10 Rekaan Syiling Lelangit Bangunan Menakjubkan Rekaan Artikek Terkemuka

Selalunya di dalam bangunan kita jarang memandang ke atas kerana kita jalan memandang ke hadapan. Tetapi tidak dilupakan permandangan indah di bahagian atas yang direka para arkitek-arkitek terkemuka yang sememangnya kreatif.. 

jadi jom kita selongkar antara rekaan Lelangit Bangunan yang sangat menarik..!!

1.The Senedd, Cardiff:
Rekaan Lelangit yang menggunakan kayu berbentuk seperti gelombang di padang pasir ini telah direka oleh Richard Roger, Seorang arkitek yang juga merupakan Pereka untuk bangunan 3 World Trade Centre. 

 
2. Tokyo international forum, Tokyo: 
Rekaan atap yang menakjubkan ini menggunakan besi dan kaca di bangunan Internasional Tokyo. Rekaan oleh Rafael Vinoly ini disiapkan pada tahun 1996. 



3. Temppeliaukio church, Helsinki 

'Gereja batu' ini siap dibangun pada tahun 1969, setelah di pahat dari batuan granit. Atapnya dibuat dari tembaga dan di telah direka oleh the suomalainen bersaudara.


4. British museum's great court, London: 
The british museum's great court dibuka pada tahun 200 dan di reka oleh Norman Foster.Apa yang membuatnya menakjubkan adalah atapnya yang ditutupi oleh kaca sebanyak 6100 m persegi.




5. Dc metro station, Washington
Arkitek yang berasal dari chicago, Harry yang berrtanggung jawab menreka washington metro system pada tahun 1976. keunikan artistiknya terletak pada dinding dan atapnya yang mengagumkan




6. Allen Lambert gallery, Toronto
Santiago calatrava, merupakan Arkitek yang bertangung jawab dibalik kemegahan rekaan atapnya allan lambert galleria pada tahun 1980 an.



7. Erzurum holy mosque, eastern Anatolia 
 Masjid yang terletak di kawasan Anatolia utara,Turkey awalnya dibina pada tahun 1179. Namun sejak  dibaiki dan dibaikpulihkan dengan melakukan penggabungan struktur pada kubahnya, hasilnya sungguh menakjubkan.


8. Baha'i house of Worship, Illinois
Rekaan dari baha'i house of worship di wilmet direka oleh alfred shaw dari rekaan kubahnya sudah dapat mencerminkan kemegahan bangunannya.


9. Mosteiro dos Jerónimos, Lisbon 
joão de Castilh adalah arkitek sepanyol yang mereka atap nya jerónimos monastery, pada tahun 1500.
 hasilnya adalah unsur2 gothic yang masterpice.


10. Alcazar of Seville: 
Ruangan duta besar memiliki kubah yang fenomenal di alcazar of seville ini dibangunkan pada tahun 1427. menakjubkan bukan?


Lain kali jangan lupa jenguk2 la sikit pada atas bangunan mungkin ada sesuatu yang menarik menanti anda..!!

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post