10 Filem Bertemakan Perlumbaan Terbaik Sepanjang Zaman..!!!

10 Filem perlumbaan terbaik sepanjang zaman

Bosan asyik memonton filem mengenai superheroes, makhluk asing, bunuh-membunuh, dan perebutan kuasa? Walaupun filem-filem seperti The Fast dan Furious tidak sering memenangi Oscar, tetapi itu tidak menjadikannya kurang menghiburkan. Berikut merupakan 10 filem-filem perlumbaan yang dicadangkan oleh Parade.

1. The Fast and the Furious


Pada tahun 2001, Vin Diesel dan Paul Walker membintangi The Fast dan Furious, sebuah filem yang penuh aksi mengenai polis yang terperangkap dalam dunia perlumbaan jalanan. Semenjak itu, filem Fast & Furious baru telah melanda teater setiap beberapa tahun, sehinggalah Fast & Furious 6 berjaya memecahkan rekod box office di kala itu.

2. Cars



Lightning McQueen, sebuah kereta antropomorfik disuarakan oleh Owen Wilson, sebuah filem Pixar yang telah memperkenalkan perlumbaan NASCAR kepada kanak-kanak pada 2006. Bagi yang masih belum melihatnya, sila temani anak anda menonton. Menarik woo!


Teruskan Selongkar...

3. Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby




Will Ferrell membawa jenaka seakan Anchorman ke litar lumba dalam filem komedi 2006 ini dengan John C. Reilly dan Sacha Baron Cohen. Alah, Borat… Takkan tak kenal? Will Ferrell dan Borat ni bro. Pecah perut dibuatnya! Kalau anda perlukan filem ringan hendak bergelak ketawa dengan rakan-rakan pada hujung minggu, inilah filem yang anda cari.

4. Days of Thunder



Nicole Kidman dan Tom Cruise bertemu dalam set filem ini pada tahun 1990, di mana ianya mempamerkan jalan pintas seorang anak muda mencapai keagungan dalam NASCAR. Filem ini juga memperlihatkan beberapa bintang NASCAR, iaitu Rusty Wallace, Neil Bonnett, dan Harry Gant, yang mana telah membuat cameo dalam filem itu.

5. Cannonball Run



Burt Reynolds membintangi Cannonball Run pada 1981 sebagai JJ McClure, pesaing dalam perlumbaan automotif tidak rasmi sekiar tahun 70-an. Ia begitu berjaya sehingga terhasilnya dua filem susulan, iaitu Cannonball Main II dan Speed Zone​​!, yang dihasilkan beberapa tahun kemudian.

6. Two-Lane Blacktop



Sebuah klasik kultus dipopularkan oleh pelakonnya James Taylor (penyanyi) dan Dennis Wilson (drummer) Beach Boys, drama tahun 1971 ini dikisahkan dua orang lelaki yang terlibat dengan perlumbaan drag di Barat Daya Amerika, dan laluan ikonik Route 66.

7. Le Mans



Hampir seperti dokumentari dalam realisme, filem 1971 ini dibintangi Steve McQueen dan memperlihatkan keadaan sepanjang perlumbaan kereta 24jam Le Mans di Perancis.

8. The Love Bug



Pada tahun 1968, Herbie, Volkswagen Beetle dengan fikiran sendiri, dihidupkan buat pertama kalinya dalam filem bersama pemandu pertamanya, yang dimainkan oleh Dean Jones. Sejak itu, Herbie telah membintangi siri TV dan beberapa lagi filem, termasuk Herbie: Fully Loaded yang dibintangi oleh Lindsay Lohan pada tahun 2005.

9. Speedway


Dalam filem muzikal tahun 1968 ini, Elvis Presley memainkan watak pemandu kereta lumba yang lari daripada cukai, dan Nancy Sinatra membintangi watak pemeriksa IRS (pemeriksa cukai). Hmm.. Macam tidak berapa masuk akal. Apa yang pasti, jika anda tidak minat filem muzikal, anda masih boleh “forward”kan babak nyanyian .

10. Grand Prix



James Garner memainkan watak seorang pelumba yang terperangkap dalam cinta tiga segi . Filem tahun 1966 ini telah mengaut beberapa Oscar untuk bunyi dan penyuntingan teknikalnya.

Setelah diteliti, mungkin banyak lagi filem perlumbaan yang boleh dimasukkan dalam senarai di atas. Contohnya filem Rush (2013), filem kisah benar yang mengisahkan perlumbaan James Hunt (dilakonkan oleh Chris Hemsworth-Thor) dan Nikki Lauda (Daniel Brühl), dua lagenda Formula Satu sebelum wujudnya Ayrton Senna. Siapa yang belum menonton Rush, silalah berbuat demikian. Pasti tak rugi.






Kredit : ArenaKereta

2 Comments

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post