10 Peristiwa Yang Dilupakan Masyarakat Dunia..!!!

Sesuatu yang berlaku itu pastinya akan meninggalkan kesan kepada mereka yang mengalaminya... Sedikit sebanyak akan memperngaruhi kehidupan seseorang itu... 

Tapi sebaliknya..peristiwa-peristiwa ini dilupakan dan tidak mendapat perhatian masyarakat...

10. Cahokia - Amerika yang dilupakan di Rom
hokia Mounds State Historic Site adalah wilayah dimana bandar kuno (abad 600-1400 M) berhampiran Collinsville, Illinois.


Ia adalah tapak arkeologi terbesar berkaitan dengan budaya Mississippian, yang dikembangkan masyarakat maju di Amerika Utara tengah dan timur, dimulai lebih dari lima abad sebelum Kedatangan orang Eropah.

Ia juga adalah National Historic Landmark dan tapak yang dimasukkan dalam perlindungan negara. Selain itu, ini adalah salah satu dari hanya dua puluh Tapak Warisan Dunia di wilayah Amerika Syarikat. Ini adalah Pembinaan tanah prasejarah terbesar di Amerika utara Mexico. Hal ini juga rumah bagi Struktur kayu yang Appear identik dengan fungsi Stonehenge.


Pada titik tinggi perkembangannya, Cahokia adalah bandar yang terbesar di utara pusat bandar Meso-Amerika besar di Mexico.

Walaupun itu menjadi kediaman untuk hanya daripada 1,000 orang sebelum tahun 1050, penduduknya tumbuh meledak selepas tarikh tersebut. Kajian arkeologi menganggarkan kira-kira penduduk bandar di antara 8.000 dan 40.000 pada puncaknya, dengan lebih banyak orang yang tinggal di desa-desa pertanian terpencil yang menyediakan pusat bandar utama.Pada 1250, penduduknya lebih besar dari London, Inggeris.

Jika anggaran populasi tertinggi benar, Cahokia lebih besar berbanding bandar-bandar seterusnya di Amerika Syarikat, hingga sekitar tahun 1800, ketika penduduk Philadelphia tumbuh melampaui 40.000.


9. Kapal Sultana - Bencana yang dilupakan
Kapal wap Sultana adalah paddlewheeler Sungai Mississippi, musnah dalam sebuah letupan pada tarikh 27 April 1865. Hal ini mengakibatkan bencana maritim terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat. Dianggarkan kira-kira 1.800 dari 2.400 penumpang terkorban ketika salah satu daripada empat kapal boiler meletup, dan Sultana tenggelam tidak jauh dari Memphis, Tennessee.

Punca bencana ini sebahagian besar dilupakan oleh sejarah adalah kerana berlaku akan selepas pembunuhan Presiden Abraham Lincoln, dan selama seminggu Perang Saudara.

Sebahagian besar penumpang baru adalah tentera Union, terutama dari Ohio yang baru sahaja dibebaskan dari kem penjara Gabungan seperti Cahawba dan Andersonville.

Kerajaan AS telah menggunakan Sultana untuk mengangkut bekas banduan perang pulang ke rumah masing-masing. Menyebabkan letupan dandang bocor dan lapuk dan tidak dibaiki.
Dandang (atau "boiler") meledak jam Kapal melaju 7 sampai 9 juta ke utara Memphis pukul 2,00 pagi di sebuah Mike Dahsyat yang menghantar beberapa penumpang di dek ke dalam udara dan menghancurkan sebagian Kapal.

Batu Bara panas menyebar oleh Mike segera mengubah superstruktur tersisa menjadi neraka, sorotan yang dapat dilihat di Memphis.

8. Ziryab - Hamba yang merubah Masyarakat
Ziryab (789-857 Masihi) adalah polymath Parsi: penyair, pemuzik, penyanyi, kecantikan, pereka fesyen, selebriti, trend, strategi, ahli astronomi, ahli botani, geografi dan bekas hamba.

Kebanyakan orang tidak pernah mendengar tentang Ziryab, namun sekurang-kurangnya dua inovasinya tetap digunakan sampai hari ini: ia memperkenalkan gagasan tentang hidangan tiga (sup, hidangan utama, puding) dan ia memperkenalkan penggunaan kristal untuk gelas minum (sebelumnya logam merupakan bahan utama).

Dia memperkenalkan asparagus dan sayur-sayuran lain ke dalam masyarakat, dan membuat perubahan yang signifikan dan penambahan pada dunia muzik. Dia mempunyai ramai anak, yang semuanya menjadi pemuzik, dan menyebar warisannya seluruh Eropah. Dia mungkin boleh dianggap sebagai Bach kuno.
Senarai perubahan sosial Ziryab dibuat sangat besar - ia mempopularkan rambut pendek dan pencukur untuk lelaki, dan memakai pakaian yang berbeza mengikut musim.

Dia mencipta ubat gigi yang menpunyai rasa yang enak yang membantu kebersihan peribadi (dan umur panjang) di kawasan tersebut, dan juga mencari sebuah deodoran ketiak. Dia juga mempromosikan mandi dua kali sehari.

7. Peshtigo - Kebakaran di Hutan 
 
Kebanyakan orang membaca ini akan terbiasa dengan Great Chicago Fire yang mengorbankan beratus-ratus dan menghancurkan 4 batu persegi dari Chicago, Illinois.

Namun, kebanyakan orang tidak tahu bahawa pada hari yang sama api yang jauh lebih buruk berlaku, di Peshtigo, Wisconsin.8 Oktober 1871, Kebakaran di Peshtigo, Wisconsin, adalah kebakaran yang menyebabkan kematian yang banyak oleh api dalam sejarah Amerika Syarikat.

Pada hari yang sama dengan Peshtigo dan kebakaran Chicago, bandar Belanda dan Manistee, Michigan, di Tasik Michigan, juga dibakar, dan nasib yang sama menimpa Port Huron di hujung selatan Tasik Huron.

Pada saat itu berakhir, 1.875 batu persegi hutan telah digunakan dan dua belas komuniti masyarakat hancur. Antara 1.200 dan 2.500 orang dianggarkan telah kehilangan kehidupan mereka.

Api itu begitu kuat itu melonjak beberapa batu di atas perairan Green Bay, dan bahagian-bahagian yang terbakar dari pintu Semenanjung, dan melompat ke Sungai Peshtigo sendiri untuk membakar di kedua-dua belah bandar.

Saksi melaporkan bahawa badai yang dihasilkan angin puting beliung yang melemparkan kereta rel dan rumah ke udara.

Banyak yang selamat dari badai yang melarikan diri dari api dengan membenamkan diri dalam Peshtigo Sungai, telaga, atau kubangan lain. namun Beberapa tenggelam sementara yang lain menyerah kerana hipotermia di sungai sejuk.


6. Gil Eanes - Passing Point of No Return
Nama Gil Eannes hampir mengingatkan kita pada pekakas rumah, dan juga dari tempat yang berkaitan dengan pengembara Portugis, Cape Bojador. Eannes juga tidak benar-benar mencari tanjung ini: tempat itu telah diketahui selama bertahun-tahun.

Untuk pengembara masa Eannes 's, Bojador mewakili sebuah penghalang unbreachable, titik yang tidak kembali, dan itu adalah pencapaian pahlawan ini enggan untuk lulus bahawa batas tak terlihat, tahun 1434.

Dengan demikian, dia membuka kawasan baru, tidak hanya di darat tetapi di dalam fikiran, dan dengan demikian mungkin zaman keemasan eksplorasi Portugis, dengan segala kemuliaan dan kengerian.

Pada saat itu kebijaksanaan konvensional menyatakan bahawa Matahari yang panas di khatulistiwa. Jadi, bahkan jika sebuah kapal boleh melalui Cape Bojador, Matahari khatulistiwa akhirnya akan membakarnya menjadi serbuk.

Selanjutnya, kapal entah bagaimana berjaya melepasi semua bahaya lain, awak akan yang kerana bertemu monster yang tak terkatakan di kawasan sub-khatulistiwa yang dikenali sebagai Antipodes.

Dengan memiliki keberanian untuk mempertaruhkan nyawanya (akibatnya membuka dunia baru,) Eanes secara menjadi pelopor pada pelayaran bangsa-bangsa Eropah untuk masa - masa selanjutnya. Dia, juga akan disalahkan kerana akan menjadi pelopor perkembangan masa - masa perhambaan di Eropah

5. Joseph Warren - Bapa Revolusi
Joseph Warren (1741-1775 M) dianggap oleh ramai orang pada masanya sebagai arkitek sebenarnya dari Revolusi Amerika.

Dia adalah tokoh utama dalam salah satu pihak yang paling terkenal dalam sejarah Boston Tea Party.

Beliau menulis satu set ketetapan yang berfungsi sebagai Blueprint bagi kerajaan autonomi Amerika yang pertama. Ia menyampaikan pidato yang mencetuskan pertempuran pertama Perang Revolusi. Ia mengutus Paul Revere keluar di salah satu wahana sejarah yang paling terkenal.

Dia adalah pemimpin Patriot, sebelum Perisytiharan Kemerdekaan, untuk mempertaruhkan nyawanya melawan Inggeris pada Battlefield (Sandler 55). Dan, sungguh, ia telah banyak hilang dari sejarah. Ia dikelilingi oleh nama-nama yang sangat terkenal dari sejarah Kemerdekaan Amerika, namun namanya sendiri hampir tidak pernah kita dengar hari ini.

Menariknya, saudaranya juga mengasaskan Harvard Medical School, dan empat belas Nagara bahagian di Amerika Syarikat mempunyai nama County Warren.

4. George de La Tour - The Forgotten Masterpiece 
Georges de La Tour (13 Mac 1593, Vic-sur-Seille, Moselle - 30 Januari 1652, Luneville) adalah seorang pelukis, yang menghabiskan sebahagian besar hidupnya bekerja di Kadipaten Lorraine, (yang diserap ke Perancis antara 1641 dan 1648,) sepanjang hidupnya.

Beliau melukis adegan kebanyakannya berkaitan dengan agama diterangi oleh cahaya lilin. Selepas berabad lamanya kekaburan lahir selepas kematiannya, pada abad ke-20, beliau menjadi salah satu yang paling sangat dihormati oleh artis-artis Perancis Baroque abad ke-17.

Beliau dikenali sebagai Pelukis untuk Raja (Perancis), dan dianggap sebagai salah satu seniman terbesar. Sangat sedikit sekali di antara karya-karya beliau yang selamat dan sebab-sebab yang tidak diketahui, namun hasil usaha Hermann Voss, seorang sarjana Jerman, pada tahun 1915 karyanya ditemui kembali.

3 . Latihan 'Harimau' - D-Day Penaklukan Normandy.

'Latihan harimau', atau 'Operasi Harimau', adalah nama kod untuk sebuah latihan skala penuh pada tahun 1944 untuk D-Day pencerobohan Normandy.

Semasa latihan, satu konvoi Sekutu diserang, mengakibatkan kematian 749 tentera Amerika. Kurangnya pengetahuan yang luas dari latihan ini adalah disengajakan (tidak seperti kebanyakan orang lain di dalam senarai ini).

Untuk menyembunyikan rasa malu yang besar dari kegagalan rasmi latihan perang ini, semua yang terlibat disumpah untuk tidak membocorkan rahsia ini sebelum pencerobohan yang sebenarnya.

Sepuluh pengawai hilang yang terlibat dalam latihan itu Bigot- Level clearance untuk D-Day, yang bererti bahawa mereka tahu rancangan pencerobohan dan boleh dikompromikan pencerobohan sekiranya mereka telah ditangkap hidup-hidup.

Sepuluh pegawai yang mengetahui pencerobohan ini hilang, dan rencana pencerobohan sesungguhnya hampir dibatalkan sampai tubuh ke sepuluh pegawai latihan ditemui.

Dengan sedikit sokongan atau tidak, dari angkatan bersenjata Amerika atau Inggeris, untuk apa-apa usaha untuk memulihkan tetap mendedikasikan peringatan untuk peristiwa itu, penduduk awam wilayah Devon dan small ken melakukan acara untuk memperingati peristiwa tersebut, setelah mengasaskan bukti-bukti selepas terdampar di pantai beachcombing pada awal tahun 1970.




2. Kereta Bawah Tanah Pertama Amerika

Pada tahun 1904, sistem kereta bawah tanah moden New York dibuka secara rasmi dan merubah bandar buat selama-lamanya. Tetapi apa yang kebanyakan orang tidak tahu bahawa ia bukan kereta bawah tanah pertama.

Kerana kesesakan yang mengerikan di Broadway, Alfred Ely Beach (pemilik muda dari majalah Scientific muda Amerika) disebut yang mempunyai idea - untuk membina kereta api bawah tanah, yang menggunakan kipas raksasa untuk menggalakkan dan menyedut railcar mundur dan maju melalui terowong.

Kerana rasuah pesuruhjaya pekerjaan umum, William Tweed, Beach perlu mendapatkan kelulusan untuk membina terowong itu dengan berpura-pura itu menjadi sebuah sistem penghantaran surat. Tweed (pendapatan yang sebahagian besar berasal dari pengangkutan bandar) tidak memveto permintaan.

Beach dan sekelompok kecil orang mula menggali terowong di bawah Broadway dalam gelap malam. Seluruh syarikat dirahsiakan, sebagai kotoran tersembunyi di ruangan bawah tanah sebuah bangunan dibeli Beach untuk tujuan itu.Pekerjaan berjalan dengan baik, tapi sesaat sebelum mereka boleh menyelesaikan baris pertama mereka mendapat angin dan disokong awam.

Pasukan Beach bekerja tambahan keras untuk menyelesaikan kereta api bawah tanah, dan dengan gaya yang mewah mereka membuka untuk umum kereta api bawah tanah pada tarikh 1 Mac 1870. Dia memungut dua puluh lima sen setiap penumpang untuk perjalanan dari Warren Street ke Murray Street. Ini adalah kejayaan besar - membawa lebih dari 400.000 penumpang pada tahun pertama beroperasi.

Malangnya Tweed sangat marah dan meneruskan sambungan masa depan kereta api bawah tanah. Tweed akhirnya dipenjara kerana rasuah, dan kebenaran diberikan untuk Beach untuk meneruskan kerja memperluaskan kereta api bawah tanah, tapi sayangnya pelabur peribadi cepat menghilang, kerana awal daripada krisis ekonomi.

Kereta bawah tanah yang belum selesai dan kekal tersembunyi di bawah bandar dimeteraikan (lengkap dengan kereta mewah dan jentera) sehingga ia telah digolongkan ke dalam Hall Station Kota.

Kereta api bawah tanah itu tidak dapat diselesaikan dan tetap tersembunyi di bawah bandar benar-benar tertutup (lengkap dengan kereta mewah dan mesin), sehingga dia dimasukkan ke City Hall Station sekarang. Ini adalah laluan kereta api bawah tanah di Google Maps.



1. House of Wisdom - Hilang dalam waktu

Rumah Kebijaksanaan adalah perpustakaan dan lembaga terjemahan di era-Abbassid, Baghdad, Iraq. Itu adalah institusi utama dalam Gerakan penterjemahan, dan dianggap telah menjadi pusat intelektual utama dari Zaman Keemasan Islam.

Rumah ini merupakan pusat yang gemilang untuk kajian Kemanusian dan bagi ilmu pengetahuan Islam, termasuk matematik Islam, astronomi Islam, perubatan Islam, alkimia Islam dan kimia, zoologi dan geografi Islam.

Membentangkan naskah Parsi, India dan Yunani termasuk Pythagoras, Plato, Aristotle, Hippocrates, Euclid, Plotinus, Galen, Sushruta, charaka, Aryabhata dan-Brahmagupta para ulama mengumpul kumpulan pengetahuan yang terbesar di dunia, dan dibina melalui penemuan mereka.

Seiring dengan semua perpustakaan lain di Baghdad, Rumah Kebijaksanaan dihancurkan selama pencerobohan Mongol di Baghdad, pada tahun 1258. Dikatakan bahawa perairan Sungai Tigris menjadi hitam selama enam bulan kerana dakwat dari sejumlah besar buku yang dilemparkan ke dalam sungai.

Jumlah pengetahuan yang hilang pada ketika itu tidak dapat digambarkan. Lebih mengejutkan kerana kebanyakan orang akan tahu pasal kemusnahan perpustakaan Alexandria, tapi tidak ramai yang tahu tentang hilangnya Rumah Ilmu Pengetahuan Terbesar di baghdad untuk era itu.
 

No comments

Powered by Blogger.