17 Tempat Menakjubkan yang Sememangnya Wujud Di Dunia

Dunia ini penuh dengan keajaiban alam semula jadi yang tempat-tempat baru, yang menakjubkan dan luar biasa yang boleh ditemui setiap hari.


Tempat-tempat ini sememangnya wujud di muka bumi dan sedia menanti kunjungan semua. Perkampungan kuno, banjaran ais, mungkin tidak semua dapat merasa

17. Mountain Roraima, Venezuela


16. Solar du Uyuni, Bolivia
Salar de Uyuni Bolivia dianggap sebagai salah satu pemandangan paling ekstrem dan luar biasa di seluruh Amerika Selatan, jika bukan Bumi. Membentang lebih daripada 4,050 batu persegi Altiplano, ia adalah rata garam terbesar di dunia, ditinggalkan oleh tasik prasejarah yang telah sejat lama dahulu. Di sini, kerak garam yang tebal memanjang ke ufuk, diliputi oleh corak garam poligon berkuil yang naik dari tanah.



15. Naica Mine, Chihuahua, Mexico


14. Black Forest, Baden-Württemberg, Germany
The Black Forest mungkin paling terkenal sebagai latar untuk beberapa dongeng terbaik Brothers Grimm, termasuk Rapunzel, Sleeping Beauty dan Hansel and Gretel. Pada pandangan pertama, tidak sukar untuk melihat sebabnya. Terdapat rasa keajaiban yang nyata di seluruh sudut barat daya Jerman ini, dikuasai oleh hutan yang luas yang menawarkan banyak untuk pengunjung.




13. Lake Retba, Senegal

 

12. Canola Flower Fields, China
Daerah Luoping  di timur Yunnan, China setiap musim bunga apabila ladang bunga Canola yang mekar menjadikan tanah ladangnya menjadi emas kekuningan. Canola ialah nama dagangan untuk kultivar rendah asid yang dibangunkan di Kanada bagi tumbuhan sesawi.  

 

11. Mendenhall Ice Cave, Alaska 
Ini ialah Glasier Mendenhall, kepingan ais sepanjang 13 batu yang indah terbentuk kira-kira 3,000 tahun dahulu. Ia adalah yang paling terkenal dalam kumpulan ais Alaska, menarik ratusan ribu pelawat setiap tahun untuk melihat hamparannya yang luas dan beku.


 10 – Antelope Canyon – USA
Mungkin salah satu tempat yang paling dilawati oleh jurugambar bagi merakamkan permandangan indah di Barat Daya Amerika. Antelope Canyon terletak di Navajo tanah berhampiran Page, Arizona.

 

9 – Hitachi Seaside Park – Japan
Hitachi Seaside Park di Jepun meliputi kawasan seluas 3.5 hektar dilitupi bunga yang menakjubkan sepanjang tahun. Taman ini terletak di sebelah Pantai Ajigaura, adalah sebuah taman bunga dan destinasi pelancongan yang popular di Jepun.


8 – Tunnel of Love – Ukraine
Tempat menakjubkan ini dinamakan "The Tunnel of Love" oleh penduduk tempatan kerana ia adalah tempat yang popular untuk pasangan yang bercinta berkunjung. Landasan ini diliputi tumbuhan semulajadi malar hijau yang membentuk terowong.


 

7 – Street in Bonn – Germany 
The Cherry Blossom adalah satu tarikan pelancong utama di Altes Land orchard di Jerman. Pertunjukan bunga api gaya-Jepun, yang dianjurkan oleh masyarakat Jerman-Jepun, menarik puluhan ribu penonton setiap musim bunga.



6 – Tianzi Mountains – China
Tianzi Mountain ini dinamakan Xiang Dakun yang mengetuai pemberontakan petani tempatan 'dan memanggil dirinya Tianzi-Anak Syurga. Dikelilingi oleh Suoxi Valley di timur, Zhangjiajie di selatan, Sangzhi County di utara, Tianzi Gunung adalah salah satu daripada empat zon indah di Wulingyuan.


 
5 – Lake Hillier – Australia
Ciri yang paling ketara tasik ini adalah pada warnanya yang menonjol, flamboyan merah jambu. Warna nya adalah kekal, kerana ia tidak berubah apabila air itu diambil di dalam bekas. Panjang tasik itu kira-kira enam ratus meter.


 
4 – Pamukkale – Turkey
Pamukkale adalah tarikan semula jadi di Denizli Wilayah di barat daya Turki. Teres salji putih Pamukkale ini diperbuat daripada travertine, batu sedimen, didepositkan oleh air yang mengalir dari mata air panas.


 
3 – Bamboo Street – Sagano – Japan
Sagano Bamboo Street adalah salah satu daripada tapak semula jadi yang paling menakjubkan di Jepun. Salah satu fakta yang paling menarik tentang Sagano Buluh Forest adalah bunyi angin yang membuat manakala ia bertiup di kalangan buluh.

 
 
2 – Tulip Fields – Netherlands
Setiap bulan Mac di luar Amsterdam pula kawasan tanah berubah dari tapak tompok berpasir ke pucuk hijau limau sebagai tanda-tanda pertama musim bunga bakal tiba.


 
1 – Hang Son Doong – Vietnam
Vietnam Hang Son Doong gua adalah yang terbesar di dunia, dengan gua yang cukup besar untuk memuatkan sebuah jalan seluruh bandar di dalamnya.

 

Bestnya. semoga suatu hari dapat sampai ke tempat ini.


 

1 Comments

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post