10 Jenis Baka Durian Paling Popular Digilai Ramai Di Malaysia

Bila tiba musim durian, pasti banyak gerai dan warung jual buah durian yang tumbuh bagaikan cendawan di tepi-tepi jalan. 



Musim durian ini sememangnya dinanti peminat-peminat durian yang akan berpusu untuk beli raja buah ini untuk di bawa pulang dan dijadikan santapan bersama keluarga. 

Terdapat 9 jenis dan baka buah durian yang popular di Malaysia, Jom kita selongkar


1. D200 (Black Thorn)
Korang semua pernah tak dengar nama Durian Black Thorn? Korang jangan pulak nak kaitkan durian ni dengan geng Avengers ye disebabkan nama durian ni ada iras-iras dengan nama Thor. Durian Black Thorn atau Orchi ni adalah merupakan satu klon terbaharu durian dari Sungai Bakap, Pulau Pinang. Warna durian adalah kuning dan isinya penuh berkrim serta tebal.




2. D13 


3. D24 (Durian Sultan)
Nama lain bagi buah durian D24 ini adalah Durian Sultan. Korang semua pernah dengar tak nama Durian Sultan? Ciri-ciri yang terdapat pada durian jenis D24 ni adalah warnanya yang kuning pucat dengan sedikit rasa pahit tetapi berkrim. Isi bagi durian jenis ni juga agak tebal dan semestinya ia akan menjadi salah satu daya tarikan buat korang yang jenis hantu duriankan?


4. D88 (Durian Kampung)


5. D198 (Kim Hong)
Durian jenis ini kebanyakannya boleh korang dapati di dusun-dusun durian yang berada di negeri Johor. Untuk pengetahuan korang, pada kebiasaannya durian jenis ini tumbuh daripada pokok lama dan bukannya melalui proses hibrid. Oleh sebab itulah durian jenis ini menjadi sesuatu yang lain daripada yang lain kerana mempunyai rasa yang asli.



6. D168 (Loi/ Mas Hajjah Hasmah)



7. D197 (Musang King / Raja Kunyit)



8. D160 (Musang Queen/Tekka)



9. D175 (Udang Merah)
Keunikan durian jenis ni adalah tekstur warnanya yang sedikit oren kemerahan. Rasa durian udang merah ni manis dan sedikit melekit menjadikan durian ni antara salah satu jenis durian yang diminati dekat Malaysia.


10. Durian Black Pearl 



Durian Black Pearl ni adalah merupakan salah satu durian premium. Untuk pengetahuan korang, isi buah durian jenis Black Pearl ni berwarna kuning pucat dan rasanya yang sedikit pahit menjadikannya digemari oleh sebahagian penggemar durian yang ada kat negara kita ni. Selain daripada tu, biji buah Durian Blackpearl ni juga kecil serta mempunyai isi yang tebal serta rasa yang berlemak dan boleh membuatkan korang sangat kenyang walaupun makan dalam kuantiti yang sedikit. Harga bagi Durian Black Pearl ni adalah sekitar RM50 dan ke atas.



p/s : Selamat menjamu durian.Musang King tak tau pulak ada pasangan dia Musang Queen!

Sumber: Harvest Fresh Produce MAEPS



1 Comments

Apa Kata Anda?

  1. Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

    -tunang/kekasih berpaling hati
    -minyak pengasih
    -pelaris niaga
    -pelet
    -pemikat
    -buka aura
    -santau sum power
    -pelaris dalam galian
    -santau angin
    -santau tepuk bantal
    -santau patung
    -santau Siam
    -santau di Kedah
    -ilmu pengasih
    -ilmu penunduk
    -buka aura

    Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

    WhatsApp +62 822 4631 1483




    ReplyDelete
Previous Post Next Post