20 Telenovela Latin Popular Di Malaysia Suatu Ketika Dahulu Ini Mengimbau Memori Pulang Sekolah

Siti tv Telenovela boleh bikin rakyat Malaysia melekat depan TV! Jom kita selongkar telenovela popular di Malaysia. Ingat tak dulu waktu zaman persekolahan, balik rumah je sanggup tak tidur petang sebab excited nak tonton telenovela latin di kaca tv.


Pendek kata, memang tak pernah missed la setiap episod. Apa yang kami faham, telenovela Amerika Latin ni sarat dengan drama dan konflik keluarga atau percintaan, itu yang membuatkan peminat tegar drama ini ‘melekat’ depan tv.

Jom kita kasi throwback sikit antara telenovela yang pernah popular di Malaysia suatu ketika dulu..

1. Rosalinda (1999)
Negara asal: Mexico
Siaran: TV3, Astro Bella
Bintang latin terkenal, Thalia, memegang watak hebat. Rosalinda seorang gadis tabah yang perlu menempuh pelbagai dugaan antaranya dimasukkan ke dalam hospital sakit jiwa, hilang ingatan, kecelaruan identiti, percintaan yang hampir gagal dan penderitaan akibat kisah ibunya. Telenovela dengan 80 episod ini turut popular dengan lagu temanya, "Rosalinda", yang turut dinyayikan oleh Thalia.


2. Yo Soy Betty La Fea (1999)
Negara asal: Colombia
Siaran: NTV7, Astro Bella
Yo Soy Betty La Fea, merupakan antara telenovela latin paling popular dan menjadi telenovela pertama diinspirasi oleh serata negara termasuklah di Amerika Syarikat yang menghasilkanUgly Betty. Kisah ini menceritakan kisah Betty yang dianggap hodoh namun bekerja di sebuah syarikat fesyen terkemuka. Namun Betty berjaya menyerlah dengan kecekapannya bekerja dan kebaikan hatinya sehingga membuatkan pengarah syarikat mula terpikat. Betty menempuh hari-harinya dengan penuh kesabaran sehinggalah dia melakukan makeover dan meninggalkan imej hodohnya.

  


3. Mis 3 Hermanas (2000)
Negara asal: Venezuela
Siaran: NTV7
Berkisahkan kekeluargaan, kisah empat beradik dimana si abang sulung yang menjadi ketua keluarga, menjaga tiga adik perempuanya selepas kematian ibu dan ditinggalkan bapa. Augusto, abang paling sulung perlu menyara hidup dia bersama isteri dan juga tiga adik perempuannya dan perkara ini tidak disukai oleh isterinya. Disinilah konflik kekeluargaan mula timbul dan apabila cinta mula berputik diantara Lisa dan Santiago yang turut menjadi perhatian isteri abangnya. Dibintangi Scarlet Ortiz dan Ricardo Alamo.
 

4. La Usurpadora (1998)
Negara asal: Mexico
Siaran: NTV7, Astro Bella
 
Cerita ini mengisahkan pasangan kembar yang telah terpisah sejak kecil dan apabila besar, mereka terperangkap dalam satu siri penyamaran. Si kakak hidup miskin dan perlu menggantikan tempat adiknya yang menjadi isteri orang kaya yang sering meninggalkan suami dan keluarganya untuk curang bersama lelaki lain. Telenovela ini menjadi hit di Mexico dan turut disiarkan di beberapa negara luar termasuk Malaysia. Pelakon utama, Gabriela Spanic membawa dua watak iaitu si kembar yang baik dan jahat dan hero pula dipegang oleh Fernando Colunga.

    
5. Maria Mercedes (1992)
Negara asal: Mexico
Siaran: NTV7, Astro Bella
Telenovela, Maria Mercedes dibintangi oleh Thalia, Arturo Peniche dan Laura Zapata disiarkan pada tahun 1992 di Mexico. Ia mengisahkan gadis miskin, Maria Mercedes yang menyara dua adiknya dengan bekerja sebagai penjual tiket loteri dan menjadi badut. Ada sebuah perjanjian perebutan harta berlaku sehingga menyebabkan Maria perlu pindah ke dalam sebuah rumah orang kaya dan jatuh cinta pada Jorge luis, jejaka kacak yang tinggal di rumah tersebut. Pelbagai dugaan perlu ditempuh untuk Maria mahu hidup bahagia bersama dengan Jorge Luis.   



6) El Amor No Es Como Lo Pintan (2000)
Negara asal: Mexico
Siaran: TV1
El Amor No Es Como Lo Pintan dihasilkan di Mexico untuk TV Azteca dan disiarkan pada 4 September 2000 hingga 4 Mei 2001. Siri dengan 175 episod ini merupakan antara yang mendapat tempat dan paling hit di Mexico. Mempunyai jalan cerita sama sepertiBetty, ia mengisahkan seorang gadis hodoh, Alicia, yang sering dikeji dan dipulaukan atas sebab rupanya dan jatuh cinta dengan jejaka pilihan ramai. Namun, dia mencuri tumpuan dengan kebijaksaan dan keihklasan hatinya sehingga membuatkan jejaka itu terpaut hati padanya.


7) La Intrusa (2001)
Negara asal: Mexico
Siaran: TV3
Telenovela dengan 135 episod ini turut menceritakan kisah kembar seiras yang menjalani hidup penuh cabaran dan konflik kekeluargaan yang diluar jangkaan. Satu demi satu rahsia keluarga terbongkar dan ia semakin menyusahkan hidup Virginia Martinez, lakonan hebat Gabriela Spanic serta cinta hatinya, Arturo Peniche.


8) Mi Gorda Bella (2003)
Negara asal: Venezuela
Siaran: NTV7
Mi Gorda Bella adalah telenovela dari Venezuela dengan 178 episod dan ditayangkan selama setahun. Dibintangi oleh Natalia Streignard dan Juan Pablo Raba, ia berkisahkan gadis gemuk yang sering menjadi cemuhan ramai menjadi pilihan jejaka kacak. Menariknya lagi mengenai telenovela ini, ia turut menjadi inspirasi drama untuk negara India yang bertajuk Dekho Magar Pyaar Se, drama Mexico dengan tajuk Llena de Amor serta Malaysia, dengan tajuk Manjalara yang disiarkan pada tahun 2007.


9) Catalina y Sebastian (1999)
Negara asal: Mexico
Siaran: TV2
Catalina y Sebastian, sebuah kisah cinta penuh romantik yang pertama kali mengabungkan hero dan heroin terkenal Mexico, Silvia Navarro dan Sergio Basanez. Cerita ini kemudiannya dibangunkan dan ditambah dengan sedikit plot tambahan menerusi telenovela bertajuk Contrato de Amor yang turut disiarkan di Mexico.

    
10) Secreto De Amor
Negara asal: Venezuela
Siaran: NTV7
Secreto de Amor ataupun rahsia cinta merupakan sebuah telenovela Amerika Syarikat yang dihasilkan oleh produksi Venezuela pada tahun 2001. Menjalani penggambaran di Miami Florida, telenovela ini dilakonkan oleh bintang latin terkenal, Scarlet Ortiz dan Jorge Aravena. Kisah percintaan mereka dilanda pelbagai liku dan bagaimana mereka bersatu mempertahankan cinta mereka berdua.  


 
11. Rubi (2004)
Rubí Pérez yang keluar dari zaman kanak-kanaknya yang miskin dan menjadi kaya dengan menggoda lelaki doktor jutawan, merosakkan perkahwinan, dan secara amnya memanipulasi semua orang.  

 
12. Juana La Virgen
Ntv7
Juana Perez ( Daniela Alvarado ) yang berusia tujuh belas tahun adalah pelajar cemerlang dengan biasiswa kolej untuk belajar kewartawanan di Amerika Syarikat. Semasa pemeriksaan perubatan rutin, dia hamil secara permanian kerana kesilapan hospital. Bapa kepada bayi itu didapati Mauricio de la Vega ( Ricardo Álamo ), pemilik majalah fesyen Positivo . Bertahun-tahun sebelum ini, Mauricio mengalami penyakit kronik dan selepas sembuh, air maninya disimpan untuk memenuhi impiannya untuk mempunyai anak bersama isterinya, Carlota Vivas ( Roxana Díaz ).


13. Cuando Seas Mia (2001)
Negara asal: Mexico
Tv2
Teresa Suárez "Paloma" ialah seorang wanita yang bekerja sebagai pemetik di ladang kopi di ladang Casa Blanca di Veracruz yang dimiliki oleh keluarga Sánchez Serrano. Selepas bapa keluarga, Don Lorenzo Sánchez Serrano, Paloma bertemu dengan salah seorang cucu, Diego Sánchez Serrano dan jatuh cinta kepadanya, yang kemudiannya membalas.


14. Pobre Diabla (2000)
Pada usia 17 tahun Andres Mejia Guzman jatuh cinta dengan Caridad, yang merupakan pelayan di rumah ibu bapanya. Dia hamil dan walaupun Andres memberi nama kepada anaknya, mereka tidak berkahwin. Akhirnya Caridad meninggalkan rumah Mejia Guzman dan Andres muda membesar tanpa bapa tidak dapat memaafkannya. 
 
 

15. Por Tu Amor (1999)
Seorang lelaki kaya dan kacak bernama Marco Durán tiba di sebuah bandar kecil pantai bernama San Carlos, sebahagiannya untuk menyatukan perniagaannya di kawasan itu dan sebahagiannya untuk menjauhkan diri daripada Miranda Narváez, bekas teman wanitanya yang obses dan tidak stabil. María del Cielo Montalvo ialah seorang wanita muda yang cantik dengan rasa yang hebat, yang kekuatan perwatakannya membangkitkan kekaguman semua lelaki dalam sektor ini dan cinta pada pandangan pertama Marco yang tidak teragak-agak untuk meminta tangannya serta-merta selepas melihatnya untuk kali pertama.




16. La Hija Del Jardinero (2003)

Saudara perempuan Consuelo dan Amelia Alcántara adalah dua wanita muda dari keluarga kaya yang putus asa bercinta dengan lelaki yang sama, Luis Alejandro Montero. Walau bagaimanapun, apabila Amelia hamil oleh Luis Alejandro, dia meninggalkannya untuk berkahwin dengan Maritza Gómez Ruiz, seorang balu jutawan yang mempunyai seorang anak lelaki, Carlos Eduardo.


17. Aneta No Te Rajes
Colombia
Anita no te rajes ialah sebuah cerita yang menyeronokkan dan menyenangkan yang mengisahkan pengembaraan Anita, seorang wanita muda Mexico yang optimis dan sangat gembira yang tidak pernah membiarkan dirinya diatasi oleh kesukaran dan yang mentadbir hidupnya di bawah moto arwah ibunya: "Las Guerrero no se rajan". Anita memutuskan untuk pergi ke Amerika Syarikat tanpa dokumen untuk mencari ibu saudaranya, Consuelo Guerrero, satu-satunya ahli keluarga yang terkorban di sana dan yang boleh membantu.



18. La Mujer En El Esepejo (2004)
Pada waktu siang, Juliana biasa berubah menjadi Maritza yang cantik melalui cermin ajaib, yang membawanya bertemu cinta dalam hidupnya, pewaris syarikat kosmetik penting.


 
19. Perla 1998
Mexico
Dalam dunia kuasa dan wang, kesalahan tidak dibenarkan. Perla ialah belia yang menghadiri kolej berprestij; dihantar ke sana oleh ibunya sejak kecil dan tidak pernah bertemu ayahnya. Di sana, dia bertemu dan berteman dengan Julieta Santiago dan keduanya menjadi teman rapat. Julieta ialah pewaris "Juvenile", sebuah syarikat kosmetik besar di Mexico. 

Julieta mencintai dan mempunyai seorang anak lelaki dengan Roberto Valderrama, yang tetap mengkhianatinya dan meninggalkannya semasa dia hamil. Dalam beberapa waktu, Julieta mati dalam kemalangan kereta. Perla memutuskan untuk mengambil tempat Julieta dalam keluarga Santiago. Namun tanpa disangka dalam keluarga itu Perla bertemu semula dengan Mercedes, iaitu ibu kandungnya yang telah mengabaikannya selama ini.

 

20. Belinda (2004)
Tv2Belinda Arismendi ialah pelajar Reka Bentuk Pengiklanan yang menjalani kehidupan yang tenang bersama ibu bapanya, Roberto dan Cristina. Tetapi apabila Cristina meninggal dunia, Roberto mendedahkan rahsia besar kepada anak perempuannya: Cristina dan dia tidak pernah berkahwin, tetapi hanya kekasih; Pada hakikatnya, Roberto berkahwin dengan wanita lain, Lucrecia Fuenmayor, dan mempunyai dua anak bersamanya, Alfredo dan Anabela.



Lain-Lain
Amarte Asi
Rebeca
La Heredera
Luna
La Lola
Tropico
Marina


Bestnya, rasa macam nak marathon semula tengok balik siri tv dan pahami sedalamnya cerita telenovela ini dengan kefahaman sekarang.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post