Header Ads

10 Adab & Tertib Yang Perlu Diberi Perhatian Sewaktu Masuk Hutan..!!!

Biasalah kalau kita masuk tempat orang kena bagi salam...pesan nenek dulu dulu...mungkin disitu nak menceritakan kita kena jaga adab dan tertib sewaktu berada di tempat orang. tak kira ke hutan ke pantai...sentiasa jaga diri supaya dijauhkan dari perkara-perkara yang tak diingingi.. 

10 Adab & Tertib Perlu Jaga Bila Masuk Hutan..!!!



1. Nampak Kawan Jalan Laju
Kalau korang masuk Hutan. Tiba2 korang nampak kawan korang Jalan laju dan korang panggil dia 3,4 kali dia tak Jawab.Tolong jangan ikut dia @ pandai2 nak pegi pegang bahu ke apa. biarkan jaa dia berlalu pegi dan cek balik kawan2 cukup tak. Kalau x cukup jgn Lekas nak p kejar nanti x pasai2 sesat semua. Buat laporan dgn segera dan cepat.

Teruskan Selongkar..

2. Jumpa Lopak Air Bertakong
kalau tiba2 jumpa lopak air bertakong jernih, bersih dan sekitarnya mcm ada org jaga, tambah2 musim kemarau.. jgn pandai2 nak selam kaki atau tangan, Kemungkinan besar tu kawasan org.


3. Baca ayat Kursi + 3Qul
Sblum masuk hutan@ panjat gunung, pastikan korang baca Ayat kursi+ 3Qul tiup dkat tapak tgan smpai habis nafas dan sapu pada semua anggota badan mula dari muka sampai kaki(yang ni nabi ajar).

4. Jaga Percakapan 
Paling penting korang jangan Cakap benda bukan2 jaga mulut dan jgn terlampau Happy atau gembira sbb bila tlampau gembira ni ada bala lain nak kena biasanya. Contoh: jatuh atau kena benda bukan2..

5. Perempuan Datang Bulan
Pompuan yg tgah datang bulan tu x payah la nak naik gunung atau masuk hutan masa 2 tunggu bila dah Ok.sbb masa 2 badan kita paling lemah.

6. Elakkan Aktiviti Di Kala Senja
Pastikan balik atau turun bukit awal jgn smpai senja atau elakkan balik slepas jam 6.30. Korang faham2 laa kitaran waktu kita dgn alam jin. Senja adalah waktu pagi bagi alam Jin, so waktu pagi adalah waktu benda 2 cari makan.

7. Jangan tegur
Bila kau bunyi benda bukan2 dalam hutan jgn Ringan mulut nak tegur "eh bunyi apa 2 ya" atau ada bau wangi semacam jgn tegur, aku penah kena bunyi budak mengilai dalam hutan balik terus demam. 8. Bila kau sesat jgn gelabah sgt, cuba cari balik jalan tadi dan tgk tapak kaki kau, tanah dalam hutan biasanya lembab dan sikit sbanyak akan ada kesan pijakan..

9. Jangan buat kerosakan
Bila korang masuk hutan yg x penah korang masuk bawak pisau dan korang tebas ranting kayu sambil jalan atau buat tanda pada pokok senang kalau jadi apa2 blh cari kesan yg kita tinggalkan.

10. Ilmu Hutan
Kau kena tahu beza Jalan manusia dgn jalan Haiwan. Contoh jalan binatang biasanya lebih sempit dan ranting yg patah lebih rendah sekitar paras lutut dan kebawah. Jalan manusia pula ranting paras pinggang ke atas dan ada kesan tebasan. Bila jumpa benda pelik2 jgn ambik bawak balik. paling penting Solat jgn tinggal, ni pegi jam 8pagi balik jam 6petang solat tah kemana. ok..harap dapat sedikit membantu bagi kaki Hiking.



No comments

Powered by Blogger.