5 Punca Utama Mati Pucuk Dikalangan Lelaki

Mati pucuk bukan satu perkara yang harus dipandang ringan oleh lelaki.Ada banyak punca mengapa mati pucuk berlaku.Bagi lelaki mereka merasakan mati pucuk adalah pengakhiran bagi segala-galanya.Dengan beberapa kaedah rawatan mati pucuk boleh diubati.namun punca nya harus diketahui .

Antara punca mati pucuk ialah:-



1. Penyakit Endokrin

sistem endokrin badan menghasilkan hormon yang mengawal metabolisme, fungsi seksual, perasaan, dan banyak lagi.

Diabetes adalah satu contoh penyakit endokrin yang boleh menyebabkan lelaki mengalami mati pucuk. Diabetis boleh memberi kesan kepada keupayaan tubuh badan untuk menggunakan hormon insulin.

Salah satu kesan sampingan yang berkaitan dengan kencing manis kronik adalah kerosakan saraf. Ini memberi kesan kepada sensasi zakar. Komplikasi lain yang berkaitan dengan diabetes ialah terjejas aliran darah dan paras hormon. Kedua-dua faktor boleh menyumbang kepada mati pucuk.

Teruskan Selongkar...

2. Neurological dan saraf Gangguan
Beberapa keadaan neurologic boleh meningkatkan risiko mati pucuk. Keadaan saraf menjejaskan keupayaan otak untuk berkomunikasi dengan sistem pembiakan. Ini boleh menghalang seorang lelaki daripada mencapai ereksi.

Gangguan neurologi yang berkaitan dengan mati pucuk termasuk:
  • Penyakit Alzheimer
  • otak atau tulang belakang tumor
  • multiple sclerosis
  • stroke
  • temporal lobe epilepsy
Lelaki yang mempunyai pembedahan kelenjar prostat juga boleh mengalami kerosakan saraf yang menyebabkan mati pucuk.

Penunggang basikal jarak jauh juga boleh mengalami mati pucuk sementara. Ini adalah kerana tekanan yang berulang-ulang di bahagian punggung dan kemaluan boleh menjejaskan fungsi saraf.









3. Mengambil ubat-ubatan

Mengambil ubat-ubatan tertentu boleh memberi kesan kepada aliran darah, yang boleh membawa kepada mati pucuk.

Contoh ubat-ubatan yang diketahui menyebabkan mati pucuk termasuk:
  • alpha-adrenergic blockers, termasuk tamsulosin (Flomax)
  • beta-blockers, seperti carvedilol (Coreg) dan metoprolol (Lopressor)
  • ubat-ubatan kemoterapi kanser, seperti cimetidine (Tagamet)
  • pada sistem saraf pusat, seperti alprazolam (Xanax), diazepam (Valium), dan codeine (terdapat dalam pelbagai ubat berjenama)
  • perangsang sistem saraf, seperti kokain atau amfetamin
  • diuretik, seperti furosemide (Lasix) dan spironolactone (Aldactone)
  • hormon sintetik seperti leuprolide (Eligard)

4. Cardiac-Related Conditions

Keadaan yang memberi kesan kepada jantung dan keupayaan untuk mengepam darah dengan baik boleh menyebabkan mati pucuk itu. Tanpa aliran darah yang cukup untuk zakar, seorang lelaki yang tidak dapat mencapai ereksi.

Aterosklerosis, satu keadaan yang menyebabkan saluran darah menjadi tersumbat, boleh menyebabkan mati pucuk.Kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi (hipertensi) juga dikaitkan dengan peningkatan risiko untuk mati pucuk.

5. Faktor-faktor Gaya Hidup dan Gangguan emosi


Untuk mencapai ereksi, seorang lelaki mesti melalui fasa keseronokan. Fasa ini boleh menjadi tindak balas emosi. Jika seorang lelaki melakukan gangguan emosi, ini memberi kesan kepada keupayaan untuk menjadi ghairah.

Kemurungan dan kebimbangan juga memberi kesan peningkatan risiko untuk mati pucuk. Kemurungan adalah perasaan sedih, hilang harapan, atau tidak berdaya. Kelesuan berkaitan dengan kemurungan juga boleh menyebabkan mati pucuk.

Kebimbangan pada prestasi boleh menjadi satu lagi punca mati pucuk. Jika seorang lelaki yang tidak dapat mencapai ereksi pada masa lalu, dia takut dia tidak akan dapat mencapai ereksi pada masa hadapan. Seorang lelaki juga mungkin mendapati ia tidak dapat mencapai ereksi dengan pasangan tertentu. AdAa jga lelaki yang mempunyai ereksi penuh apabila melancap atau ketika tidur, namun tidak dapat mengekalkan ereksi ketika melakukan hubungan.

Penyalahgunaan dadah seperti kokain dan amfetamin juga boleh menyebabkan mati pucuk. Penyalahgunaan alkohol juga boleh menjejaskan keupayaan lelaki untuk mencapai atau mengekalkan ereksi. Berjumpa dengan doktor anda jika anda mempunyai masalah penyalahgunaan dadah..Sekurang2 nya ia boleh mengubah masa depan anda.

Mati pucuk boleh mengubah hidup manusia dan memberi kesan kepada harga diri.Tua bukan lah salah satu punca terbesar mati pucuk. Banyak kaedahd yang boleh membantu seorang lelaki mendapatkan semula fungsi seksual

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post