4 Cara Menyimpan Duit Raya Anak-Anak Ke Saluran Yang Berguna Untuk Masa Depan..!!!

Banyak duit raya yang anak-anak anda terima? Ha… jangan anda guna pula duit itu! Hukum menggunakan duit raya anak adalah sama macam meminjam hutang, tahu? Hehe.

Lebih baik anda simpan semua duit raya anak itu untuk keperluan akan datang. Betul tak? Nanti, bolehlah mereka menggunakan duit ini untuk sambung belajar ke, melangsungkan perkahwinan ke.

Tapi nak simpan di mana?

Jangan risau ibu bapa semua! Hari ini kami di theAsianparent akan mengajar anda 4 cara bijak bagaimana anda boleh menguruskan duit raya anak-anak anda.


1. Tabung Haji 

Untuk membuka akaun Tabung Haji, anda hanya memerlukan RM2 saja. Jom simpan duit raya anak dalam tabung khas ini.

Apa yang anda perlukan: Sijil lahir anak dan sijil nikah anda.
Nanti bolehlah korang daftarkan anak untuk pergi Haji. Sekarang ni makin lambat giliran nak pergi Haji. Jadi, korang daftarkan anak-anak korang seawal mungkin. 



2. ASB

 



Siapa tak kenal dengan Amanah Saham Bumiputera (ASB)? Semua orang tahu kebaikan tabung simpanan ini. Sekarang, dividen yang diagihkan adalah sebanyak 6.75% bersama bonus sebanyak 0.50%!

Tunggu apa lagi? Permodalan Nasional Berhad (PNB) juga telah memperkenalkan skim amanah saham terbaru – iaitu untuk bayi berusia 6 bulan ke atas. Jadi, anda boleh senang-senang buka akaun ASB untuk anak anda dan simpan semua duit rayanya!

Apa yang anda perlukan: Borang pendaftaran unit Amanah, kad pengenalan/sijil lahir anak, dan kad pengenalan penjaga

3. SSPN-i/SSPN-i Plus 


Skim Simpanan Pendidikan Nasional atau SSPN-i adalah sebuah gabungan tabung pendidikan dengan takaful. Ia amat sesuai untuk dijadikan tabung pendidikan untuk anak-anak anda. 
Lagipun, sekarang jika ingin meminjam Pinjaman Pendidikan PTPTN, anda kena ada akaun SSPN-i. Lebih baik buka siap-siap kan? Satu lagi yang menyenangkan – akaun ini boleh dibuka menerusi online saja! Tak payah pergi beratur panjang-panjang di kaunter.
Pendeposit SSPN-i akan menerima manfaat kesihatan dan pengecualian cukai simpanan bersih sehingga RM6,000 setahun! Jadi, apa tunggu lagi?


 
4. Emas 

Nak beli emas ni kena ada ilmu. Kena beli emas waktu harga emas tengah turun. Investment untuk emas ni memang besar.
 

Apa pulak cara korang simpan duit raya anak korang? Komen sikit dekat bawah ni, mana tau boleh ambil idea juga.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post