Pencipta Komik Dragon Ball Akira Toriyama Meninggal Dunia Pada Usia 68 Tahun

Akira Toriyama, pencipta manga yang berpengaruh di belakang Dragon Ball dan Dr. Slump, telah meninggal dunia pada usia 68 tahun.



Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh studio Toriyama Bird Studio dan akaun rasmi Dragon Ball di media sosial, diumumkan artis legenda itu meninggal dunia pada 1 Mac akibat hematoma subdural akut, darah beku di otaknya. Di samping mencipta Dragon Ball dan Dr. Slump , beliau juga berkhidmat sebagai pereka watak dalam siri permainan video ikonik Dragon Quest . Kredit lain termasuk Chrono Trigger dan Blue Dragon.

"Kami amat kesal kerana dia masih mempunyai beberapa karya di tengah-tengah penciptaan dengan penuh semangat," kata kenyataan itu. “Selain itu, dia akan mempunyai banyak lagi perkara untuk dicapai. Walau bagaimanapun, beliau telah meninggalkan banyak tajuk manga dan karya seni kepada dunia ini. Berkat sokongan ramai orang di seluruh dunia, dia dapat meneruskan aktiviti kreatifnya selama lebih 45 tahun. Kami berharap dunia ciptaan unik Akira Toriyama terus digemari oleh semua orang untuk masa yang lama akan datang.”



Karya Toriyama pada siri Dragon Ball , kedua-dua manga dan pelbagai adaptasi anime , telah terbukti berpengaruh kepada artis di seluruh dunia, terutamanya dalam industri manga dan anime Jepun. Dragon Ball juga membantu membawa anime kepada penonton Barat, terutamanya siri kedua, Dragon Ball Z .

Eiichiro Oda, pencipta One Piece , menulis penghormatan kepada Toriyama sebagai tindak balas kepada kehilangan tragis bakatnya. “Ia terlalu awal,” tulis Oda. “Pemikiran untuk tidak berjumpa dengan awak lagi membuatkan saya sedih. Saya sangat mengagumi awak sejak saya masih kecil. … Untuk artis manga generasi saya yang telah berdiri di atas pentas yang sama, semakin saya mendekati karya Toriyama, semakin saya menyedari bahawa mereka mempunyai kehadiran yang lebih hebat. … Saya berharap syurga akan menjadi dunia yang menyenangkan seperti yang anda bayangkan.”

Pencipta Naruto Masashi Kishimoto, juga mengeluarkan penghormatan. “Saya rasa kehilangan yang lebih besar berbanding ketika Dragon Ball berakhir…Saya masih tidak tahu bagaimana untuk menangani lubang di hati saya ini,” tulisnya sambil menyifatkan karya Toriyama sebagai sangat berpengaruh kepada karyanya. “Terima kasih, Akira Toriyama-sensei, untuk semua kerja yang menyeronokkan anda selama 45 tahun yang lalu. Dan terima kasih banyak atas kerja keras anda.”

Dalam tweet yang dikongsi dalam bahasa Jepun, pencipta Dragon Quest dan penulis Chrono Trigger Yuji Horii berkongsi dia "kehilangan kata-kata" berikutan kematian Toriyama. Pencipta Final Fantasy Hironobu Sakaguchi, yang bekerjasama dengannya dalam Chrono Trigger dan Blue Dragon , berkongsi kesan hubungannya dengan Toriyama. "Saya percaya En. Toriyama mengajar saya apa erti menjadi seorang profesional dan apa itu kerja," tulisnya mengikut terjemahan melalui Eurogamer . “Saya menghormati dia dari lubuk hati saya. Kami berdoa untuk jiwa-jiwa dari lubuk hati saya.”

Pencipta bersama Toonami Jason DeMarco menambah, “RIP kepada salah satu mangaka terhebat yang pernah melakukannya. Kerja garisan dan reka bentuk watak adalah legenda. Kerjanya mengubah hidup saya dan ramai lagi. Tanpa Dragon Ball, Toonami tidak akan menjadi seperti sekarang. Tanpa karyanya, Anime tidak akan menjadi fenomena global seperti hari ini."


Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post