5 Fungsi Baru Whatsapp Yang Hadir Di Awal Tahun 2019

Salah satu aplikasi messenger chat yang paling popular, WhatsApp terus membangunkan ciri-ciri terbarunya. Ini dilakukan sebagai usaha WhatsApp dalam menjawab permintaan daripada pengguna.


Pada tahun 2019, ada 5 ciri baru yang akan dikeluarkan oleh WhatsApp. Berikut 5 ciri WhatsApp baru yang akan dikeluarkan.

1. WhatsApp Mode Gelap 


Kredit Pic : Dribble

Ciri ini sangat berguna untuk digunakan pada waktu malam. Mod gelap ini masih dalam peringkat pembangunan pada masa ini dan akan dapat dinikmati oleh pengguna iOS dan Android.



2. Mainkan mesej suara berurutan




Ciri ini berfungsi untuk memainkan mesej suara yang dihantar secara berurutan. Selepas bermain mel suara pertama, WhatsApp akan memainkan mesej suara dan terus memainkan bunyi seterusnya. Ciri ini sudah boleh dinikmati oleh pengguna iOS versi 2.18,100 build.

3. Panggilan kumpulan



Ciri panggilan kumpulan akan ditambahkan ke group chat. Ciri ini membolehkan pengguna untuk berbual dengan tiga ahli kumpulan sekaligus. Dikhabarkan, ciri ini tersedia pada panggilan suara dan juga panggilan video.


4. Pratonton video dalam bar pemberitahuan   



Ciri ini membolehkan pengguna melihat video melalui push notification. Pada masa ini, ciri ini masih dalam peringkat pembangunan dan WhatsApp masih belum mengesahkan mengenai jadual pelepasan.

5. Kedudukan kenalan WhatsApp   


Ciri ini hanya tersedia untuk pengguna iOS Beta dan akan menentukan kedudukan berdasarkan kekerapan interaksi yang anda lakukan dengan orang yang dihubungi.

6. Menambah Sticker Lokasi / Masa Pada Gambar yang Dikongsi
Ciri WhatsApp ini membolehkan pengguna menambah pelekat lokasi dan masa ke mana-mana foto atau video semasa berkongsi. Pengguna hanya perlu memilih foto dari galeri telefon pintar dan kemudian ketik ikon smiley dalam aplikasinya. 

Pengguna kemudian akan melihat seksyen pelekat smiley, setem masa dan setem lokasi yang hadir. Selanjutnya, pengguna kini akan melihat pelekat jam atau masa dail dengan masa dan lokasi semasa. Kemudian anda boleh mengetuk pelekat dan berkongsi video atau foto dengan rakan anda.
Itulah  ciri WhatsApp yang akan dikeluarkan 
Ciri apa yang membuat anda tertunggu?

Kredit : AliffChannel

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post