6 Permainan Guna Pen Dan Kertas Popular Bebudak Zaman 90-An..!!!

Bagi mereka yang membesar pada sekitar tahun 1990-an, pastinya zaman kanak-kanak anda penuh dengan pelbagai kenangan dan memori yang indah.

Tanpa sebarang gajet, kanak-kanak pada masa itu membesar dengan permainan yang dimainkan secara manual tanpa memerlukan sebarang data.

Jom kita lihat 5 jenis permainan yang menjadi kegemaran pada zaman kanak-kanak dahulu.


1. Sos


Mungkin permainan ini tidak asing lagi bagi anda jika anda hidup sebagai kanak-kanak pada zaman 90-an. Permainan ini mudah sahaja anda hanya memerlukan pen dan kertas. Anda dan lawan anda hanya perlu menulis sebanyak mungkin dengan menyusun surat S-O-S dalam garis menegak, mendatar, atau pepenjuru. Jika anda berjaya menggabungkan perkataan sos maka andalah pemenannya.




2. ABC

Permainan ini amat menguji minda kerana anda perlu menyenaraikan nama, binatang, buah dan negara mengikut jenis huruf yang telah dipilih. Tetapi jika anda meneka nama yang sama dengan rakan anda, anda akan dipotong markah. Keseluruhan permainan ini ialah dengan mengira jumlah markah dengan rakan anda, jadi siapa yang mempunyai markah yang banyak dialah pemenangnya.


3. Bola 
Permainan ini amat popular suatu masa dahulu yang rata-ratanya dimainkan oleh kanak-kanak lelaki sahaja. Cara permainannya agak unik. Kertas dibahagikan kepada dua bahagian kerana iainya sempadan di padang bola.  

Kemudian anda dan rakan anda akan menjadi pemain di arena ini. Anda perlu menggores dengan pen pada sisi bertentangan pemain yang anda mahu matikan. Sekiranya pemasangan dilipat dipasang pada pemain, anda berjaya.


4. Bingo
Add caption




Cara-cara permainan ini adalah, anda hanya perlu membuat 25 kotak dengan 5 baris dan 5 tiang. Isikan nombor itu dengan 1 hingga 25 secara rawak. Pemain kemudian mula menyebut nombor rawak dari 1 hingga 25 untuk disebarkan. Nombor yang disebutkan di atas mesti dijatuhkan satu demi satu oleh para pemain.

Sekiranya salah seorang pemain mendapat scribbles dengan bentuk menegak, mendatar, atau pepenjuru, pemain akan mendapat bonus 1-huruf yang jika diatur dapat membentuk kata B.I.N.G.O. Pemain yang berjaya membentuk perkataan BINGO yang pertama adalah pemenang

5. Pertandingan Balapan


Adakah anda sering melihat perlumbaan Moto GP? Pada zaman 90n an kanak-kanak pada masa itu telah mencipta permainan moto GP mereka sendiri. Cara permainan ini ialah pertama sekali anda perlu membuat sebuah litar.

6. Sambung Titik



Menggunakan buku matematik pun apa kurangnya. boleh tahan jadi mangsa main titik. pen yang biasanya akan dipakai memang merah n biru. time sekolah rendah mana pakai pen nak tulis

Anda tidak boleh menconteng kertas ini sesuka hati, tetapi anda hanya perlu menekan bahagian atas pen dengan jari telunjuk, dan diarahkan ke depan. Jika anda terkeluar dari trek anda akan kalah namun jika anda merupakan orang yang pertama sampai ke penamat andalah pemenangnya.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post