10 Jurusolek Glam Terbaik di Malaysia

Bagi pengantin wanita, hanya dua kunci ulung yang bisa merosakkan hari bahagia – Solekan dan busana perkahwinan. Kerana itu dua aspek penting ini selalunya antara perkara pertama yang diselesaikan pengantin. Some even settle it down before they meet the groom!  




Sheng Saw 


“Mata bak jiwa kepada wajah,” ujar Sheng Saw. Dan kerana itu, jurusolek ini sememangnya terkenal dengan ‘trademark’ stail smokey eyes. Adunan magis multi pembayang mata oleh Sheng dikatakan kunci kepada hasil kerja hebatnya. Selain itu kulit wajah sihat juga penyumbang besar kepada solekan sempurna.

Khir Khalid


Jurusolek fl amboyant, Khir Khalid memang terkenal dengan tatarias neutralnya. Prinsip Khir dalam solekan perkahwinan, kecantikan semula jadi perlu ditonjolkan maksimum. “Ramai yang lebih berminat menggunakan khidmat saya untuk acara akad nikah, kerana mereka mahu seri pengantin dikekalkan tanpa mekap yang terlalu tebal,” jelas Khir.

Razlan Bahari


Bagi Razlan Bahari, solekan pengantin perempuan haruslah lembut tetapi tidaklah sehingga terlampau natural. Stail moden, minimalis dan manis sering dipertaruhkannya. “Pengantin bukanlah objek peragaan, ada yang suka tampil berlebihan, segalanya perlukan keseimbangan,” jelas Razlan.

Nurul Syukor


Hampir 16 tahun berkecimpung dalam arena solekan dan dandanan, senarai pelanggan tersohornya termasuk kerabat diraja dan barisan selebriti popular, antaranya Dato’ Siti Nurhaliza dan Ziana Zain. Nurul Shukor sememangnya terkenal dengan teknik shading, yang berupaya memberi ilusi kontur muka sempurna bersama kepakaran menyelaraskannya dengan penataan cahaya fotografi .

Sue Cantik

Ada yang berkata sukar untuk menempah servis solekan Sue Cantik, jadualnya yang sentiasa padat membuatkannya antara jurusolek perkahwinan paling popular. “As sweet as princess for solemnization or glamour and regal for reception,” terang Sue mengenai ‘trademark’ solekannya. Dia mengakui seorang yang ‘perfectionist’ jadi setiap perincian diberi fokus maksimum serta menata dengan penuh kesabaran.


Ayang Kamell

 
Dikatakan jagoan dalam solekan mata, Ayang Kamell akui mengambil masa hampir satu jam untuk menata rias bahagian mata sahaja. Terlalu banyak butir yang perlu diambil kira buat mata, jadi hasilnya perlu teliti. “Ramai pelanggan yang mahu solekan natural, tetapi tidak faham konsep solekan ini.


Saidatulnisa 


Menurut Saidatulnisa mekap perkahwinan yang sempurna adalah bila tetamu yang hadir memuji kecantikan serta seri pengantin bukan solekan yang ditata. “Kesalahan utama mengenai solekan perkahwinan apabila, mekap terlalu tebal serta bulu mata palsu yang sungguh ketara. Ini semua bakal mengaburi seri semula jadi pengantin.”

Ezral Nordin

“It’s always about beauty make up it comes to bridal,” kata Ezral. Semua pengantin mahu dilihat berseri, bagai puteri ketika hari bahagianya. gemar gunakan warna-warna selain tanah, dengan teknik adunan pakar, ia bakal nampak subtle juga glamor.”


Tiar Zainal

Kepakaran Tiar Zainal tentunya wajah.Jika melihat him kerjanya, pasti kagum d dan teknik bersahaja yan dalam memperindah ra pengantin.


Najeed Azami

   

“Saya selalu memberi tip penjagaan kulit kepada pelanggan selepas mereka menempah khidmat saya, kerana mekap menawan perlukan kanvas yang sempurna. Saya mahu pengantin nampak segar bersama kemasan dewy.” Bagi Najeeb, jurusolek terbaik perlu bijak mengimbangi bedak asas, tatarias mata, pemerah pipi juga gincu.


Kredit : Glam
 

1 Comments

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post