10 Jalan Tercantik Di Dunia Dengan Permandangan Menakjubkan Buat Perjalanan Anda Terhenti

Jalan-jalan yang paling indah di dunia, yang tersebar di seluruh benua, untuk pengembaraan anda yang seterusnya. Menampilkan jalan-jalan dengan pelbagai warna pastel, butiran seni bina yang unik dan lebih daripada satu Tapak Warisan Dunia UNESCO.


Jom kita selongkar tempat dengan jalan yang indah yang membuatkan perjalanan anda terhenti dalam senarai jalan tercantik di Dunia. Ia benar-benar menakjubkan! Sangat cantik!

10. Cherry Blossoms, Kyoto
Dikenali secara bergantian sebagai The Philosopher's Walk dan The Philosopher's Path, laluan yang dibarisi bunga sakura ini merupakan denai damai yang membentang hampir 1.25 batu di sepanjang terusan. Pastikan anda merancang lawatan anda untuk musim bunga, apabila bunga mekar penuh.



9. Venetian Island, Burano

Berjalan-jalan di sepanjang jalannya—Fondamenta Pontinello Sinistra atau Fondamenta Cao di Rio a Sinistra ialah kedua-duanya tempat utama untuk bermula—dan isi kamera anda dengan tangkapan gambar terusan berwarna-warni.



8. Qual De La Poissonnerie, Colmar

Digelar "Petite Venise" untuk terusannya, kawasan kejiranan yang menawan ini mengekalkan rupa Alsatian dengan rekaan rumah half-timbered houses yang menyusuri sungai.


7. Anafiotika, Athens Greece
Berbeza dengan rumah yang lebih Neoklasik di ibu kota Yunani, kawasan kecil Anafiotika kelihatan seperti dipetik terus dari sebuah pulau.



6. Alberobello, Puglia Italy
Tapak Warisan Dunia UNESCO, Alberobello terletak di wilayah Puglia. Ia terkenal dengan rumah bercat putih berbentuk cendawan, dipanggil trulli , yang telah wujud selama berabad-abad.



5. Rua Luis De Camoes, Agueda Portugal
Perkara yang paling luar biasa tentang Rua Luís de Camões bukanlah jalan sama sekali, ia adalah apa yang tergantung di atas. Dimulakan pada tahun 2012, dan nampaknya diilhamkan oleh Mary Poppins, Umbrella Sky Project ialah pemasangan seni yang terdiri daripada payung pelbagai warna yang direka untuk memayungi pelawat jalanan semasa musim panas sebelum ia merebak ke seluruh dunia.



4. Callejon El Asri, Chefchaouen
Lorong kecil Callejon El Asri adalah kegemaran jurugambar, berkat koleksi pasu bunganya.


3. Bo-Kaap, Cape Town
Dahulunya dikenali sebagai Malay Quarter, kejiranan Bo-Kaap Cape Town dipenuhi dengan deretan demi deretan rumah technicolor. Luangkan masa sehari berjalan di jalanan—masing-masing menampilkan kombinasi warna yang berbeza—atau pergi ke Wale Street untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah kawasan itu di Muzium Bo-Kaap.





2. Acorn Street, Boston
Acorn Street merupakan antara tempat yang paling banyak bergambar. Memandangkan kawasan itu sendiri bermula pada tahun 1795, tiada kekurangan perincian sejarah di lorong itu—daripada batu buntar asal hingga tiang lampu.



1. Symi Harbour, Livadia
Hampir kelihatan seperti bangunan telah dilukis dengan krayon.



Jalan di Malaysia tersenarai di tangga ke 17 iaitu jalan Kek Chuan Road, George Town Penang. Sekiranya anda mencari sesuatu yang indah di mata, Jalan Kek Chuan menjanjikan pelbagai deretan kedai yang mempunyai gabungan rekaan timur dan juga barat


Tidak mustahil, pengiktirafan ini bakal membuatkan Pulau Pinang dibanjiri pelancong luar negara yang ingin menyaksikan keindahan jalan berkenaan secara dekat.



Sekian
 

Kredit : Bangkok Post

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post