnam (VND)
1 USD = 22,926 VND

Vietnam kini masih bergelut dalam menstabilkan ekonomi mereka, Menyebabkan nilai VND Masih rendah. Negara ini telah lama mengikuti ekonomi berpusat. Walaupun negara ini memulakan laluan membentuk ekonomi pasaran, ia masih mempunyai jalan yang panjang untuk dilalui. Mata wang ini sangat menurun nilainya pada masa ini tetapi kemungkinan besar mata wang itu bertambah baik memandangkan peningkatan dalam ekonomi.


1. Iran Rial (IRR)
1 USD = 42,105 IRR

IRR atau RIyal Iran berada di tangga pertama senarai ini menandakan matawang paling lemah dan mempunyai nilai paling rendah di dunia ketika ini. Sebelum Riyal, Toman adalah matawang rasmi IRan yang membuatkan rakyat Iran masih menggunakan Toman sebagai matawang mereka. Bagaimana negara ini mempunyai matawang paling rendah sedangkan mempunyai bahan mentah yang sangat bernilai iaitu minyak?

Disebabkan pergolakan yang berlaku seperti peperangan Iran-Iraq, Serangan oleh Israel dan sekatan ekonomi kuasa besar membuatkan minyak Iran tidak dapat dieksport.
  


#duit #wang #rendah #matawang #nilai 

Kredit : Forbes

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post