10 Makanan Kebangsaan Yang Menjadi Signature Dishes Negara Di Asia

Setiap tempat mempunyai tarikan makanannya yang tersendiri. 


Kredit Foto : Good News From Indonesia

Nasi Padang dinamakan sempena bandar asalnya Padang di Sumatra, adalah 100% Indonesia. Nasi padang adalah hidangan dengan nasi kukus yang dipadankan dengan lebih daripada sedozen hidangan - kari goopy dengan kepala ikan terapung atau kaki lembu karet - disusun di atas meja.   


1. Malaysia - Nasi Lemak

Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya.



Kredit  Foto : 1801heritage

2. Brunei - Ambuyat

Hidangan ini dibuat dengan kanji sawit sagu yang dimasak menjadi bahan seperti gam dan dimakan bersama dengan sos masam dan susunan sayuran dan sup.



3. Philippines – Adobo


Dalam banyak-banyak hidangan Filipina yang menyenangkan, adobo masih menjadi salah satu hidangan paling popular.

Lazimnya daging babi atau ayam dimasak dengan kombinasi kicap, minyak, cuka, bawang putih, dan halia untuk membuat sos asin dan sedikit masam yang kaya. Satu mangkuk adobo babi sangat luar biasa dengan plat panas beras kukus! 



Kredit Foto : FoodNetwork

4. Indonesia - Nasi Goreng

Oleh kerana kepulauan Indonesia yang tersebar luas, hampir mustahil untuk melabel hidangan nasional yang sebenar untuk seluruh negara.

Cara terbaik untuk menguji kualiti restoran baru ialah memesan nasi goreng mereka. Nasi goreng dengan mudah menjadi hidangan yang paling dijamah di Indonesia ... selepas nasi putih.


5. Singapura - Nasi Ayam 

Singapura, walaupun sebuah negara kecil, tapi kaya dengan masakan yang pelbagai. Gabungan budaya mereka telah mewujudkan budaya makanan yang cukup hebat.  

Ayam rebus yang mudah, dihiris dan diletakkan di atas beras adalah hidangan di mana-mana di Singapura. Hidangan lazat ini dapat dinikmati hampir setiap tempat makan, mulai pusat jajanan sederhana, hingga restoran mewah.



Kredit Foto : Visit Singapore

6. Thailand – Pad Ga Pao 
Bila sebut tentang Thailand pastinya makanannya sentiasa menjadi sesuatu yang dirindukan, selain tempat-tempat menarik yang disajikan. Sukar untuk memilih hidangan kebangsaan Thailand sebagai budaya masakan yang begitu kaya dan pelbagai.

Namun ada makanan Thai yang hampir semua orang Thailand akan repeat order apabila mereka tidak tahu untuk makan apa: pad gra pao moo kai dao. Pilihan daging dicincang dan digoreng bersama bawang putih, cili dan kemangi. Sedia dihidangkan bersama nasi dan telur goreng di atasnya.



7. Cambodia – Amok Fish 

Amok yang bermaksud (kelapa yang direbus dengan ikan kukus), adalah salah satu hidangan khazanah kebangsaan yang terkenal di Kemboja. 

Amok Fish merupakan hidangan ikan dibungkus bersama rempah-rempah, dan krim kelapa dalam daun pisang bagi rasa yang maksimal. Ia terbaik dimakan dengan nasi dan sos cili.



Kredit Foto : Tripadvisor

8. Laos – Somtam, Sticky Rice

Salad Betik hijau (somtam) dan nasi melekit adalah kombinasi yang benar-benar anak jati bumi Laos. Som tam dihasilkan darbuat daripada betik hijau yang dicincang yang dibuang dalam beberapa versi yang berbeza, ada yang mengandungi sos ikan yang difermentasi, sementara variasi lain hanya dipadankan dengan jus lemon. Cara makannya adalah dengan mencelupkan nasi melekat ke dalam peragaan untuk rasa.



Kredit Foto : Tridadvisor

9. Vietnam – Pho 

Makanan Vietnam, secara amnya, terkenal kerana kesegarannya dan penggunaan herba yang dominan.

Salah satu masakan kebangsaan Vietnam adalah semangkuk mie beras dalam semangkuk sup yang dibuat dari ayam atau daging lembu.



Kredit Foto : Steamy Kitchen

10. Myanmar – Mohinga Salah satu masakan yang paling popular di masakan Mnyanmar adalah mangkuk mee yang dikenali sebagai mohinga.



Kredit Foto : Testing Table

Bestnya tengok makanan-makanan ni, teringin nak rasa semua bila pergi melawat ke negara-negara asia ni, mesti cuba bila dah travel.

Kredit : Gobackpacking

1 Comments

Apa Kata Anda?

  1. Bola Tangkas merupakan permainan yang sangat populer di kalangan masyarakat Indonesia. Permainan ini menggunakan alat mesin dan banyak peminatnya setiap waktu.

    Permainan Bola Tangkas ini merupakan permainan yang menggunakan kartu POKER. Namun Anda jangan salah mengira bahwa permainan ini sama dengan permainan Poker Online.

    Untuk permainan ini punya perbedaan sendiri, yaitu pada bagian cara penaruhan kartunya. Sedangkan di POKER ONLINE biasanya akan ditaruh di meja namun Bola Tangkas ditampilkan dilayar sebuah mesin SLOT.

    Begitu banyak BONUS yang bisa Anda dapatkan dengan cara memainkan permainan ini :
    - Royal Flush
    - 5 Of A Kind
    - Straight Flush
    - 4 Of A Kind
    - Full House
    - Straight
    - Flush
    - 3 Of A Kind
    - 2 Pair
    - Ace Pair

    Dengan minimal Deposit Rp 50.000 saja sudah dapat memainkan permainan BOLA TANGKAS di BOLAVITA.

    Bolavita juga bekerja sama dengan Bank ternama Indonesia. Guna mempermudah Anda untuk bertransaksi.

    Yuk gabung sekarang dan jadilah Pemenang Jackpot di BOLAVITA !!

    Hubungi kami di sini :
    WA / TELEGRAM : +628122222995

    #Bolavita #bolavitajackpot #bolatangkas #tangkasnet #betting #bettingonline #situsjuditerpercaya #agenjuditerpercaya #livestreaming #taruhanonline #pokerindonesia #tangkasindonesia

    ReplyDelete
Previous Post Next Post