7 Keajaiban Dunia Buatan Manusia Versi Baharu 2023

Terdapat banyak struktur buatan yang mengagumkan, hanya tujuh telah dipilih, dianggap yang terbaik. 7 Keajaiban Dunia ini telah berdiri teguh melawan ujian masa, secara berterusan membuatkan ramai terpesona dengan hasilnya.



Set baharu 7 Keajaiban Dunia Moden, yang berlaku pada tahun 2007. Ujian dalam talian telah dijalankan oleh sebuah syarikat Switzerland meminta orang ramai mengundi. Dengan lebih sepuluh juta undian, hanya tujuh tapak muncul sebagai tarikan pelancong yang paling banyak dikunjungi di seluruh dunia. Tapak tersebut termasuk Tembok Besar China, Chichén Itzá, Taj Mahal, Colosseum, Petra, Machu Picchu, dan Christ the Redeemer.

Jadi jom kita selongkar 7 Keajaiban Dunia Baharu

1. Great Wall, China

Dianggap sebagai tembok terpanjang di dunia, ia terbentang dari barat ke timur di utara China . Pembinaan Tembok Besar diteruskan selama dua milenium, dengan lebih daripada 2,300 tahun sejarah. Tujuan utama tembok itu adalah untuk melindungi dan menandakan wilayah empayar dan negeri China. Reka bentuknya mempunyai dua dinding panjang selari yang terbentang sehingga 21,196.18 km.

Tembok itu mempunyai berek di benteng dan menara pengawas, yang gagal menyediakan keselamatan dan berfungsi sebagai propaganda politik.



2. Chichén Itzá, Mexico

Jauh di negeri Mexico di semenanjung Yucatan terletak salah satu tapak arkeologi yang hebat, Chichén Itzá. Tapak monumental tamadun Maya ini dibina sekitar 400 AD oleh suku Maya bernama Itzá. Tapak arkeologi berjumlah sejarah 1,000 tahun. Dengan ciri-cirinya yang luar biasa, ia adalah antara tarikan pelancong terhebat, dianugerahkan gelaran 7 Keajaiban Dunia Baharu.


3. Petra, Jordan

Tidak mudah untuk melihat mengapa Petra adalah antara 7 Keajaiban Dunia Baharu. Petra separuh binaan, separuh diukir ke dalam batu , dan dikelilingi oleh gunung yang penuh dengan laluan dan gaung. Ia terletak di antara Laut Merah dan Laut Mati dan telah didiami sejak zaman prasejarah.



4. Taj Mahal, India

Taj Mahal dianggap sebagai pencapaian seni bina terbesar dalam keseluruhan seni bina Indo-Islam. Makam marmar putih yang besar dibina di Agra antara 1631 dan 1648 di tebing sungai Yamuna. Monumen yang kini menjadi bangunan paling romantik di dunia ini merupakan kisah cinta yang telah mencipta sejarah. Ia kini antara 7 Keajaiban Buatan Manusia Dunia.




5. Machu Picchu, Peru

Machu Picchu ialah kubu Inca abad ke-15 di atas rabung gunung setinggi 2,430 meter (7,970 kaki). Ia terletak di Cordillera Timur di selatan Peru. Paparan pembinaan manusia yang luar biasa ini dicipta di bawah pemerintahan Maharaja Pachacuti pada abad ke-15. Ahli arkeologi percaya bahawa pada tahun 1450, Machu Picchu adalah ladang untuk Maharaja Inca. Ia kemudiannya ditinggalkan oleh Inca satu abad kemudian dan dikebumikan sehingga ia menjadi terang.




6. Christ the Redeemer, Brazil

Reka bentuk ikonik patung totemik ini terletak di puncak Gunung Corcovado, Rio de Janeiro, tenggara Brazil. Patung itu terletak setinggi 704 meter, di puncak, boleh dilihat dari mana-mana sahaja di Rio. Ia terletak di atas tapak alas batu persegi yang terletak di geladak di atas puncak gunung. Juga dikenali sebagai Portugis Cristo Redentor, patung Yesus Kristus yang besar adalah simbol budaya dan agama di Brazil



7. Colosseum, Italy

Colosseum ialah sebuah amfiteater gergasi yang dibina di Rom, Itali, di bawah Maharaja Flavia. Pembinaan Colosseum bermula antara 70 dan 72 CE semasa pemerintahan Vespasian. Colosseum ialah prestasi kejuruteraan berukuran 190 x 155 meter yang boleh memuatkan sehingga 80,000 orang penonton menonton sebarang aktiviti. 

Selain daripada drama dan permainan klasik, peristiwa ngeri dan dramatik berlaku di sini. Beberapa termasuk hukuman mati, pemburuan haiwan, dan ejekan pertempuran laut.


Dunia kita tidak akan berhenti memukau kita dengan ciptaannya yang indah. Selama bertahun-tahun, terdapat reka bentuk bangunan yang hebat dengan kesenian tulen yang membuatkan orang terpesona. Timbul kekeliruan sama ada ia adalah tujuh keajaiban purba atau 7 Keajaiban Moden Dunia. Oleh kerana Keajaiban Dunia yang asal tidak cukup kuat dan sama ada dimusnahkan oleh bencana buatan manusia atau alam.

Sekian
 

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post