SEEKOR SIAKAP LANGKAWI BERHARGA RM 1196.80!
Setelah 24 tahun tidak menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi, akhirnya saya tiba juga pada Selasa, 2 November 2021. Saya dan keluarga serta beberapa orang lagi sahabat yang juga bersama-sama keluarga masing-masing datang untuk retreat salah sebuah syarikat kami.
Semalam kami berpeluang untuk mengisi masa kami di pulau ini dengan aktiviti menaiki bot mengelilingi beberapa pulau dan tempat menarik. Aktiviti ini jika tidak salah saya dikenali sebagai Mangrove Tour Langkawi. Saya dan Ustaz Syed bersama keluarga kami menaiki satu bot manakala Dr Azrul Azlan dan Ustaz Muiz bersama keluarga mereka menaiki satu bot. Untuk aktiviti Mangrove Tour yang lebih kurang 4-5 jam kami hanya perlu membayar RM 300 untuk sebuah bot.
Kemudian, datang seorang pekerja memaklumkan pada kami untuk double confirm ikan yang kami tempah. Kami bertanya kembali besar manakah ikan itu, selepas ditunjuk saiz ikan tersebut dengan tangannya kami bersetuju untuk ambil seekor sahaja. Sizenya pula ialah saiz yang besar sedikit daripada kebiasaan ikan siakap yang kita biasa makan.
Apabila sampai menu-menu yang sudah ditempah, kami terkejut seekor ikan siakap tadi dapat diisi di dalam pinggan besar (pinggan biasa letak ikan) sebanyak 5 pinggan. Kami pun cakap ini untuk bukan untuk 7 orang makan tetapi 30 orang makan. Pada masa itu saya sudah menjangka bahawa harga mungkin akan mahal. Saya membayangkan mungkin harganya lebih kurang RM 700.00 - RM 800.00.
Ikan yang sampai separuhnya kami suruh bungkus siap-siap. Itupun setelah kami habis makan masih banyak berbaki. Selesai makan saya menuju ke kaunter untuk membuat pembayaran. Terkejut saya melihat bill yang diberi tertera nilai RM 1852.50
Nak bayar menggunakan cash tidak ada sebanyak itu. Ikutkan hati mahu sahaja saya bayar menggunakan kredit kad. Tapi dia maklumkan ada cas sebanyak 5%! Saya katakan ikutkan salah dan tidak boleh cas pada pelanggan. Ini peraturan yang disebutkan oleh BNM. Saya cuba bayar gunakan debit card. Masalahnya duit di dalam current akaun. Saya perlu login ke dalam Maybank dan pindahkan ke saving akaun. Line pula sangat slow. Maka tiada option yang lain melainkan membayar menggunakan kredit kad. Bayangkan berapa cas yang dia ambil jika 5% daripada hampir RM 2000.00.
Selesai pembayaran saya tegur dan nasihat, jangan meniaga macam ini. Ikan tu jangan bagi sampai 7KG sedangkan untuk 7 orang makan dan beberapa lagi nasihat dan teguran saya sampaikan.
Selepas itu saya lihat pelanggan dibelakang saya pun seolah-olah pasrah. Dia makan berdua dan bill yang dikenakan sebanyak RM 755.00
Kemudian saya tanya pula pada Dr Azrul berapa mereka bayar untuk makan tadi. Dr Azrul maklumkan yang beliau pun dicas sebanyak RM 800 lebih.
Kepada semua yang hadir dan bakal hati maka berhati-hatilah. Kepada para peniaga maka beringatlah di akhirat nanti akan ditanya tentang duit kita bagaimana kita dapatkan dan bagaimana dibelanjakan.
*Asalnya kami minta dua ekor. Untuk makan 7 orang. Kemudian dia datang dan maklumkan ikan besar.PENJELASAN TUAN KEDAI TENTANG ISU HARGA SIAKAP RM1,196 SEEKOR
Memahami sentimen orang ramai yang tidak berpuas hati dengan tindakan itu selain menghamburkan kata-kata kurang manis, pemilik restoran berkenaan tampil mempertahankan diri.
Menurut pemilik Restoran Terapung Sas Rimba, Norasyikin Musa, ada sebab kenapa hidangan harga ikan berkenaan dijual pada harga RM1,196.
Katanya, selama 11 tahun diternak, ikan siakap itu diberi makan ikan kecil yang segar dan bukannya dedak seperti ikan komersial lain.
“Kita tak bagi makan dedak, kita bagi ikan kecil yang dibeli daripada nelayan lain yang baru ditangkap kepada ikan-ikan yang dibela di dalam sangkar di sini.
“Bayangkan 11 tahun saya bela ikan tu, berapa banyak kos untuk ikan tu? Berapa ratus kilogram yang ikan itu sudah makan, tak mungkin saya nak jual dengan harga seperti ikan yang seberat dua kilogram?” katanya kepada wartawan ketika ditemui di restoran tersebut di Taman Geoforest Karst Kilim di sini, hari ini.
Selepas menerima tempahan dan sebelum ikan berkenaan dimasak, pelanggan berkenaan, kata Norasyikian, sudah dimaklumkan berulang kali bahawa ikan siakap yang diingini itu adalah ikan pameran dan berusia 11 tahun.
Bahkan, dalam masa sama, Norasyikin juga mencadangkan ikan yang lebih kecil sekitar 1.5 kilogram dengan harga RM16 bagi setiap 100 gram.
Bagaimanapun, pelanggan itu, jelas Norasyikin, bertegas mahukan ikan siakap tersebut.
Norasyikin juga amat yakin, pelanggan tersebut telah dengan jelas mengetahui nilai ikan tersebut sebelum dijadikan hidangan.
“Dia ambil satu ikan saja sebab saya cadangkan ambil satu ikan sebab ikan itu terlalu besar saiznya.
“Saya beritahu dan ingatkan dia sampai ke meja makan encik jangan ambil ikan itu terlampau besar kalau dah besar ambil satu cukup, tapi dia beranggapan saya seolah-olah tidak mahu jual pula,” kata Norasyikin mempertahankan dirinya.
Menurut Norasyikin, ikan siakap yang diternak itu dipelihara dan dijaga seelok mungkin selain dipastikan kawasalan keselamatannya juga berada di kedudukan tertinggi.
Dalam aspek itu, pengawal keselamatan, jelasnya, diupah bagi memastikan ikan yang dibela tidak dicuri oleh mereka yang tidak bertanggungjawab kerana kawasan sangkar tersebut adalah sangat gelap apabila malam tiba.
Norasyikin juga berkata, ini bukan kali pertama dia menjual ikan yang bersaiz besar daripada biasa kepada pengunjung yang datang ke restorannya.
“Kalau ada permintaan oleh pelanggan, saya tetap menjual ikan tersebut, tetapi saya tetap akan maklumkan ikan tersebut adalah sangat besar berbanding ikan lain yang mempunyai berat sekitar 800 gram (g) ke dua kilogram.
“Sebelum ini, pelanggan yang menempah ikan tersebut bersetuju apabila dimaklumkan mengenai saiz ikan dan tidak pernah timbul masalah seperti ini,” kata Norasyikin lagi.
Sementara itu, sepasukan empat pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) cawangan langkawi mengambil masa lebih tiga jam melakukan siasatan di lokasi kejadian serta mengambil keterangan daripada Norasyikin.
Menurut Ketua Pegawai Penguatkuasanya, Abdul Rafar Wahid, satu kertas siasatan telah dibuka bagi menyiasat insiden tersebut.
Setelah 24 tahun tidak menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi, akhirnya saya tiba juga pada Selasa, 2 November 2021. Saya dan keluarga serta beberapa orang lagi sahabat yang juga bersama-sama keluarga masing-masing datang untuk retreat salah sebuah syarikat kami.
Semalam kami berpeluang untuk mengisi masa kami di pulau ini dengan aktiviti menaiki bot mengelilingi beberapa pulau dan tempat menarik. Aktiviti ini jika tidak salah saya dikenali sebagai Mangrove Tour Langkawi. Saya dan Ustaz Syed bersama keluarga kami menaiki satu bot manakala Dr Azrul Azlan dan Ustaz Muiz bersama keluarga mereka menaiki satu bot. Untuk aktiviti Mangrove Tour yang lebih kurang 4-5 jam kami hanya perlu membayar RM 300 untuk sebuah bot.
Bagi saya yang kali pertama kali mengikuti aktiviti ini, ianya satu pengalaman yang menyeronokkan dan dengan harga RM 300.00 untuk sebuah bot yang boleh memuatkan 7 dewasa dan 3 kanak-kanak kecil ianya satu aktiviti yang berbaloi.
Apabila sudah 2/3 tour, kami dibawa untuk makan tengah hari di sebuah restoran di salah satu checkpoint yang ada. Seperti kebiasaan, kami order menu yang biasa ditempah jika makan di mana-mana kedai seafood ataupun tomyam. Secara kebiasaannya untuk 7 orang dewasa makan dua ekor siakap sudah memadai bahkan mungkin akan terlebih sedikit. Maka kami pun tempah dua ekor siakap dan sebut untuk 7 orang makan bersama dengan menu-menu yang lain.
Apabila sudah 2/3 tour, kami dibawa untuk makan tengah hari di sebuah restoran di salah satu checkpoint yang ada. Seperti kebiasaan, kami order menu yang biasa ditempah jika makan di mana-mana kedai seafood ataupun tomyam. Secara kebiasaannya untuk 7 orang dewasa makan dua ekor siakap sudah memadai bahkan mungkin akan terlebih sedikit. Maka kami pun tempah dua ekor siakap dan sebut untuk 7 orang makan bersama dengan menu-menu yang lain.
Kemudian, datang seorang pekerja memaklumkan pada kami untuk double confirm ikan yang kami tempah. Kami bertanya kembali besar manakah ikan itu, selepas ditunjuk saiz ikan tersebut dengan tangannya kami bersetuju untuk ambil seekor sahaja. Sizenya pula ialah saiz yang besar sedikit daripada kebiasaan ikan siakap yang kita biasa makan.
Apabila sampai menu-menu yang sudah ditempah, kami terkejut seekor ikan siakap tadi dapat diisi di dalam pinggan besar (pinggan biasa letak ikan) sebanyak 5 pinggan. Kami pun cakap ini untuk bukan untuk 7 orang makan tetapi 30 orang makan. Pada masa itu saya sudah menjangka bahawa harga mungkin akan mahal. Saya membayangkan mungkin harganya lebih kurang RM 700.00 - RM 800.00.
Ikan yang sampai separuhnya kami suruh bungkus siap-siap. Itupun setelah kami habis makan masih banyak berbaki. Selesai makan saya menuju ke kaunter untuk membuat pembayaran. Terkejut saya melihat bill yang diberi tertera nilai RM 1852.50
Nak bayar menggunakan cash tidak ada sebanyak itu. Ikutkan hati mahu sahaja saya bayar menggunakan kredit kad. Tapi dia maklumkan ada cas sebanyak 5%! Saya katakan ikutkan salah dan tidak boleh cas pada pelanggan. Ini peraturan yang disebutkan oleh BNM. Saya cuba bayar gunakan debit card. Masalahnya duit di dalam current akaun. Saya perlu login ke dalam Maybank dan pindahkan ke saving akaun. Line pula sangat slow. Maka tiada option yang lain melainkan membayar menggunakan kredit kad. Bayangkan berapa cas yang dia ambil jika 5% daripada hampir RM 2000.00.
Selesai pembayaran saya tegur dan nasihat, jangan meniaga macam ini. Ikan tu jangan bagi sampai 7KG sedangkan untuk 7 orang makan dan beberapa lagi nasihat dan teguran saya sampaikan.
Selepas itu saya lihat pelanggan dibelakang saya pun seolah-olah pasrah. Dia makan berdua dan bill yang dikenakan sebanyak RM 755.00
Kemudian saya tanya pula pada Dr Azrul berapa mereka bayar untuk makan tadi. Dr Azrul maklumkan yang beliau pun dicas sebanyak RM 800 lebih.
Kepada semua yang hadir dan bakal hati maka berhati-hatilah. Kepada para peniaga maka beringatlah di akhirat nanti akan ditanya tentang duit kita bagaimana kita dapatkan dan bagaimana dibelanjakan.
*Asalnya kami minta dua ekor. Untuk makan 7 orang. Kemudian dia datang dan maklumkan ikan besar.
Kami beberapa orang yang ada tanya besar mana ikan tu. Dia tunjukkan anggaran saiz untuk seekor. Jadi kami tempah seekor. Ikan dalam bil ini seekor.
*Kami pun sedia maklum harga disini memang agak mahal.
*Ini status lain yang ditulis oleh orang Langkawi sendiri sebagai nasihat dan peringatan.
Pemilik Restoran Terapung Sas Rimba, Norasyikin Musa menjelaskan, ada sebab kenapa hidangan harga ikan berkenaan dijual pada harga RM1,196.
Memahami sentimen orang ramai yang tidak berpuas hati dengan tindakan itu selain menghamburkan kata-kata kurang manis, pemilik restoran berkenaan tampil mempertahankan diri.
Menurut pemilik Restoran Terapung Sas Rimba, Norasyikin Musa, ada sebab kenapa hidangan harga ikan berkenaan dijual pada harga RM1,196.
Katanya, selama 11 tahun diternak, ikan siakap itu diberi makan ikan kecil yang segar dan bukannya dedak seperti ikan komersial lain.
“Kita tak bagi makan dedak, kita bagi ikan kecil yang dibeli daripada nelayan lain yang baru ditangkap kepada ikan-ikan yang dibela di dalam sangkar di sini.
“Bayangkan 11 tahun saya bela ikan tu, berapa banyak kos untuk ikan tu? Berapa ratus kilogram yang ikan itu sudah makan, tak mungkin saya nak jual dengan harga seperti ikan yang seberat dua kilogram?” katanya kepada wartawan ketika ditemui di restoran tersebut di Taman Geoforest Karst Kilim di sini, hari ini.
Selepas menerima tempahan dan sebelum ikan berkenaan dimasak, pelanggan berkenaan, kata Norasyikian, sudah dimaklumkan berulang kali bahawa ikan siakap yang diingini itu adalah ikan pameran dan berusia 11 tahun.
Bahkan, dalam masa sama, Norasyikin juga mencadangkan ikan yang lebih kecil sekitar 1.5 kilogram dengan harga RM16 bagi setiap 100 gram.
Bagaimanapun, pelanggan itu, jelas Norasyikin, bertegas mahukan ikan siakap tersebut.
Norasyikin juga amat yakin, pelanggan tersebut telah dengan jelas mengetahui nilai ikan tersebut sebelum dijadikan hidangan.
“Dia ambil satu ikan saja sebab saya cadangkan ambil satu ikan sebab ikan itu terlalu besar saiznya.
“Saya beritahu dan ingatkan dia sampai ke meja makan encik jangan ambil ikan itu terlampau besar kalau dah besar ambil satu cukup, tapi dia beranggapan saya seolah-olah tidak mahu jual pula,” kata Norasyikin mempertahankan dirinya.
Menurut Norasyikin, ikan siakap yang diternak itu dipelihara dan dijaga seelok mungkin selain dipastikan kawasalan keselamatannya juga berada di kedudukan tertinggi.
Dalam aspek itu, pengawal keselamatan, jelasnya, diupah bagi memastikan ikan yang dibela tidak dicuri oleh mereka yang tidak bertanggungjawab kerana kawasan sangkar tersebut adalah sangat gelap apabila malam tiba.
Norasyikin juga berkata, ini bukan kali pertama dia menjual ikan yang bersaiz besar daripada biasa kepada pengunjung yang datang ke restorannya.
“Kalau ada permintaan oleh pelanggan, saya tetap menjual ikan tersebut, tetapi saya tetap akan maklumkan ikan tersebut adalah sangat besar berbanding ikan lain yang mempunyai berat sekitar 800 gram (g) ke dua kilogram.
“Sebelum ini, pelanggan yang menempah ikan tersebut bersetuju apabila dimaklumkan mengenai saiz ikan dan tidak pernah timbul masalah seperti ini,” kata Norasyikin lagi.
Sementara itu, sepasukan empat pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) cawangan langkawi mengambil masa lebih tiga jam melakukan siasatan di lokasi kejadian serta mengambil keterangan daripada Norasyikin.
Menurut Ketua Pegawai Penguatkuasanya, Abdul Rafar Wahid, satu kertas siasatan telah dibuka bagi menyiasat insiden tersebut.
Kredit : AstroAwani / Kedah Version
Kalau ikutkan pengiraan, siakap tu, cuma dalam RM499.00 je. Ini caj 2 kali ganda sebab dah lama tak de pelanggan sebab lock-down. Elok buat sistem bayar dulu, makan kemudian, macam makan kat kfc.Kat situ, kalau tak cukup duit, tak puas hati, boleh cancel awal-awal. Ini dah makan!, kenalah bayar. Kemudian viral apa kes?
ReplyDelete