7 Survival Skill Perlu Ada Untuk Hadapi Dunia Luar Yang Mencabar

Aku dulu dekat Uni bukanlah student yang Bagus dan Bijak pon. Tapi bila aku dah masuk alam Pekerjaan, Bisnes, Realiti. Kau perlu ada 7 Survival Skill ni untuk kau hadapi dunia Luar. Student perlu pergi lebih sekadar akademik. Survival Skill itu penting


1. SELF ESTEEM
Semua orang. Mesti pernah ada masalah self esteem, kita tend to underestimate kebolehan diri dan lebih gemar dengar apa yang orang kata daripada percaya apa yang diri sendiri mampu buat. Believe in yourself. Set mission and vission hidup kita. Senang je


2. COMMAND CONTROL 
Tahu dan mampu bercakap belum cukup untuk ada command control yang baik. . Kau pernah jumpa orang yang cakapnya tak berhenti tapi satu apa pun kau tak ‘faham’ ? . Dan kau juga mesti pernah jumpa orang yang patah perkataannya tak perlu banyak namun tersusun.

3. TENANG 
Dalam hidup kita mencari tenang dalam senang. . Kau perlu berlatih untuk tidak cepat melatah atau panik bila ada masalah datang. Kau peru jadi solution oriented. Always find the solution instead of excuses. Dari solution --> kau jumpa tenang

Orang pandai belum tentu bijak. Bijak dalam selesaikan masalah. Ramai je budak2 pandai yg tak tahu selesaikan masalah. tapi tak semua. kang tak pasal2 aku kena kecam.

Nak tahu orang pandai kita hanya lihat pada pointernya, Nak kenal orang bijak kita perlu lihat pada ‘cara dia selesaikan masalah’


4. LEADERSHIP 
Untuk kau survive dan maju dalam Real life kau perlu belajar How to be a good Leader. Tak semestinya untuk owner business sahaja. Pekerja pun perlu!! Kat sini lah kau focus untuk pegang jawatan tinggi dalam company. - Manager - Group Leader - Head Of Department
Dengan Skill leadership ni lah kau guna untuk guide team dan staff kau.

5. RESPONSIBILITY
Kau juga akan sedar yang amanah itu berat, sungguh. Sebab memimpin bukan lagi tentang kau, tapi orang lain. Kau belajar untuk dahulukan orang lain Dalam hidup kita sebenarnya banyak tanggungjawab kita. Sebagai Leader Sebagai suami Sebagai Staff Sebagai anak

6. KEBOLEHAN BERUCAP/ PUBLIC SPEAKING
Aku dulu ada cold feet, takut nak present dalam class. Apatah lagi naik stage utk berucap. Fuh! . Sekarang aku ada 30 team. Tenang dan confident je aku bercakap depan dorang.


Aku ada beberapa tips utk Public Speaking:
1) Fahamkan dan powerkan knowledge tentang topic yg kita nak present
2) Cakap dengan teratur dan satu persatu
3) Praktis
4) Fokus pada seorang audience semasa bercakap
5) Guna ayat simple dan mudah faham
6) Cakap kuat dan jelas

7) COMMON SENSE 
Common sense : Respect Bagi aku kalau siapa yang tiada common sense dia tak respect aku dan tak berhak dapat respect dari aku. That's why common sense ni penting bila kau bergaul dgn orang. Banyakkan socialize , jumpa orang. Kawan dengan yg lagi tua dari kau.

Sekian
Kredit : @im_afiqq

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post