10 Trend Solekan Kening Pelik Tapi 'Boom' Di Internet

Tahun silih berganti orang-orang sekarang semakin berani mencuba sesuatu yang baru di dalam mekap. Begitulah yang berlaku pada mekap kening bilamana ada sahaja trend mekap bulu kening / bulu mata yang unik dan menjadi ikutan ramai.



Jadi jom kita selongkar

1. Feather Eyebrows

Feather Eyebrows ni jadi viral bila makeup artist (MUA) Stella Sironen buat post di IG beliau. Yang kelakarnya, Stella buat post tu dengan niat melawak. Tapi ramai yang ingat dia serius dan mula menggayakan Feather Eyebrows ni.

Ramai yang melekehkan tapi tak kurang juga yang buat. Suka atau tidak, Feather Eyebrows ni memang memerlukan keberanian dan keyakinan diri yang tinggi kalau nak buat. Atau maybe buat untuk IG je kot jangan pakai pergi kerja. 


2.The Dazzle Lighting



Dicipta oleh jurumekap Zakia Wahbi dari Kuwait. Melihat mekap kening begini membawa vibes seorang superhero.

3. Squibbly Brow 
Bila tengok dah macam cacing atau ular jalan dan lebih sesuai buat mereka yang ingin nampak kelainan apabila pergi ke club.



4. Dragon Eyebrows



Beberapa minggu selepas feather eyebrows jadi viral di IG, trend baru pula muncul. Dragon Eyebrows dimulakan oleh Harlibi, seorang makeup artist berumur 23 tahun dari Oregon. Post beliau mendapat lebih 6000 likes di Instagram dan ramai yang meniru dan menginovasi trend ini.

Dragon Eyebrows dibuat dengan membentuk kening menjadi 6 bahagian yang berbentuk duri, seperti bahagian belakang seekor naga, menggunakan brush atau spoolie. Ia kemudian dikeraskan menggunakan gel rambut atau eyelash glue. Pelik tak ahahhaa.


5. Wired Eyebrows

 
Trend tindik kening dah berakhir pada era 90-an, dan kita semua ingat trend tu dah mati. Silap besar. Ada pula trend yang muncul di Rodarte runway show di New York Fashion Week pada September 9, 2014. Mujurlah trend ni tak lama.

6. Glittered Eyebrows



Trend ni sesuai untuk gadis yang suka pergi clubbing. Warna yang biasa digunakan adalah silver atau gold. Apa rahsianya untuk bagi glitter ni lekat pada kening anda? Jawapannya lip gloss. Kalau berani cubalah.

7. Brow Carving




Makin ramai beauty bloggers di IG yang obses dengan brow carving, yang memberikan anda kening yang faded dan smoky. Apa salahnya kan.

Beauty blogger yang mengasaskan trend ini adalah Alexa Link dari Texas. Post pertama beliau yang menonjolkan gaya ini adalah pada 14 April 2017. Sejak tu, ramai makeup artist lain yang menguji konsep ini pada diri mereka sendiri menggunakan pigmen, warna, dan bahan yang lain.

Walaupun Alexa Link tak pernah menjelaskan secara terperinci bagaimana untuk buat gaya ini, ramai makeup artist lain di IG yang berjaya meniru sedikit sebanyak dan mengajar orang lain. Walaupun anda tak akan gayakan kening ini dalam kehidupan seharian, paling kurang ia nampak cool di Instagram


8. Feral Frond Eyebrows



Diperkenalkan oleh Andrew Galli dalam profile instagramnya, duta makeup NARS itu memulakan trend feral frond eyebrows. Tekniknya mudah sahaja – lukiskan garis seperti rambut sepanjang kening anda, menampakkan gaya yang lebih menonjol dan menjolok mata. Tengok dari dekat nampak macam landak, tapi ramai MUA di IG yang kata trend ni nampak cool.  

9. Rainbow Eyebrows
 
Ini satu lagi trend di IG di mana beauty lovers mewarnakan kening mereka dengan pelbagai warna yang menonjol dan menarik perhatian. Ramai di kalangan mereka menggayakan trend ini bila pergi ke konsert atau festival musik. Kalau pergi festival buat macam ni kurang la pelik kot berbanding dengan pergi shopping pakai macam ni.

10. Under Eyebrows

 
Under Eyebrows ni dipopularkan oleh Gigi Hadid. Caranya: lukiskan saja kening baru bawah kening anda yang sedia ada. Walaupun cara Gigi buat sangat mudah iaitu dengan melukiskan garis silver di bawah keningnya, ramai yang menginovasikan dan menggunakan warna yang lebih terang dan menarik perhatian, dan juga posisi garisan.

Sekian
Ada rasa mcm nak cuba ke? buat suka-suka nk buat challenge / game dengan member-member just for fun je la kot..kalau nk keluar fikir 2 tiga kali jugak 

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post