Selalu Terlintas Perkataan 'Cringe' Di Media Sosial, Tapi Apa Maksudnya? Jom Semak

 Cringe, Seiring dengan perkembangan media sosial, muncul lah juga perkataan-perkataan baru yang berkisar tentang keadaan semasa di media dan baru-baru ini sering terlintas di news feed twitter mahupun facebook perkataan ‘Cringe’ yang mana membuatkan kita tertanya-tanya, Apa maksudnya diebalik perkataan Cringe ini?

 
Jadi jom kita selongkar maksudnya

1. Apa itu Cringe

Perkataan Cringe itu berasal dari bahasa inggeris yang bermaksud kejam apabila di google translate. Namun lebih tepat lagi perkataan Cringe membawa maksud “rasa malu, takut atau menjauh daripada seseorang atau sesuatu yang dilihat memalukan atau menjijikkan.

Dalam erti kata mudah, bila melihat status, gambar, video dan sebagainya di dalam media sosial dalam hal-hal berbaur pelik-pelik dengan ragam yang macam-macam, maka anda sendiri akan ada rasa malu dengannya. Automatik merasa geli, jijik menyampah dan berupaya untuk tidak melihat dan menghindar dari content yang sebegitu.


Euwwww!!!

2. Sebutan Cringe
Perlu diketahui juga, perkataan Cringe itu harus diungkapkan dengan sebutan “kerinz” atau “Krinj”

3. Reaksi Cringe
Setiap orang tentunya memiliki reaksi yang berbeza apabila melihat hal yang berunsur cringe ini. Ada yang langsung menjauh dan menghindar, ada yang berteriak histeria dan mencaci maki dengan kata-kata kesat. Ada juga yang menutup mata dan telinga untuk menghindari merasakan bahan yang cringe.
 
 
Kalau dapat digambarkan, inilah ekspresi perasaan cringe

Kesimpulannya, momen disaat melihat sesuatu yang cringe dapat membuat seseorang menjadi euww, akward, merasa tak sedap, malu dan berupaya untuk menghindari content yang cringe itu.


3. Contoh Cringe
Tidak perlu susah untuk mencarinya. Taip sahaja google atau youtube dengan keyword "Cringe moment", akan keluarlah banyak video cringe.

Ya begitulah sedikit penjelasan mengenai maksud / erti dari istilah kata cringe ini.

Semoga bermanfaat.


Kredit : blogbiasa
Via : Selongkar10
Jangan lupa untuk ikuti kami di Facebook / Instagram / Twitter

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post