10 Haiwan Peliharaan Di Rumah Yang Selalu Menjadi Pilihan Malaysia

10 haiwan peliharaan di Malaysia lazimnya. Terdapat banyak sekali haiwan comel yang dijadikan sebagai haiwan peliharaan. Setiap haiwan ini mempunyai keunikannya tersendiri sehingga menarik perhatian manusia untuk membela dan menjaga mereka.

Mereka dibelai dan dijaga dengan sempurna oleh si pemiliknya. Ramai yang sanggup berhabis ribuan ringgit bagi memastikan haiwan peliharaan mereka sentiasa berada di tahap yang baik. Ini termasuklah tempat tinggal, kebersihan dan pemakanan mereka.

KUCING

Ramai yang gemar membela kucing kerana sifatnya yang manja dan gemar bermain sekiranya sudah biasa sama tuannya. Serta sifat menangkap cicak atau tikus.



ANJING
Ramai yang gelarkan anjing sebagai haiwan peliharaan paling setia. Banyak cerita tentang kesetiaan anjing di dunia.


HAMSTER
Jangka hayat : Dua atau tiga tahun
Sesuai untuk : Kanak-kanak berumur 8 tahun ke atas; hamster adalah aktif waktu malam – tidak seperti kanak-kanak kecil
Cara pemakanan : Pelet komersial, air tawar; kadang-kadang makanan segar dan sayur-sayuran segar, dan keju



KELISA / IKAN HIASAN
Ikan Kelisa (bahasa Inggeris: Arowana) juga dikenali sebagai "Dragon Fish" atau "Bony-tongued Dragon" oleh sesetengah masyarakat Cina serta para pengeksport/pengimport khususya, adalah spesis ikan hiasan eksotik air tawar yang amat diidamkan oleh kebanyakan pemelihara ikan hiasan akuarium. Ini adalah kerana spesies ini mampu memaparkan keasliannya sebagai ikan hiasan klasik yang bermutu tinggi.



AYAM SERAMA



ARNAB
Arnab merupakan haiwan roden kegemaran kanak-kanak. Arnab sinonim dengan sifat aktif membiak dan suka membuang.



KURA-KURA
Penjagaan kura-kura tidak semudah disangka, ia memerlukaan keadaan yang sedikit lembap.



IGUANA
Iguana digelar Naga Mini kerana rupa parasnya. Iguana sangat sukakan cahaya matahari. Iguna mampu hidup kurang lebih 20 tahun.



SUGAR GLIDER 
Sugar glider merupakan haiwan marsupial (haiwan yang mempunyai kantung) kecil. Boleh ditemui di Australia, Tasmania, Indonesia dan Papua New Guinea. Sugar Glider boleh hidup di pelbagai jenis hutan tetapi ia lebih memilih hutan pokok kayu putuh dan pokok akasia.

Nama sugar glider datang daripada fakta yang menunjukkan haiwan ini sukakan manisan (sugar) dan ia boleh meluncur di udara. Sugar glider adalah haiwan sosial dan begitu selesa dengan ramai manusia, disebabkan itu ianya sering dijadikan sebagai haiwan peliharaan.


Sugar Glider merupakan haiwan yang aktif tetapi agak jinak jika dilatih dengan cara yang betul.

GUINEA PIG
Jangka hayat : Lima hingga 10 tahun
Sesuai untuk : Kanak-kanak dari pelbagai usia; haiwan peliharaan “pemula” yang hebat
Cara pemakanan : Pelet komersial, rumput kering, sayur-sayuran segar dan air; dos vitamin C harian


Sekian. 

Seeloknya sebagai tuan yang menjaga haiwan, timba ilmu menjaga haiwan peliharaan dulu dan pastikan pemeliharaan haiwan tersebut perlukan lesen atau tidak sebelum memeliharanya.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post