Logo Ibu Negara Indonesia, Nusantara Diperkenalkan, Hasil Undian Seluruh Masyarakat

Presiden Republik Indonesia Joko Widodo melancarkan logo baru Ibu Kota Nusantara (IKN) bertemakan Pohon Kehidupan di Istana Negara, Jakarta, Selasa (30/05/2023). Logo baharu ini adalah hasil daripada lima pencalonan reka bentuk pilihan rakyat yang bermula dari 4 April hingga 20 Mei 2023.

“Bismillahirrahmanirrahim petang tadi saya lancarkan logo Ibu Negara Nusantara,” kata Yang Dipertua dalam ucapannya.

Logo Nusantara
Logo ini diilhamkan oleh pohon kehidupan sebagai sumber "Pohon Hayat Nusantara" kehidupan dengan lima akar mewakili Pancasila, 7 batang mewakili pulau besar di Indonesia, dan 17 bunga mekar menjadi lambang kemerdekaan abadi.

Presiden menegaskan logo yang dipilih adalah pilihan rakyat, "Jadi yang mengundi bukan Presiden, berhati-hatilah, yang mengundi adalah rakyat, dan jumlah pengundi lima ratus ribu, bukan sedikit"

Sebelum ini, orang ramai boleh mengundi secara terus untuk satu logo daripada lima pencalonan reka bentuk. Berdasarkan keputusan akhir pertandingan pada 20 Mei 2023, jumlah pengundi mencecah 500,260 orang. Pengundi datang dari pelbagai provinsi di Indonesia, seperti Jawa Barat, Jawa Timur, Jawa Tengah, DKI Jakarta, Banten, Sumatera Utara, Bali, Kalimantan Timur, Daerah Istimewa Yogyakarta, hingga Sulawesi Selatan.

Yang Dipertua berharap logo baharu itu menjadi inspirasi kepada IKN untuk mencipta sumber kehidupan baharu. “Logo yang dipilih itu bertemakan Pohon Kehidupan rekaan Mas Aulia Akbar. Pohon kehidupan ini adalah pohon kehidupan, dan kita semua berharap logo pohon kehidupan ini dapat menginspirasikan IKN untuk menciptakan tempat kehidupan baru bagi kita semua yang akan menjadi sumber kehidupan bagi seluruh rakyat Indonesia di masa yang akan datang," katanya.

Semasa pelancaran logo baharu itu, Ketua Otoritas Ibu Kota Indonesia (OIKN) Bambang Susantono melaporkan kepada Presiden bahawa pemilihan logo baharu ini merupakan satu bentuk penyertaan orang ramai dalam proses penyediaan dan pembangunan IKN.

Designer dengan karya logo yang terpilih daripada undian terbanyak dan ditetapkan sebagai logo rasmi Ibu Kota Nusantara bakal mendapat hadiah sebesar Rp185Juta Rupiah. Manakala 10 pemilih dari masyarakat yang beruntung juga akan diberikan hadiah berupa motor yang ditandatangani oleh Presiden Joko Widodo.

Logo Finalis lain yang tidak terpilih.

Logo 1


Logo 2



Logo 3



Logo 4



Keren Bangett!! 

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post