10 Pasar Paling Ikan, Pasar Borong, Pasar Malam Paling Terkemuka Di Dunia

Pasarmalam, pasar borong, pasar ikan..pelbagai jenis pasar ada di dunia... Jadi jom kita selongkar antara pasar-pasar yang terkenal di seluruh dunia..!! Mungkin anda boleh berkunjung ke sini sebagai salah satu destinasi kunjungan

1. La Boqueria: Barcelona, Sepanyol

Pasar ini sudah wujud sejak abad ke-13. Dulunya, pasar ini adalah sebuah pusat penjualan daging babi. Namun sekarang, pasar ini telah berkembang pesat sebagai pasar terbaik di dunia. Di pasar ini dijual beraneka jenis ikan, daging, dan sayuran segar. La Boqueria juga terkenal sebagai tempat favourite untuk makan siang. Terdapat banyak restoran seafood segar dan makanan ala mediteranian di pasar ini.

  

2. Tsukiji Fish Market: Tokyo, Jepun



Masyarakat Jepun terkenal dengan berbagai olahan makanannya yang memakai bahan dasar ikan segar. Tidak hairanlah bila banyak sekali pasar tradisional yang khusus menjual hasil tangkapan laut di Negeri Matahari Terbit tersebut. Salah satunya adalah Pasar Tsukiji. Pasar ini terkenal sebagai pasar seafood terbesar dan terlengkap di dunia. Lebih dari 400 jenis tangkapan laut dijual di pasar ini.


3. Union Square Farmer Market: New York City, Amerika Syarikat


Sebagai negara maju, Amerika Syarikat, struktur bangunan di Negeri ini terkenal sangat rapi. Begitu pula yang pada pasar tradisionalnya, Salah satu nya adalah Union Square Farmer. Pasar ini menjual hasil pertanian yang masih segar dan baru dipetik. Terdapat 140 petani tempatan, penjual roti, penjual ikan, dan tukang daging yang menjual produknya disini. Jumlah pembeli di pasar ini mencecah 60 ribu orang sewaktu masa puncak. Pasar ini juga terkadang sering dijadikan lokasi demo masak oleh para chef selebriti.


4. Or Tor Kor Market: Bangkok, Thailand

Di pasar ini dijual beragam jenis sayur, buah, hasil laut, manisan, hingga makan siap hidang. Buah dan sayur yang dijual di pasar ini sangat berkualiti. Ianya terbukti apabila buah-buah yang dijual di pasar ini sering diimport ke hampir seluruh negara-negara Asia.  



5. St. Lawrence Market: Toronto, Kanada


Pasar ini menjual berbagai jenis sayuran yang tumbuh di kawasan Ontario hingga buah-buahan tropika. Pengunjung juga dapat membeli dan menikmati makanan, seperti aneka jenis pie, roti panggang, dan daging rusa hangat yang baru dimasak.

6. Borough Market: London 

7. Wet Market, Singapura

8. Lancaster Central Market: Lancaster, Pennsylvania, Amerika Syarikat

 


9. Marche Provencal: Antibes, Perancis
Di tengah-tengah Antibes, pasar ini sangat sesuai untuk membeli belah atau hanya berjalan-jalan untuk menikmati pemandangan penduduk setempat.


10. Kowloon City Market Wet: Hong Kong
Pasar basah di Hong Kong ini menjadi tempat terbaik penduduk setempat untuk mendapatkan hasil tanaman dan daging segar.


Sekian.

1 Comments

Apa Kata Anda?

  1. We stumbled over here by a different website and thought I might check things out.
    I like what I see so i am just following you. Look forward
    to going over your web page repeatedly.

    Feel free to surf to my homepage :: tumblr.com

    ReplyDelete
Previous Post Next Post