20 Gambar-Gambar Mengayat Hati Trajedi Banjir Pulau Pinang 2017..!!

Hujan lebat dan air pasang pada Sabtu lebih kurang 15 jam menjadi punca banjir terburuk sejak 20 tahun lalu di Pulau Pinang. Ia sekali gus menyebabkan air hujan bertakung di seluruh daerah negeri itu.

Trajedi yang menimpa pulau pinang ini sangat meruntun jiwa apabila melihat Lebih 600 penduduk terjejas teruk akibat banjir kilat yang berlaku berikutan pertembungan hujan lebat sejak awal Ahad dengan fenomena air laut pasang besar.


1. Pulau Pinang Lumpuh
Pulau Pinang lumpuh akibat dilanda banjir berikutan hujan lebat yang berterusan. Kepada semua mangsa banjir di Pulau Pinang,begitu juga beberapa tempat di kedah, kami di Bismillah Ad Duha mendoakan agar anda selamat. InshaAllah. #Bismillahaduha #banjirpulaupinang #prayforpenang#prayforkedah
Teruskan Selongkar...



2. Seluruh kawasan dinaiki Air
Hampir keseluruhan kawasan rendah di Pulau Pinang dinaiki air setinggi 0.2 metre hingga 1 metre berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan paras air sungai meningkat dan bertembung dengan kejadian air pasang di laut mengakibatkan limpahan air berlaku dengan pantas.



3. Hujan Lebat beserta angin kencang
Hujan lebat berterusan menyebabkan paras air sungai meningkat dan bertembung dengan kejadian air pasang di laut mengakibatkan limpahan air berlaku dengan pantas.  


4. Trajedi Tanah Runtuh
Hujan lebat dan angin kencang menyebabkan ratusan pokok dan beberapa kawasan mengalami kejadian tanah runtuh.
Bahagian hadapan, jalan dan kawasan tempat letak kereta yang menghadap sebuah kondominium di persiaran tanjung bungah 3 musnah. Dipercayai rumah mewah tersebut belum didiami dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan.





5. Bulatan Seberang Jaya Dipenuhi Air
Keadaan laluan bawah bulatan Seberang Jaya, lebuhraya BKE penuh melimpah dah jadi sungai yang dalam nampaknya.. Pertama kali admin lihat teruk sebegini.





6.  Feri & Bot Terdampar Dipukul Ombak Kuat
Sebuah feri milik Penang Port Sdn. Bhd. (Penang Port) turut dilaporkan rosak selepas ditolak ombak kuat dan melanggar bahagian jeti di Terminal Feri Raja Tun Uda, Butterworth di sini.

 

Kapal dan bot-bot para nelayan warga Penang kita yang terkesan dengan kejadian angin kuat dan ombak tinggi semalam. Banyak juga bot yang rosak.



Beberapa buah bot dan sampan nelayan di Teluk Bahang di sini dilaporkan rosak dan terdampar di daratan selepas ditolak ribut serta angin kencang

7. Wad Tingkat bawah menempatkan bayi ditenggelami air
Sebahagian Hospital Besar P.Pinang turut dilanda banjir. Wad-wad di tingkat bawah termasuk menempatkan bayi baru lahir dan kanak-kanak turut ditenggelami air.

 



Dewan Sekolah SMK (P) Sri Mutiara banjir teruk . Calon-calon SPM bakal menduduki peperiksaan di sini.
8. Calon SPM  Terpaksa Naik Lori Untuk Menduduki Peperiksaan 



 Sebahagian daripada 150 calon SPM yang terpaksa meredah banjir ke SMK Datuk Haji Ahmad Said di Sungai Dua, Seberang Perai Utara

Doakan mereka agar terus cekal dan dapat buat yang terbaik dalam peperiksaan yang ditempuhi.




9. Nyawa Lebih utama, Mangsa Bukan Muslim berteduh di dalam masjid
Mangsa bukan muslim ditumpangkan berteduh di dalam masjid .Contoh dan teladan mcm ni kita nak.Alhamdulillah tak kira bangsa atau agama,Sama sama kita bantu.#TogetherWeAreMalaysia #PrayForPenang #sinarkongsi

10. Operasi menyelamatkan mangsa
 Operasi menyelamat mangsa banjir oleh pihak Angkatan Tentera Malaysia di kawasan Tmn Seri Rampai, Sbrg Perai Tengah.

Terima kasih abam askar!!
  

What a send off for loved one RIP 🙏 Deepest condolences to the family . #PenangFloods . Stay strong & united Penangites. U'll get thru





11. Kejadian Meruntun Jiwa Di Rumah Pusat Penjagaan warga Emas
Sayunya hati melihat keadaan di Rumah Pusat Penjagaan warga Emas di Jalan P Ramlee ini.



Para netizen melahirkan kebimbangan mereka terhadap tragedi banjir kilat yang melanda Pulau Pinang. #PrayForPenang kini trending nombor satu di media sosial di mana rata-rata netizen mendoakan agar penduduk di sana selamat.

 Semoga dipermudahkan urusan mereka dan seluruh mangsa banjir yang terlibat di Penang kita ini.
#pray4penang😢

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post