Kisah Di Sebalik Runut Bunyi "Dengarkanlah, Di Sepanjang Malam Aku Berdoa" Yang Terngiang Di Telinga

oooooooouuuuuuuhhhhhhhhh.....oooooooooooooooooooemmmmmmmmmm.....ooooo
Dengarkanlah.. di sepanjang malam aku berdoa  Bersujud dan lalu aku meminta  Semoga kita bersama..



Kebelakangan ini sepotong lirik ‘dengarkanlah di sepanjang malam aku berdoa’ sering kali menjadi runut bunyi kebanyakan video di TikTok.



Lebih melucukan, ada sesetengah video tersebut langsung tidak berkaitan dengan maksud yang cuba disampaikan oleh lirik lagi ini. Liriknya sedih, tapi video tentang kucing.

 
Akibat semakin banyak digunakan dalam video-video TikTok, akhirnya lagu ini terus menjadi trending di seluruh pelusuk media sosial sehingga ke hari ini. 



Keasyikan liriknya berjaya meniti di bibir netizen dan terngiang-ngiang dalam kepala. Jadi, siapakah sebenarnya pemilik suara daripada lagu yang viral ini?

Raffa Affar, suara asal di sebalik lirik ‘Dengarkanlah Di Sepanjang Malam Aku Berdoa’ versi ‘cover’




Pemilik suara sebenar di sebalik lagu trending ini adalah Raffa Affar, seorang Youtuber dan juga selebriti Instagram dari Indonesa yang namanya kini sedang melonjak naik di sana.

Merujuk Priangtimur News, Raffar Affar hanyalah nama pentasnya, manakala nama penuhnya pula adalah Rafa Aldiansyah, berusia 20 tahun serta beragama Islam.

Difahamkan, Raffa sangat dikenali di Indonesia kerana memiliki suara yang merdu, selain turut sering membuat ‘cover’ lagu-lagu pop Indonesia dan memuat naik ke media sosial miliknya.

Selain itu, Raffa juga merupakan pelantun suara bagi lagu yang cukup tular di Tiktok sejak akhir-akhir ini iaitu Cinta Sampai Mati secara ‘cover’.
 
Hakikatnya, lagu Cinta Sampai Mati ini adalah nyanyian asal sebuah band Indonesia, Kangen Band, lalu dinyanyikan semula dalam versi ‘cover’ oleh Raffa.


Menurut sumber, lagu ini telah dinyanyikan secara ‘cover’ dan dimuat naik ke saluran Youtube Raffa Badri29 pada 18 Januari lalu hingga berjaya mendapat tontonan lebih 24 juta setakat ini.

Selain berkecimpung dalam dunia nyanyian, menjadi Youtuber terkenal serta selebriti di Instagram, Raffa juga merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya di Indonesia.

Ketika usia yang masih sangat muda, Raffa kini sudah pun mempunyai produk minyak wangi sendiri hasil kerjasama dengan syarikat Zarome.

Di samping itu, ada juga produk minyak wanginya diberi nama unik menggunakan namanya sendiri iaitu Raffa Gel untuk wanita dan Raffa Boy untuk lelaki.

Alang-alang kita mengenali biodatanya, apa kata kita nyanyikan sekali lagu Cinta Sampai Mati nyanyian Affar seperti lirik yang disertakan di bawah ini.

Lirik Cinta Sampai Mati

Duhai engkau, sang Belahan Jiwa
Namamu terukir dalam pusara
Di setiap langkah, ku s’lalu berdoa
Semoga kita bersama

Duhai engkau, tambatan hatiku
Labuhkanlah cintamu di hidupku
Ku ingin kau tahu betapa merindu
Hiduplah engkau denganku

Dengarkanlah
Di sepanjang malam, aku berdoa
Bersujud dan lalu aku meminta
Semoga kita bersama

Dengarkanlah
Di sepanjang malam, aku berdoa
Cintaku untukmu selalu terjaga
Dan aku pasti setia

Ho-oh-oh
Ho-wo-oh-ho-oh-wo-wo-ho-oh
Ho-wo-uh-wo-oh-uh

Duhai engkau, tambatan hatiku
Labuhkanlah cintamu di hidupku
Ku ingin kau tahu betapa merindu
Hiduplah engkau denganku

Dengarkanlah
Di sepanjang malam, aku berdoa
Bersujud dan lalu aku meminta
Semoga kita bersama

Dengarkanlah
Di sepanjang malam, aku berdoa
Cintaku untukmu selalu terjaga
Dan aku pasti setia

dengarkanlah
(Di sepanjang malam, aku berdoa)
Ku berdoa (bersujud dan lalu aku meminta)
Dan meminta (semoga kita bersama)

Wo-oh, dengarkanlah
Di sepanjang malam, aku berdoa
Cintaku untukmu s’lalu terjaga
Dan aku pasti setia

Ku setia..






Sekian 

p/s : Serius memang melekat dalam kepala dia punya tone tu... They killing it that part. 

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post