10 Naskhah Majalah & Komik Lawak Paling Legend Di Malaysia Sepanjang Zaman

Komik keluaran Malaysia pernah mencetuskan fenomena yang sangat hebat di kalangan pembaca komik tempatan kerana keunikan dan originaliti komik kartun itu sendiri. Ianya pernah mencapai zaman kemuncak bermula era 80 an sehingga awal 2000 an.



Sejarah permulaan majalah komik dan kartun Malaysia dikatakan bermula dengan penyiaran kartun komik di dua akhbar iaitu Warta Ahad (sekitar Mei 1936) dan Warta Jenaka (sekitar September 1936). Untuk era 1940 an pula, kebanyakan komik kartun boleh didapati di dalam akhbar Majlis.

Antara majalah komik lama yang pernah mendapat tempat di hati peminat komik zaman dahulu ialah seperti Majalah Komik Melayu 1953, Komik Kasturi 1955 dan banyak lagi. Yang menariknya, komik era ini turut ditulis di dalam Bahasa Jawi selain daripada Bahasa Rumi yang kita gunakan sekarang.
Itu adalah serba sedikit sejarah awal komik di Malaysia. Kini, mari kita lihat komik manakah yang pernah mencetuskan fenomena hebat di kalangan peminat komik tempatan dan tahun bilakah naskhah pertama komik ini diterbitkan di Malaysia. Susunan komik di bawah adalah mengikut tahun terbitan tahun pertama komik masing-masing. Gambar majalah yang ditampilkan juga adalah isu pertama untuk semua terbitan komik di bawah. Jom kita baca.

KOMIK TEMPATAN PALING TERKENAL DI MALAYSIA SEPANJANG ZAMAN

1. GILA - GILA


TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 01 April 1978
KARTUNIS : Mishar, Jaafar Taib, Ujang, Rasyid Asmawi, Fatah Ngah, Cabai, Kerengge etc
Majalah komik paling lama bertahan di Malaysia dan jualannya pernah mencecah ratusan ribu naskhah ketika di era puncak kegemilangannya. Gila-Gila juga masih mempertahankan identiti komiknya yang tersendiri walaupun sudah melalui pelbagai era di sepanjang penerbitannya.

2. GELIHATI


TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 1978
TAMAT : 1998
KARTUNIS : Gayour, Nin, Dinie Jurie, Tok Perak etc
Gelihati adalah saingan paling awal kepada majalah Gila-Gila.

3. THE KAMPUNG BOY




TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 1979
KARTUNIS : Dato' Muhammad Nor bin Khalid / Lat
The Kampung Boy adalah komik novel grafik autobiografi paling terkenal di Malaysia. Ianya dilukis oleh Ikon Kartunis Negara iaitu Dato' Lat.

4. UJANG


TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 01 Januari 1994
TAMAT : 05 Ogos 2015
KARTUNIS : Ujang, Petai, Kobis Bunga, Lengkuas, Ciku etc
Majalah Ujang dikatakan majalah yang membawa satira generasi baru pertengahan 1990 an sehingga pernah mencetuskan fenomena tersendiri di dalam dunia industri komik Malaysia. Ianya merupakan saingan paling sengit kepada majalah Gila-Gila ketika itu.

5. Komik G3

TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 2005
TAMAT : MEI 2013
Majalah G3 merupakan sebuah majalah komik berkonsepkan hiburan yang diterbitkan setiap bulan. G3 merupakan majalah komik humor dan kartun yang 70% dipenuhi lukisan kartun dari pelukis komik tanah air. G3 merupakan salah satu bahan cetakan terbitan Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd, Malaysia yang dikeluarkan sekali dalam sebulan.

6. RILEKS!



TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : Mei 1997
TAMAT : 01 Julai 1998 (15 KELUARAN)
KARTUNIS : Uranus K.S, Pluto, Musytari, Mars etc
Kehadiran majalah komik Rileks telah membawakan satu dimensi baru di dalam dunia komik Malaysia kerana menggunakan gaya persembahan majalah komik yang jauh ke depan dan sangat berbeza dengan gaya komik tempatan yang lain pada masa itu.

Majalah ini juga kerap menampilkan wajah artis tempatan dalam versi kartun untuk penghias utama kulit majalah mereka ini. Antara artis gred A yang ditampilkan di muka depan majalah ini ialah KRU, Farra, Ziana Zain, Ning Baizura, Amy Search, Dato' Awie, Dato' Seri Siti Nurhaliza, A To Z, Camelia, Erra Fazira, Imuda, Amy Mastura, Fauziah Latiff, Slam dan Dato' M.Nasir.

7. GEMPAK


TAHUN DITERBITKAN : Jun 1998
KARTUNIS : Nizam Bachok, Zint etc
Majalah Gempak adalah majalah komik paling popular era 2000 an dan mempunyai pengaruh yang sangat besar kepada komik Malaysia yang muncul selepasnya di era 2000 an.

8. APO ?



TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : 01 Disember 1998
TAMAT : 05 Ogos 2015
KARTUNIS : Petai, Rambai, Cendol etc
Majalah ini boleh dikatakan adik majalah kepada majalah Ujang. Majalah ini cukup popular dengan pelbagai cerita komik bersiri yang menarik seperti Bedtime Stories etc.

9. UTOPIA

TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : November 2002
TAMAT : 15 Jun 2011 (isu 204)
KARTUNIS : Zint, Leong Wan Keok etc
Majalah komik ini unik kerana kerap menampilkan artis dalam atau luar negara sebagai bintang utama kulit majalah ini. Ianya ibarat seperti Majalah Rileks versi baru walaupun tidak berkaitan antara satu sama lain.

10. LAWAK KAMPUS



TAHUN PERTAMA DITERBITKAN : Julai 2004
TAMAT : -
KARTUNIS : Keith & Zelo
Lawak Kampus adalah komik novel grafik paling popular di Malaysia ketika ini. Rasanya hampir semua budak sekolah dan universiti minat komik ini kerana komik ini sangat kelakar dan menghiburkan.

Via : Selongkar10
Jangan lupa untuk ikuti kami di Facebook / Instagram / Twitter

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post