10 Menara Berkembar Paling Tinggi Di Dunia

Menara Petronas Malaysia adalah bangunan tertinggi di dunia dari 1998 hingga 2004, dan kekal sebagai menara berkembar tertinggi sehingga kini. 


The World's Tallest Twin Towers,  Berikut ialah senarai menara berkembar tertinggi di dunia.
 
10. The Cullinan, China 
270m

Menara kembar ini adalah sebuah kompleks kediaman yang terletak di jantung Union. Pada awalnya, projek menara setinggi 270m atau 886 kaki ke langit ini dicadangkan mempunyai 45 tingkat sahaja, namun rancangan selanjutnya telah dibuat agar ia dapat menampung sebanyak 68 lantai. Reka bentuk bangunan itu juga futuristik dengan berdindingkan tirai kaca seperti Pusat Perdagangan Antarabangsa dengan pemandangan Victoria Harbour.


9. The Astaka, Johor Bahru
278.8 m

The Astaka ialah kompleks kediaman menara berkembar di Johor Bahru, Malaysia. Menara A, dengan ketinggian 278.9 m (915 kaki), merupakan bangunan pencakar langit tertinggi di Johor Bahru apabila siap pada 2017. Ia juga merupakan bangunan pencakar langit kediaman tertinggi di Asia Tenggara. Menara B ialah bangunan pencakar langit kedua tertinggi di Johor Bahru, pada 255.6 m (839 kaki). Menara A ialah bangunan tertinggi di Malaysia di luar Kuala Lumpur.


8. Yachthouse Residence Club, Brazil
281m

Yachthouse Residence Club ialah kompleks bangunan pencakar langit berkembar di bandar pantai Balneário Camboriú, Santa Catarina, selatan Brazil. Pada 281 meter (922 kaki) dan 81 tingkat, kedua-dua bangunan itu adalah yang kedua tertinggi di Brazil dan yang ketiga tertinggi di Amerika Selatan (ketiga hanya kepada Gran Torre Santiago di Chile dan One Tower di Brazil) sejak ia menduduki tempat teratas pada 2020, mengatasi Infinity Coast, terletak di bandar yang sama. Bagaimanapun, pembinaan diteruskan sehingga 2023.

7. City of Capitals, Moscow
301.6 m

City of Capitals ialah sebuah kompleks kegunaan bercampur yang terdiri daripada dua bangunan pencakar langit dan sebuah bangunan pejabat yang terletak di plot 9 di Pusat Perniagaan Antarabangsa Moscow di Moscow, Rusia dengan keluasan 288,680 persegi. meter (3,107,300 kaki persegi). Kedua-dua bangunan pencakar langit itu dinamakan sempena dua ibu kota bersejarah Rusia: Moscow dan Saint Petersburg. Pembinaan kompleks itu bermula pada 2005, dengan bangunan pejabat siap pada 2008 dan dua bangunan pencakar langit siap pada 2009.


 
6. Hangzhou Greenland Center
310 m

Pusat Tanah Hijau Hangzhou, juga dikenali sebagai "Gerbang Hangzhou", terdiri daripada dua menara setinggi kira-kira 310m dan podium komersial. Reka bentuk ikonik mempersembahkan bentuk "H" yang unik, yang diperoleh daripada huruf pertama nama bandar itu. Ia kini merupakan bangunan tertinggi di Hangzhou, China. Projek ini juga merupakan projek pembinaan utama Pusat Olimpik dan Ekspo Antarabangsa Hangzhou, memainkan peranan penting dalam temasya Olimpik Hangzhou yang akan datang.


5. One Za'abeel, Dubai
330 m
Pangsapuri servis, simplex dan dupleks di One & Only One Za'abeel di Za'abeel 1, Bur Dubai, Dubai. Pembangun Kerzner International dan Ithra Dubai menawarkan hartanah yang selesa pada harga yang murah.



4. Huaguoyuan Tower, China
335 m

Menara Huaguoyuan ialah sebuah bangunan yang baru dibina di bandar Guiyang di China, yang telah siap pada 2018. Walaupun menara itu berdiri pada ketinggian 335 m (1,099 kaki), ia masih bukan antara bangunan tertinggi di China.



3. Emirates Towers, Dubai
354 m
Menara Emirates Dubai berdiri pada ketinggian 354m (1,161 kaki). The Boulevard, sebuah kompleks runcit dua tingkat menghubungkan kedua-dua menara. Kumpulan Pelaburan Ghurair membina Menara Emirates, sebagai simbol bandar Dubai. Pembinaan bermula pada tahun 1996 dan siap pada tahun 2000 dengan NORR Architects Engineer Planners sebagai Arkitek. Hari ini, dua menara Emirates Office Tower dan Jumeirah Emirates Towers Hotel juga menempatkan taman, air terjun, tasik, kawasan tempat duduk awam dan tempat letak kereta untuk 1800 kereta.


2. JW Marriott Marquis Dubai
355 m

Ia adalah hotel tertinggi di dunia dengan 355m (1,165 kaki) terletak di Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Marriot International mengendalikan hotel yang mempunyai kira-kira 1608 suite. Hab perniagaan mempunyai kedai makanan dan minuman, dewan bankuet yang luas, pusat perniagaan, auditorium, spa dan bilik mesyuarat. Kumpulan Emirates Memiliki projek itu, yang disifatkan sebagai bangunan tunggal 77 tingkat setinggi 350m. Kemudian reka bentuk itu diubah suai kepada 395m, dan pengubahsuaian bentuk menghasilkan ketinggian 355m.



1. Petronas Twin Towers, Kuala Lumpur 
452 m
Menara Berkembar Petronas terdapat di Kuala Lumpur Malaysia. Cesar Pelli mereka bentuk dua menara dengan gaya pascamoden yang tersendiri sebagai ikon abad ke-21. Perancangan bermula pada 1992 dan tujuh tahun pembinaan oleh kontraktor Jepun dan Korea diikuti. Syarikat Gas milik kerajaan, Petronas memiliki bangunan dan menduduki Menara 1.

 Kedua-dua menara membentang 452m (1,483 kaki) ke langit. Jambatan langit menghubungkan mereka di tengah-tengah bangunan. Menara berkembar itu menjadi tarikan utama pelancong kerana budaya Islam yang dipandang tinggi digunakan dalam pembinaan. Bangunan tersebut merupakan hab komersial yang menempatkan syarikat antarabangsa seperti Accenture, Barclays Capital dan Al- Jazeera.



Sekian
Kredit : Worldofatlas

1 Comments

Apa Kata Anda?

  1. Thamrin Nine ternyata masuk ya? Wahhh saya baru tau. Selama ini, saya kira Indonesia enggak termasuk. Jadi penasaran anggaran buat bikinnya berapa ya? Tel U

    ReplyDelete
Previous Post Next Post