10 Info Menarik Tentang MRT Laluan Putrajaya Yang Sudah Rasmi Dibuka

Fasa kedua MRT Laluan Putrajaya (MRT 2 Laluan Putrajaya) akan dibuka secara rasmi kepada lalu lintas pada jam 3 petang pada hari Khamis (16hb)!

Laluan bagasi menggunakan set kereta api tanpa pemandu Hyundai Rotem, yang terdiri daripada empat gerabak, setiap satu dengan kapasiti maksimum 1,204 penumpang, dan mempunyai reka bentuk muka itik merah yang unik.


Mulai Khamis 16 Mac 2023 jam 3.00petang, semua penumpang boleh bergerak dari stesen (Kwasa Damansara) ke stesen Putrajaya Sentral (Putrajaya Sentral). Perbadanan Transit Rapid Malaysia (MRT Corp) menyasarkan 200,000 penumpang sehari dalam tempoh dua tahun.

Sebelum pembukaan rasmi kepada trafik, Perbadanan MRT juga secara aktif mengeluarkan pelbagai peta maklumat untuk menjelaskan butiran laluan yang akan disediakan kepada orang ramai.

Perlu dinyatakan bahawa fasa pertama laluan utama Putrajaya telah mula beroperasi pada 16 Jun tahun lepas, dan fasa kedua adalah terutamanya dari Stesen Kentonmen (Kentonmen) ke Stesen Putrajaya Sentral, di mana 9 daripadanya adalah stesen MRT bawah tanah, termasuk:
  • Sentul Barat
  • Stesen Titiwangsa (Titiwangsa)
  • Hospital Kuala Lumpur
  • Stesen Raja Uda
  • Stesen Pusat Beli-belah Ampang (Taman Ampang)
  • Stesen City Road (Persiaran KLCC)
  • Stesen Conlay (Conlay)
  • Tun Razak Exchange (TRX)
  • Stesen Chan Sow Lin

Perbadanan MRT menegaskan: "Ia hanya mengambil masa 20 minit dari Stesen Sentul West ke Stesen Chen Xiulian (9 stesen jauhnya)."

Mengikut peta laluan, MRT akan melalui beberapa titik panas dengan ramai penumpang, seperti Stesen Pusat Beli-belah Ampang, Stesen City Road, Stesen Kanglai dan Stesen Pusat Dagangan Antarabangsa Tun Razak.

Ia akan menjadi lebih mudah bagi pekerja pejabat untuk berulang-alik pada masa hadapan. Selain mengelakkan barisan lalu lintas pada waktu puncak, orang ramai juga boleh menggunakan kaedah "Park N Ride" (Park N Ride) untuk melakukan perjalanan ke lebih banyak destinasi.



Selain itu, bagi memberikan lebih kemudahan, fasa kedua Laluan Utama MRT Putrajaya juga mempunyai dua stesen pertukaran, seperti berikut:

  • Stesen MRT Guidasara (Kwasa Damansara) menyambung ke Laluan MRT Kajang (MRT Kajang LinÄ™)
  • Stesen MRT Pusat Dagangan Antarabangsa Tun Razak (Tun Razak Exchange) menghubungkan MRT Laluan Kajang (MRT Kajang LinÄ™)

Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corporation, Dato' Mohd Zarif, menghadiri pratonton media beberapa hari lalu dan turut "meramalkan" Perdana Menteri Dato' Sri Anwar akan membawa lebih banyak berita gembira pada hari pembukaan!




Perkhidmatan Bas Perantara MRT melengkapkan rangkaian MRT dan meluaskan liputan sistem pengangkutan awam. Bas perantara akan memberi perkhidmatan kepada kawasan dalam radius 3km hingga 5km dari stesen.
 
Layari https://bit.ly/42m4wgu atau muat turun Aplikasi Pulse untuk maklumat terkini mengenai laluan bas.


Kadar bayaran parking stesen MRT. 
Cyberjaya Utara



Putrajaya Sentral



PERJALANAN PERCUMA!
Sebagai satu inisiatif untuk mendekatkan rakyat dengan MRT Laluan Putrajaya, perjalanan percuma bagi penumpang yang masuk atau keluar di mana-mana 36 buah stesen di sepanjang laluan ini, termasuk perkhidmatan Bas Perantara MRT, mulai jam 3 petang, 16 Mac 2023 sehingga 12 tengah malam, 31 Mac 2023.


 
Kredit : MRT Corp

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post