10 Spesies Katak yang Pelik Lagi Unik..!!

Katak oh katak kenapa engkau panggil hujan macamana aku tak panggil hujan ular nak makan aku... itu mungkin lagu yang sering kita dengar... tapi macamana pula dengan jenis katak ini... katak oh katak kenapa engkau pelik sangat..Macamana aku tak pelik...tuhan cipta aku...Gulrpp...itu jawab katak mungkin..!!!


1. ”Egg eating” Dart Frogs
Seperti katak "dart" atau "arrow", warna jelas Oophaga genus adalah tanda amaran kepada pemangsa bahawa daging mereka mengandungi racun maut, walaupun haiwan ini berdarah sejuk yang paling berbisa di samping itu, ada manisnya dimana katak jantan dan katak betina akan sama2 menjaga anak mereka. 

2. The Marsupial Frogs
Tidak berpuas hati untuk meninggalkan meninggalkan berudu di dalam kolam dan mengharap yang terbaik, katak Hemiphractidae ini dikenali sebagai katak yang membawa telur dan muda mereka di belakang mereka, kadangkala dilindungi dalam kantung sepanjang jalan melalui peringkat berudu.

3. The Purple Frog
Secara rasminya ditemui pada tahun 2003, Nasikabatrachus sahyadrensis adalah katak India yang begitu luar biasa bahawa ia seolah-olah telah mengambil laluan evolusi yang sama sekali berbeza daripada Anura yang lain. Katak ungu memakan serangga bawah tanah dan hanya muncul untuk mengawan secara besar-besaran ketika monsun.

4. The Surinam Toad
Katak yang sepenuhnya tinggal di air dan hampir tidak dapat tinggal lama di kawasan darat. Katak jenis ini melindungi telurnya di belakang daging yang lebih dan dikendong sehingga menetas.Menggunakan organ-organ deria yang unik berbentuk bintang di hujung jarimereka untuk mengesan mangsa lulus.  

5. The Gastric Brooding Frog
Satu lagi yang telah berakhir pada nota sedih, Rheobatrachus genus termasukhanya dua spesies yang berasal dari bahagian kecil Timur Australia, hilang daridunia kita pada dekad yang sama sebagai katak emas.  Anatomi yang luar biasa bagi katak Australia dalam  setiap perkara, kedua-dua spesies ini seolah-olah berubah sepanjang laluan unik masing-masing dari mana-mana amfibia lain yang diketahui.

6. The Giant Prehistoric Devil Toad
Pada enam belas inci panjang yang menakutkan , adalah saiz yang lebih besar daripada mana-mana katak yang pernah hidup hari ini. Beelzebufo mempunyai unjuran kecil, bertulang dalam rahang atas yang berfungsi sebagai gigi, dan berkemungkinan duduk bergerak bersama-sama lumpur dan lumut bagi menyamarkan diri untuk menangkap musuh. 

7. The Golden Toad
Anda melihat salah satu daripada hanya beberapa gambar yang pernah diambil Bufo periglenes, katak emas Costa Rica, dan salah satu daripada gambar yang pernah diambil, kerana spesis ini sudah mengalami kepupusan mendadak dalam tahun 1980-an. Hanya ditemui pada tahun 1966, kodok keemasan nampaknya masih tidak selamat pada tahun 1987 apabila ahli biologi dikira lebih 1500 daripada katak itu mengawan di dalam kolam air hujan. Setahun kemudian, penyelidik yang sama mendapati hanya satu, katak jantan yang kesepian tinggal di tapak yang sama. Orang-orang yang cukup bertuah telah melihat kodok keemasan dalam orang telah diterangkan warna mereka sebagai jauh lebih bijak daripada gambar mana-mana boleh membiak pada masa itu. Hanya katak jantan mempunyai sported oren keemasan pepejal, manakala katak betina memiliki saiz lebih besar dan pelbagai warna.

8. The Hairy Frog
Trichobatrachus robustus begitu dinamakan untuk pertumbuhan filamen yang unik seperti rambut yang tumbuh pada katak jantan semasa musim pembiakan. Diisi dengan saluran darah yang kecil, "bulu" ini adalah untuk membantu katak jantan dalam mengeluarkan oksigen dari air, kerana katak ini akan menghabiskan masa yang lama melindungi telurnya di dalam air.

9. Turtle Frog
Mampu menyesuaikan diri di dalam satu mol seperti terowong bawah tanah dengan memecahkan sarang anai-anai dan memasukkan kepalanya yang kecik ke dalam lubang untuk mencari makanan. 

10. Vietnamese Mossy Frog
Theloderma corticale memaparkan beberapa penyamaran yang paling berkesan dan rumit di dunia amfibia, kulit corak yang tidak sekata lebam dan rabung pelbagai warna yang menyerupai satu rumpun besar liken. Untuk melengkapkan penyamaran sebagai tumbuh-tumbuhan tidak bernyawa.


1 Comments

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post