7 Perkara Anda Tidak Tahu Tentang Dyana Sofya..!!!

Siapa Sebenarnya Dyana Sofya Mohd Daud. Nama ini secara tiba-tiba “meletop” dalam agen carian google dan menjadi bualan ramai apabila dia dikatakan bakal mewakili DAP dalam satu PilihanRaya Kecil (PRK) akan datang. 

Anak muda ini merupakan Setiausaha Politik Pemimpin DAP Lim Kit Siang yang telah diperkenalkan dalam satu sidang media di Perak pada Januari 2012. Dyana Sofya pada ketika itu trut diperkenalkan bersama seorang lagi graduan jururusan undang-undang dari UiTM iaitu Fairuz Azhan Amirruddin.

 1. Gelaran Dyana Sofya
Juga dikenali sebagai Dy (Sebutan: Dee), Dyana Sofya dinamakan selepas mendiang Puteri Diana.  

Dyana Sofya dilahirkan pada 29 Disember 1987 di kira-kira jam 2:00pg di Hospital Fatimah Ipoh, Perak. Anak ketiga daripada empat adik beradik ini adalah satu-satunya anak perempuan pasangan Mohd Daud Ismail & Yammy Samat.

Teruskan Selongkar...


 2. Mendapat Pendidikan
Walaupun dia dilahirkan di Perak, Dyana menerima pendidikan awal di SMK Taman Melawati Kuala Lumpur sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Universiti Teknologi MARA (UiTM). Beliau menerima ijazah Sarjana Muda Undang-Undang pada tahun 2010.

 3. Pengalaman Kerja
Sebelum mengikuti ijazah di UiTM, dia bekerja sebagai seorang pelayan sambilan selama 3 bulan di Pizza Shakey di Wangsa Maju

Seperti seorang gadis remaja biasa bekerja kerja sambilan, Dyana berkhidmat sebagai seorang pelayan di Pizza Shakey di Jusco Alpha Angle Wangsa Maju selama tiga bulan. Cawangan Shakey Pizza di Wangsa Maju kini telah menamatkan operasi.

4. Aktiviti Masa Lapang

Beliau menghabiskan banyak masa membaca dia dan menikmati melepak di kedai-kedai kopi

Sebagai seorang pelajar undang-undang di UiTM, dia menghabiskan banyak masa membaca dia. Dia juga suka untuk menghabiskan masa lapang beliau dengan rakan-rakan di kedai-kedai kopi.

5. Rancangan kegemaran

F.R.I.E.N.D.S adalah dia sepanjang masa rancangan TV kegemaran. Beliau juga merupakan seorang peminat anime Jepun. Dyana boleh dianggap sebagai peminat nombor satu untuk FRIENDS sitkom popular Setiap tahun, dia pergi pada maraton rancangan TV dari Musim 1 Musim 10.

6. Benda Yang Disukai

Dia suka bunga juga

 7. Status Hubungan
Apabila ditanya jika dia belum berkahwin, dia menjawab "eh Tak Bab lah nak dedahkan pasal tu"

Kelantangan Dyana Sofya Mohd Daud
Mengimbau kembali pengalamannya di UiTM, Dyana kini berpendirian satu institusi pengajian tinggi awam seperti UiTM perlu diwujudkan untuk orang bukan Melayu.
Dyana kesal melihat sebahagian rakan-rakan bukan Melayunya, baik yang mendapat keputusan peperiksaan cemerlang atau pun tidak, dinafikan peluang melanjutkan pelajaran ke institut pengajian tinggi awam.
“Golongan bukan Melayu perlu ada peluang sama seperti orang Melayu. Sebuah institusi pengajian tinggi yang menerima kemasukan golongan bukan Melayu dan pada masa yang sama mereka hanya perlu membayar yuran yang sama seperti yang kita bayar di UiTM. – Dyana Sofya

Dyana Sofya Dituduh Sebagai Pengkhianat Bangsa
Tindakan Dyana yang memperjuangkan hak bukan bumiputera dan memilih untuk bersama DAP telah mengundang pelbagai pandangan negatif dari sesetengah pihak dan beranggapan Dyana merupakan pengkhianat bangsa. Namun dari sudut positifnya, Dyana dilihat mampu memecahkan tembok yang dibina andata orang melayu dan bangsa cina berikutan Dyana Sofya kini merupakan seorang berjawatan tinggi dalam DAP.

Dyana Sofya Calon Pilihan Raya Kecil Teluk Intan
Dyana Sofya Mohd Daud mungkin diletakkan sebagai calon pilihan raya kecil (PRK) Teluk Intan dalam cubaan mengambil hati pengundi Melayu berikutan pendirian keras parti itu menolak hudud.
Dyana Sofya dikatakan bakal merubah masadepan Teluk Intan. Selain pelantikan Dyana dilihat sebagai salah satu cara DAP mendapatkan kepercayaan orang melayu terhadap parti DAP.



Kredit : Says

Sumber >> Selongkar10 I Pelbagai Info Menarik Dalam Bentuk Angka..!!!

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post