5 Fakta Kesihatan Tentang Selulit..!!!

Salah satu faktor yang selalu menjadikan keyakinan diri ini di tahap terendah adalah kegemukan dan selulit.

Selulit...tidak kira gemuk atau kurus...

Cuba bayangkan kalau masih muda, belum kahwin sudah berselulit, macam manalah agaknya lepas melahirkan anak nanti. Sedihnya. Pelik juga bila melihat artis-artis terutamanya artis holywood dan Korea yang mempunyai bentuk badan yang sangat cantik, jauh sekali daripada mempunyai selulit di mana-mana bahagia pada tubuh mereka.



Mungkinkah mereka mengamalkan cara menghapuskan selulit seperti di bawah ini?



1. Gel-gel dan Losen-losen Tidak Menghapuskan Selulit

Hentikan penggunaan segala jenis bahan yang kita gunakan pada bahagian selulit kerana sebahagian daripadanya menyebabkan masalah selulit bertambah parah. Walaupun terdapat terlalu banyak krim penghapus selulit di pasaran, tak kiralah berapa mahal pun dia, ia tidak akan berkesan.

Selulit bukanlah salah satu masalah kulit. Selulit adalah struktur di bawah lapisan kulis yang hanya dapat dikurangkan atau dihapuskan dengan menterbalikkan penyebab kepada fiber otot atrophied yang terletak betul-betul dibawah bahagian badan yang berselulit.

Oleh sebab selulit adalah simtom dangkal kepada masalah di bawah permukaan, mustahil untuk krim, losen atau gel untuk memberi kesan fisiologi kepada penyebab kepada isu selulit ini.

2. Rawatan Berisiko dan Spa Mahal Hanyalah Pembaziran Wang

Terdapat banyak laporan tentang golongan wanita yang cedera dan berparut dengan parah selepas menjalani rawatan sebegini. Jauhkan diri kita daripada perkara ini kerana laporan FDA menunjukkan terdapat ramai wanita yang berparut kekal dan sedera sepanjang hayat disebabkannya.

Servis yang menyakitkan, berbahaya dan tidak selesa daripada endermologie hinggalah ke barutan badan telah terbukti tidak efektif langsung untuk merawat masalah selulit. Namun begitu, kelemahan pengiklanan dan pemasaran membenarkan semua servis ini dipasarkan dengan bijak untuk memerangkap golongan wanita yang terdesak, yang tidak tahu lagi cara untuk mengatasi kewujudan selulit pada bahagian bawah badan. 



3. Selulit Bukan Masalah Genetik Yang Tidak Boleh Dihapuskan

Pemikiran bahawa faktor genetik menghalang penghapusan selulit adalah salah. Jangan dilayan pendapat sebegini. Mitos ini disebarkan dari seorang ke seorang yang lain dan ramai wanita mempercayainya, terutama apabila mereka tidak berjaya menghilangkan selulit setelah mencuba pelbagai cara. Yang lebih teruknya apabila doktor juga mempercayai mitos ini dan turut menyebarkannya.

Ya, tidak dinafikan yang ianya sangat biasa untuk melihat seorang ibu dan anak perempuan, dengan kedua-duanya mempunyai badan berbentuk seperti buah oren, tetapi itu tidak bermakna yang selulit itu bersifat genetik. Ia adalah disebabkan kedua-dua wanita itu tidak menjumpa cara yang sesuai untuk menegang, ton dan mencekang lapisan lemak di bawah kulit yang melekuk dan melendur.

4. Selulit Boleh Dihapuskan Walaupun Berapa Umur Kita

Oleh sebab selulit adalah struktur lemak, selulit boleh diperbaiki dengan mengaplikasikan beberapa pergerakan tubuh badan yang ringkas dan unik yang mentargetkan kawasan tubuh badan yang berselulit.

Pergerakan-pergerakan ini boleh dilakukan oleh semua wanita, tanpa mengira umur dan tahap kecergasan. Tidak kiralah masalah selulit ini bermula seawal umur belasan tahun, atau selepas mengandung, selepas menopause, ia masih lagi isu struktur yang terhasil daripada otot yang lembut dan tidak diton dibawah kulit yang kendur dan berlekuk.


5. Pergerakan Mudah Tetapi Berkesan Pada Bahagian Bawah Badan Mampu Memulihkan Selulit


Pergerakan yang unik ini memfokuskan pada aktiviti mengangkat, membentuk, mentonkan lapisan lemak supaya menolak keluar ke arah kulit untuk menghasilkan penampilan yang lembut, ketat, dan seksi dengan pada masa yang sama membakar lemak berlebihan jika ada.

Biasanya pergerakan untuk menghapuskan selulit memfokuskan bahagian pinggul, peha dan perut. Antara latihan yang boleh dilakukan adalah latihan daya tahan badan seperti berlari dan berenang, latihan berbukit seperti mendaki dan memanjat, dan latihan jarak seperti berjalan kaki.

Selamat mencuba. Wassalaam.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post