21 Fakta Menarik Tentang Hong Kong Wilayah Pentadbiran Khas China

Mi wantan menrupakan hidangan ikonik dari Hong Kong dan terkenal sebagai sajian Kantonis yang sangat digemari di seluruh Asia Tenggara. Di Malaysia, Mi wantan diolah mengikut selera tempatan menjadikannya unik di setiap tempat.

21 fakta menarik tentang Hong Kong yang mungkin ramai tidak tahu:

1. Hong Kong ialah Wilayah Pentadbiran Khas China, terletak di pantai tenggara negara itu. 


2. Nama rasmi Hong Kong ialah Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong Republik Rakyat China. 

3. Hong Kong terdiri daripada Pulau Hong Kong, Semenanjung Kowloon, Wilayah Baru, dan lebih 200 pulau luar pesisir. 

4. Nama "Hong Kong" berasal daripada bahasa Kantonis dan diterjemahkan kepada "Pelabuhan Wangi." 

5. Hong Kong adalah tanah jajahan British dari 1842 hingga 1997 apabila ia diserahkan semula kepada China di bawah prinsip "satu negara, dua sistem." 

6. Pelabuhan Victoria, yang terletak di antara Pulau Hong Kong dan Semenanjung Kowloon, adalah salah satu pelabuhan paling sibuk dan paling ikonik di dunia. 


7. Hong Kong terkenal dengan latar langit yang mengagumkan, menampilkan banyak bangunan pencakar langit dan bangunan tinggi. 

8. The Peak Tram, sebuah kereta api funikular bersejarah, menawarkan pemandangan Pulau Hong Kong dan Pelabuhan Victoria yang menakjubkan dari Victoria Peak. 


9. Hong Kong ialah pusat kewangan global yang utama dan mempunyai salah satu penumpuan institusi perbankan tertinggi di dunia. 

10. Bursa Saham Hong Kong (HKEX) ialah salah satu pasaran saham terbesar mengikut permodalan pasaran dan merupakan pemain utama dalam kewangan antarabangsa. 

11. Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong (HKG) adalah salah satu lapangan terbang tersibuk di dunia mengikut trafik penumpang dan pengeluaran kargo. 

12. Dolar Hong Kong (HKD) ialah mata wang rasmi Hong Kong. 



13. Hong Kong mempunyai sistem pengangkutan awam yang sangat cekap, termasuk Mass Transit Railway (MTR), bas, trem, feri dan teksi. 

14. Dim sum, gaya masakan Kantonis yang menampilkan hidangan bersaiz kecil, adalah tradisi masakan yang popular di Hong Kong. 


15. Perayaan Pertengahan Musim Luruh, juga dikenali sebagai Pesta Kuih Bulan, disambut dengan paparan tanglung berwarna-warni, tarian naga, dan pengambilan kuih bulan. 

16. Hong Kong adalah rumah kepada sistem eskalator berbumbung luar terpanjang di dunia, yang dikenali sebagai eskalator Tengah–Pertengahan. 

17. Hong Kong Disneyland Resort, terletak di Pulau Lantau, adalah destinasi pelancongan popular yang menampilkan tarikan dan hiburan bertema. 


18. Buddha Tian Tan, juga dikenali sebagai Buddha Besar, ialah patung gangsa besar yang terletak berhampiran Biara Po Lin di Pulau Lantau. 

19. Hong Kong mempunyai pemandangan seni dan budaya yang meriah, dengan banyak muzium, galeri, teater dan tempat muzik. 

20. Kejohanan ragbi Hong Kong Sevens tahunan adalah salah satu acara paling berprestij dalam ragbi tujuh antarabangsa. 


21. The Symphony of Lights, pertunjukan multimedia setiap malam yang menampilkan lampu, muzik dan penceritaan yang disegerakkan, menerangi latar langit Hong Kong dan Pelabuhan Victoria.

Sekian.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post