8 Tips Bercuti Di Kansai, Japan - Semua Tentang Penginapan / Makanan / Pass Transport / Insurance

8 BENDA PENTING SEBELUM KE KANSAI, JAPAN

Last year aku ada pergi Kansai selama 10H9M, 30 April - 9 May 2017. So aku nak ceritakan apa preparation yang aku buat sebelum ke sana.  

Masatu Golden Week, maksudnya pekerja Jepun dapat cuti dalam seminggu, dikira macam public holiday jugak lah. So, elakkan datang tarikh ni ya, haha. Kansai meliputi beberapa daerah di Jepun, aku cuma pergi Osaka, Kyoto, Kobe, Nara, Hyogo & Wakayama je.

1. TIKET FLIGHT (PROMO AIRASIA), KUL-KIX-KUL : RM806.88/PAX 
Kawan aku check tarikh tu dapat harga murah, bila fikir macam lama 10 hari tapi end up kitorang decide, untuk onzz!Selain tu, untuk dapat harga murah korang boleh juga landing & depart dari berbeza airport atau flight yang ada transit. Apa yang penting, kena rajin check harga kat beberapa website airlines.




2. LUGGAGE 20KG (RETURN) / SHARING WITH 4 PAX : RM51/PAX 
Reason kitorang beli luggage untuk simpan 1 luggage makanan dari Malaysia. Pergi bawa makanan Malaysia, balik bawa souvenir Jepun dengan menggunakan luggage yang sama untuk checked in, hahaha.


3. INFLIGHT MEALS (RETURN), 1 MEAL RM15/PAX : 2 MEALS RM30/PAX 


Sementara nak sampai tu, isi lah perut dulu atas flight. Beli online lagi murah berbanding beli atas flight tau! So, dari KUL-KIX, aku ambil Roast Chicken & Cranberry Gravy (sedap!).


Untuk balik aku ambil Nasi Lemak Pak Nassier (sedap sebab dapat makanan Malaysia!). 


4. PENGINAPAN 9 MALAM DI OSAKA (SHARING 4 PAX) : RM388.75/PAX 
Kitorang booking guna Airbnb. Guest House ni kat area Shin-Osaka & memang complete.Ada katil, selimut, ruang tamu, PC, Wifi rumah, Pocket Wifi, tempat memasak, sinki, toilet, shower, mesin basuh, ampaian, softlan, softener, tuala, selipar rumah, payung (kalau hujan boleh guna) & macam-macam lagi.



Cuma jauh dari airport sikit, 1 jam 15 minit. Kawasan keliling ada farmasi, mart & etc. Suruh lah kawan korang sign up guna referral code korang, lepastu boleh dapat discount coupon.


5. MAKANAN DARI MALAYSIA (SHARING 4 PAX) : RM100/PAX 
Kitorang kumpul total jadi RM400, tapi dalam RM200 je guna untuk beli makanan Malaysia macam maggi, Brahim’s (beli kat kilang kat Bangi murah), sambal hitam & macam2 lagi.

 Lebihan RM200 kitorang guna untuk beli bahan mentah kat Jepun ni macam salmon, buah-buahan & jajan. 

6. PASS UNTUK TRANSPORT DI KANSAI, JEPUN 
1. Osaka Amazing Pass (OAP) 2 days = RM130/pax
2. Kansai Thru Pass (KTP - 1 tiket 3 hari) 6 days = RM205 x 2 = RM410/pax



Pass ni aku beli di apps Klook. Senang sangat, kalau rezeki boleh dapat murah lagi. Disebabkan takde ke Tokyo atau luar kawasan Kansai, kitorang decide beli dua jenis pass ni je. Sebab kalau beli JR Pass tapi tak keluar kawasan Kansai agak rugi jgk sbb JR Pass ni mahal.

So, kalau korang travel Osaka, Tokyo baru decide beli JR Pass ni tau. Pass ni untuk transport sepanjang di Kansai, tapi bukan semua train boleh guna, certain train je. Baca dulu sebelum pergi ya!





Mudahnya beli melalui apps Klook ni, nanti just boleh tunjuk e-ticket di kaunter H.I.S kat airport KIX. Lepastu dorang akan bagi original tiket untuk kita. Pembayaran dalam USD masa beli ni, total RM585.50/pax.


7. TRAVEL INSURANCE AXA VIP : RM39/PAX 
Travel ke mana2 pun, amatlah aku sarankan untuk beli travel insurance. Based on experienced, ada 2 jenis insurance yang boleh kata berbaloi untuk ambil, iaitu AXA dan Etiqa Insurance.


So, korang pergilah survey both Insurance ni. Kalau korang rasa ada insurance lain yang lagi bagus, boleh suggest jugak.


8. VALIDATION OF PASSPORT PASSPORT JANGAN LUPA
 check dulu make sure valid lebih dari 6 bulan. Macam aku 7 bulan sebelum expiry date. Sebelum nak fly, decide nak buat passport baru sebab takut tak lepas passport.



Pastu tanya orang yang dah banyak kali pergi Japan, ada yang cakap boleh lagi. So aku tak buat baru, selamat RM250 hahaha. Jadi, ini lah beberapa persediaan yang kitorang buat sebelum ke Kansai.

Macam aku, sebelum bertolak, aku print booking Guest House, boarding pass, insurance & Pass (untuk redeem kat Airport Kansai nanti). Aku masukkan semua printed things ni dalam satu file, senang untuk aku cari dan bawa incase battery phone habis, powerbank tak charge and so on.

Cuma bila benda nak jadi, simpan dalam file sekalipun, akhirnya kecundang air tumpah atas flight kena flight itinerary untuk balik punya, hahaha. Secara total aku spent untuk preparation ke Kansai ni sebanyak RM2001.13/pax.




So, nantikan kemunculan next thread mengenai tempat-tempat menarik yang aku terjah di Kansai! Sayonara. Boleh follow aku untuk lebih banyak info travel dan makan,


Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post