Lelaki Ini Kongsi 7 Jenis Deodorant Berkesan Menghilangkan Masalah Ketiak Berbau

Aku dah try 6 deodorant and 1 AP (anti perspirent) premium ni. Harga mmg mahal sikit. So aku nak bagi honest review satu2 memandangkan skarang ni ramai ada masalah ketiak berbau kan?



Biasanya kalau cakap pasal ketiak, selalu ada 5 problem: 
1. Ketiak bau busuk 
2. Ketiak jadi gelap 
3. Ketiak pedih lepas apply deodorant
4. Kesan kuning dekat baju 
5. Tumbuh jerawat/bisul ketiak

Ok, sebelum tu aku nak bg tahu secara ringkas beza AP dan Deodorant. 
1. AP ada bahan mostly dorang guna aluminium chlorohydrate utk block peluh dari keluar. 
2. Deodorant pulak tak boleh block peluh TAPI bahan dlm deodorant dpt bunuh bakteria punca bau ketiak.

Senang citer, kalau korang pakai deodorant yg betul, korang ketibas teruk mcm banjir, confirm tak kan berbau busuk.

Pros and Cons Deodorant dan AP 

1. Disebabkan AP ni block peluh, maka akan terjadilah bisul/jerawat kat ketiak disebabkan peluh tak keluar. Sakit giler oi. Aku penah kena. 

2. Disebabkan deodorant ni tak block peluh pulak, so kalau korang byk bekerja kat luar, mmg cpt lah ketibas. Malu lah pulak kalau kat dlm lrt waktu angkat ketiak tu kan. Kalau aku akan prefer deodorant sbb aku lebih rela berpeluh sbb benda tu natural dari aku tanggung sakit tumbuh jerawat kt ketiak.

Ok aku nk start review 7 deodorant dan AP yg aku penah guna.

1. Smelly No More

Pros - Tahan lama. Volume besar dan susah nak habis. Tahan sampai ke malam. 

Cons - Ni kalau terjatuh mmg terus pecah ni. Takde wangian so aku rasa plain je. Tak boleh share. Made in mana aku tak tau. Rasanya bukan malaysia punya. 

Harga Rm24.90 120gram.

\

2. Magic Blue

Pros - Bahan yg natural. Ada tawas, bunga mawar dan herba terpilih. Boleh share sbb dia spray. 

Cons - Aku rasa pedih bila apply. Tak pasti sbb pH tinggi kot? Ketiak start berbau bila dah nak ptg. Made in Malaysia. 

Harga Rm29. 20ml.




3. MooGoo 

Pros - Boleh prevent bau sampai ptg. Rasa light and tak melekit. Bahan natural. 

Cons - Wangian tak tahan lama. Tak boleh share sbb bukan spray tp roll on. Made in Australia. 

Harga Rm28 - Rm35 60ml.




4. G&H deodorant (amway) 

Pros - Botol agak besar dan tahan lama. Ketiak tak berbau sampai ptg. 

Cons - Tak boleh share sbb roll on. Bau wangi tak berapa nak tahan sampai ptg. Made in USA. 

Harga Rm37.80 100ml.


5. Joi deodorant 

Pros - Natural deodorant. Mula2 dpt tu bau mmg wangi. Bau ketiak mantain takde bau sampai ptg. 
Cons - Lama2 bau wangi tu mcm hilang and jd pelik. But still wangi. Cuma..pelik... Tak boleh share sbb roll on. Agak melekit. 

Made in Malaysia Harga Rm39 50ml.




6. Veri Natural 

Pros - Bau wangi. Boleh share sbb dia bukan roll on. Dia calit and sapu. Takde bau bdn sampai ptg. Natural. 

Cons - Agk melekit & kurang selesa. Tak praktikal & tak hygiene sbb calit2 je kan. Kena basuh tgn lepas guna. Made in Malaysia 

Harga asal Rm59.90 30g



7. Perspirex Anti Perspirent

Pros - Yg ni aku pakai sekali je lps tu tak yah pakai seminggu. Peluh mmg tak keluar and takde bau busuk. 

Cons - pH dia very acidic. Jerawat/bisul mula tumbuh. Sakit gila ketiak aku seminggu. Tobat tak nak pakai dah. Made in Denmark 

Rm47 - Rm50++ 20ml


So dari thread ni aku boleh conclude kalau korang nak cari deodorant yg praktikal, convenient and hygiene, boleh cari jenis spray. . Kalau rasa nak try peluh tak keluar seminggu, try lah AP perspirex tu 

So ni based on pengalaman aku pakai je. Korang jgn lah bash aku kalau pengalaman korang tak sama dgn aku. Huhu.

Ni aku bg tips sikit utk ketiak sihat guna bahan natural  
1. Ketiak busuk - guna tawas/ tea tree oil 
2. Ketiak gelap - guna lemon/ castor oil 
3. Ketiak rasa pedih - guna lavender oil 
4. Ketiak gatal2 - guna peppermint oil 
5. Baju jd kuning - elakkan bhn aluminum chlorohydrate

Benda2 kat atas ni korang boleh tgk dkt ingredient deodorant korang. Rajin2 lah belek2 membaca list ingredient sebelum beli ok. Kalau tak menyesal lah mcm aku.

Sekian.

Kredit : @syafiq_baha

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post