7 Co-Founder Aplikasi Sosial Terkemuka Di Dunia...!!!

7 APLIKASI TERKAYA DUINA. SIAPA PEMILIKNYA?
DALAM MELAYARI DUNIA TEKNOLOGI MASA KINI, PASTI RAMAI YANG MENGEMARI APLIKASI TELEFON PINDAR YANG SEMEMANGNYA MEMUDAHKAN KEHIDUPAN SEHARIAN. TAHUKAH ANDA BAHAWA APLIKASI TELEFON JUGA MAMPU MERAIH KEUNTUNGAN YANG MENAKJUBKAN. SIAPA SANGKAN ADA DI ANTARA MEREKA YANG MERUPAKAN TULANG BELAKANG APLIKASI INI JUGA MAMPU MENJANA KEUNTUNGAN SEBANYAK JUTAAN RINGGIT. KALI INI JOOTAWAN SENARAIKAN 10 DI ATARA KERJAYA SERTA BILANGAN PENGGUNA YANG PALING RAMAI DI MALAYSIA.

1. Wechat – Ma Huateng
WeChat adalah sebuah aplikasi chat lintas platform/OS yang berfungsi untuk menghubungkan beberapa pengguna smartphone. Aplikasi ini untuk pertama kalinya diperkenalkan di China, dan dari sanalah aplikasi WeChat ini berasal, lalu berkembang hingga menjadi cukup populer di seluruh dunia seperti di saat sekarang ini. Pengasas We chat ialah Ma Huateng merupakan seorang jejaka bangsa Han berasal dari Chaoyang,
wilayah Guangdong.

 Beliau dilahirkan pada tahun 1971 dan merupakan lulusan Jabatan Sains Komputer Universiti Shenzhen. Ma Huateng telah menghabiskan keseluruhan kerjaya dalam bidang komputer. Beliau menyertai Runxun Komunikasi Development Co Ltd pada tahun 1993. Aplikasi ini boleh di katakan telahpun menjadi fenomena di Malaysia. Mana tidaknya sterategi promosi mereka mampu menarik seramai 50 juta pengguna yang menggunakan aplikasi ini. Selaras dengan aplikasi komunikasi ia juag di lengkapi dengan penasan ringkasn, audio, video serta gambar.

2. Facebook – Mark Zuckerberg
Apabila revolusi aplikasi ini mula menyerang masyarakat serata dunia ramai yang mula menggunakan aplikasi ini sebagai salah satu batu lonjatan dalam pelbagai aspek. Malah rata-rata usahawan muda yang mula berjinak-jinak dalam bidang perniagaan menggunakan facebook sebagai medium perniagaan mereka.

Pasti ramai yang sudah mengenali dengan Mark Zuckerberg yang merupakan individu penting dalam menghasilkan aplikasi serbaguna ini. Mark juga di antara pemilik aplikasi yang paling popular di serata dunia. Pengguna aplikasi ini ialah 425 million dan semakin bertambah sepanjang tahun.

3. KakaoTalk – Beom-Soo Kim

Kakoa talk merupakan salah satu aplikasi baru yang mula menempa nama di hati peminat seluruh dunia. Menambil ikon seperti kumpulan hangat Big Bang dari korea sebagai penarik utama, aplikasi ini berjaya menarik ramai peminat mereka untuk mengguna aplikasi ini. Miliki pelbagai fungsi sememangnya banyak membantu masyarakat untuk memudahkan komunikasi.

Hanya dalam masa tiga tahun sahaja pengguna KakaoTalk hampir mencecah angka 90 juta. Satu pencapaian yang cukup membanggakan. Aplikasi yang berasal dari china ini di asaskan oleh Beom-Soo Kim ini cukup berkembang dari segi publisiti serta fungsi yang pelbagai memberi manfaat kepada pengguna

4. Instagram – Kevin Systrom and Mike Krieger
Ia boleh dikatakan Instagram merupakan salah satu perkhidmatan popular dikalangan pengguna peranti Android dan juga iOS. Hari ini, pembangunnya secara rasminya mengumumkan yang mana kini mereka mempunyai lebih daripada 100 juta pengguna aktif seluruh dunia yang menggunakan perkhidmatan Instagram. Pada awalnya hanya eksklusif untuk pengguna iOS.

Pada tahun lepas, ia telah melancarkan aplikasi untuk Android, dan seterusnya diambil-alih oleh pihak Facebook pada harga yang agak mengejutkan ramai pihak. Buat masa ini, ia tidak diketahui lagi bilakah Instagram akan dilancarkan untuk platform lain. Beberapa laporan sebelum ini mengatakan mereka akan hadir dengan aplikasi BlackBerry 10 tidak lama lagi.

5. Waze – Uri Levine
Salah satu aplikasi popular yang berasaskan komuniti yang memfokuskan kepada perkongsian berkaitan trafik dan lalu-lintas di sekitar anda. Pada masa yang sama, ia juga membawakan sokongan navigasi bersama dengannya. Memandangkan ianya aplikasi percuma dan berasaskan komuniti, kini pengguna Waze Malaysia juga turut dilihat bergiat aktif dalam berkongsi data melaluinya.

Melalui Waze, para pengguna boleh mengetahui keadaan trafik masa-nyata, selain turut mengetahui keadaan jalan raya sekitar anda, sekaligus memudahkan anda membuat perancangan untuk perjalanan anda. Pada masa yang sama juga, ia turut membolehkan para pengguna memuat-naik gambar keadaan jalan raya dan sebagainya, serta berkongsi bersama yang lain.

Bagi para pengguna Malaysia, untuk mengenali dengan lebih rapat antara satu sama lain dikalangan komuniti Waze Malaysia (tidak rasmi) melalui halaman Facebook, dan bagi mereka yang baru ingin mempelajari bagaimana anda boleh menyumbang kepada komuniti, anda boleh mengikuti tutorial ringkas yang disediakan oleh salah seorang dari komuniti Waze Malaysia ini. seramai 50 juta pengguna di seluruh dunia di laporkan dan ia semakin meningkat setiap hari.

6. Twitter – Jack Dorsey
Twitter merupakan salah satu aplikasi social yang semakin di minati oleh golongan muda. Kebanyakan daripada pengguna tediri daripada remaja yang ingin tahu mengenai informasti. Ramai juga di atara usahawan muda khususnya menggunakan twitter sebagai bahan hebahan berita.

 Twitter adalah perkhidmatan rangkaian sosial dan micro-blogging yang membolehkan pengguna menghantar dan membaca mesej yang dipanggil tweet, iaitu pesanan teks sekurang-kurangnya 140 patah pertaaan yang dipaparkan dalam halaman profil penulisnya dan diutuskan kepada para pelanggan penulis yang dikenali sebagai “pengikut” (follower). Penghantar boleh mengehadkan utusan kepada lingkungan rakan-rakan, ataupun membenarkan capaian terbuka kepada semua pengguna web.

Pengguna boleh menghantar dan menerima tweet melalui laman web Twitter, SMS atau mana-mana aplikasi luaran. Sungguhpun perkhidmatan Twitter sendiri adalah percuma, penggunaaannya melalui SMS boleh dikenakan yuran telekom. Jack Dorsey merupakan pencipta aplikasi ini sememangnya merupakan di antara pemilik aplikasi yang cukup popular. Beliau juga pernah menerima anugarah “Innovator of the Year Award” for technology dari The Wall Street Journal.

7. SKYPE РJanus Friis and Niklas Zennstr̦m
Aplikasi video merupakan salah satu gaya berhubung masa kini yang cukup popular. Kebanyakan daripada pengguna aplikasi ini terdiri daripada peniaga serta syarkat besar yang inginkan berhubung di dalam talian video. Dengan ada nya aplikasi ini dalam mudah alih sememangnya membantu kita untuk berhubung di antara satu sama lain di serata dunia.

Skype memiliki 280 juta pengguna di seluruh dunia pelibatan ini juga di katakan salah satu cara terbaik untuk menarik pelanggan serta cara menyampaikan masej yang effective dalam perniagaan. janus friis and niklas zennström merupakan anak muda kelahiran Denmark mula. Dia juga pernah mendapat anugerah dari Time Magazine’s sebagai list of 100 most influential people pada tahun 2006.

Kredit : Jootawan

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post