100 Perkataan Dalam Bahasa Mandarin Beserta Maksudnya Yang Biasa Digunakan

Setelah bahasa Inggeris menjadi bahasa international di dunia kini bahasa mandarin pun ikut menjadi bahasa international kedua di dunia, Tak salah lagi, Bahasa Mandarin adalah bahasa yang paling banyak dituturkan orang di seluruh dunia.  
 


Jadi jom kita belajar bahasan mandarin - Ini adalah perkataan dalam bahasa mandarin yang biasa digunakan dalam kehidupan seharian.

MOOD / KEADAAN dalam Bahasa Mandarin.

lei - letih
hen lei - sangat letih
shen qi - marah
hen shen qi - sangat marah

LAMBAT / CEPAT dalam Bahasa Mandarin.

man - lambat
kuai - cepat
lai - mari
ni kuai kuai lai ! - awak cepat cepat mari !
ni man man lu - awak pelan pelan jalan
ni man man che - awak pelan pelan makan
ni kuai kuai cuo - awak cepat cepat buat
 
TAHU / TIDAK TAHU dalam Bahasa Mandarin.

chi tao - tahu
bu chi tao - tidak tahu
wo chi tao - saya tahu
wo bu chi tao - saya tak tahu
ni bu chi tao ma ? - awak tak tahu ke ?
ni men chi tao ma ? - kamu semua tahu tak ?
wo men chi tao - kami semua tahu

BUAT / TIDAK BUAT dalam Bahasa Mandarin.

cuo - buat
mei you cuo - tak buat
gong ke - kerja rumah
ni cuo gong ke ma ? - awak buat kerja rumah tak ?
wo mei you cuo gong ke - saya tak buat kera rumah

KAMI / KAMU dalam Bahasa Mandarin.

ni men - kamu
wo men - kami

SEMUA ORANG dalam Bahasa Mandarin.

ciampu ren ting : semua orang dengar
ciampu ren kan : semua orang tengok

TUNJUK ITU/INI dalam Bahasa Mandarin.

na ge - itu
ze ge - ini
na li - disana
zher li - disini
qi - pergi
cho kai - pergi/kene halau
ni qi na bian - awak pergi sana
ni qi ho mian - awak pergi belakang
ni qi shang mian - awak pergi atas
jiang - cakap
ni jiang shen ma ? : awak cakap apa ?

APAKAH BENDA INI dalam Bahasa Mandarin.

ze ge se shema ? - ini barang apa ya ?
na ge se shema ? - itu barang apa ya ?

PERGI MANA dalam Bahasa Mandarin.

ni qi na li ? : awak pergi mana ?
wo qi KLCC - saya pergi KLCC

ARAH TUJU / ARAHAN dalam Bahasa Mandarin.

xia mian - bawah
shang mian - atas
ho mian - belakang
cian mian - depan

KATA GANTI NAMA DIRI dalam Bahasa Mandarin.

wo - saya
ni - awak
lau she - cikgu

TIDUR dalam Bahasa Mandarin.

shui jiao - tidur
jue jiao - bangun tidur

SAYA MAHU/NAK dalam Bahasa Mandarin.

wo yau - saya nak

KATA KERJA dalam Bahasa Mandarin

tiao - lompat
pau - lari
lu - jalan
shui jiao - tidur
zuo xia - duduk
qi lai - bangun
chi fan - makan
kuai - cepat
man - lambat
lei - letih

ta - pukul
kai - buka
kuan - tutup
kuan men - tutup pintu
kai men - buka pintu
huai tan - nakal

TEMPAT dalam Bahasa Mandarin.

che suo - toilet
wan niao - siput
yi - ikan

BETUL/ SALAH/JANGAN dalam Bahasa Mandarin.

bu yau - bukan
bu ke yi - tak boleh
wan - main
ni bu ke yi wan ! - awak tak boleh main !
sui - air
ni bu ke yi wan sui ! - awak tak boleh main air !
ke yi - boleh
tui - betul
me you - takde
qi na li - pergi mana

BUANG AIR BESAR/KECIL dalam Bahasa Mandarin.

ta pien - berak
siau pien - kencing
ni yau siau pien ma ? - awak nak kencing ke ?
ni qi che suo - awak pergi bilik air

UCAPAN SELAMAT dalam Bahasa Mandarin.

zao an - selamat pagi
xie xie - terima kasih
ni hao - apa kabar
hao le - baik
hen hao - sangat baik
mei guan ci - tidak mengapa
Zai jian - good bye

TAPI dalam Bahasa Mandarin.
dan shi - tapi
bu guo - tapi

KEPUNYAAN SAYA dalam Bahasa Mandarin.

wo de - saya punya
ni de - awak punya

MAHAL / MURAH dalam Bahasa Mandarin.
tai gui le - sangat mahal
gui - mahal

BERAPA HARGA BARANG dalam Bahasa Mandarin.

duo shao cian ? - berapa harga barang ini ?

KATA MEMUJI/PUIAN dalam Bahasa Mandarin.
mei - cantik
pu mei - tak cantik
li hai - bagus/pandai
yau yeng - macho, handsome
ho keng - fantastic
peng you - kawan
ho keng ah - wahh hebat !

FAHAM / TIDAK FAHAM dalam Bahasa Mandarin.

ming bai - faham
wo pu ming bai - saya tak faham
hen rek - sangat panas
shang xin - sedih
kai xin - gembira
xi huan - suka
jin tian - hari ini

BARANG/THINGS dalam Bahasa Mandarin.

qian - duit
yi fu - baju
jian tau - gunting
se tau - batu
bu - kain
piao liang - gojes gila
sa - pasir
pu yau wan sa - jangan main pasir !

MAKAN / MAKANAN dalam Bahasa Mandarin.

pang xie - ketam
tang gao - kek
tang guo - gula/gula-gula
che - makan
che fan - makan nasi
mien - mee
ni che shen ma ? - awak makan apa ?
wo che mien - saya makan mee
mian pao - roti
wo che mian pa - saya makan roti
ni you me you che ? - awak sudah makan ke belum makan ?

TUISYEN/TUITION dalam Bahasa Mandarin.

bu xi - tuisyen
sang ke - kelas

ANGGOTA/ TUBUH BADAN dalam Bahasa Mandarin.

tou - kepale
tou fa - rambut
bi ze - hidung
cai - teka
mai - beli
ka fe - coffee
cha - tea
sang ke - kelas
pu yau na wo de bi ze !! - jangan sentuh hidung saya !

NOMBOR dalam bahasa mandarin.
satu ( 一 ) - yī
dua ( 二 ) - èr
tiga ( 三 ) - sān
empat ( 四 ) - sì
lima ( 五) - wǔ
enam ( 六 ) - liù
tujuh ( 七 ) - qī
lapan ( 八 ) - bā
sembilan ( 九 ) - jiǔ
sepuluh ( 十 ) - shí
 
Perbualan kalau nak beli barang dalam bahasa mandarin. Bagaimana nak tanya harga barang, dan minta kurangkan harga barang.

Beli - Mai
Ringgit - Lin ji
Boleh - Ke yi
Tidak Boleh - Bu ke yi
Berapa harga barang ni ? - Doa shao qian ?
lima ringgit - Wǔ lín jì
Mahalnya ! - tai gui le !
kurang la sikit harga... - pian yi dian la ~
dua ringgit boleh ? - Èr lín jì keyi ma ?
tak boleh ! - bu ke yi !
baiklah, saya tak nak beli - hao de, wo bu yau mai.



Sebagai tambahan bahasa cina untuk pengetahuan anda semua
wo shi huen ni= saya sgt suka awak
wo hen syiang ni= saya rindu awak sangat
ni sek fan liau ma?= awak dah mkn nasi?
wo hen lei ma..= saya sangat penat
tha men, an ching!= kamu semua, tolong senyap!
wo yau hui chia= saya mahu balik rumah
ni hen piyau liang, ni hen mei= awak sangat cantik
ni tha wo= dia pukul saya
wo pu che tau = saya tak tau
wo pu thin ta = saya tak dengar
cau an = selamat pagi
wan an = selamat malam
ni tze na lie? = awak nk gi mane?
ni chiang se me'? = awk cakap ape?

Sumber : ziraquote

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post