5 Cara Untuk Berfikir Secara Kreatif Inovatif

Kadang-kadang kita akan menghadapi kekurangan idea dan tidak berfikir lebih kreatif untuk mencapai sesuatu objektif. berikut merupakan antara tips yang boleh membantu kita jika kita sukar untuk berfikir dengan kreatif:

Jadi apa yang perlu dibuat? Jom kita selongkar


1. Berehat
Seseorang yang terlalu fokus dan memaksa dirinya untuk mengetahui keputusan yang bakal diperolehi akan menyebabkan anda terlepas skop yang penting. Hal ini kerana, apabila seseorang stress berfikir untuk mengejar kreativiti, kemungkinan individu demikian akan terlepas perkara yang lebih penting. Dengan itu, adalah lebih baik jika berehat terlebih dahulu dan tenangkan fikiran. Fikiran yang tenang akan memudahkan anda berfikir dengan lebih kreatif tanpa menghadapi sebarang tekanan.

2. Elakkan Menjadi Terlalu Takut



Anda akan gagal sekali-sekala, tetapi kegagalan bukan pengakhiran. Malahan, kegagalan adalah salah satu cara paling cepat untuk mencari idea-idea yang berjaya. Untuk memetik salah seorang penulis kegemaran saya dan pakar-pakar kebarangkalian cemerlang, Nassim Nicholas Taleb: “. Satu ribu hari tidak boleh membuktikan anda betul, tetapi satu hari boleh membuktikan anda untuk menjadi salah”


3. Mengetahui Tujuan



pastikan anda mempunyai matlamat dan objektif yang ingin dicapai. Jika anda mempunyai tujuan, ia akan memudahkan anda berfikir lebih bernas dan menuju ke pencapaian idea iaitu yang akan membawa perlaksanaan untuk mencapai matlamat demikian. Jika individu tersebut tidak mengetahui apa yang ingin dicapai, sudah tentu akan lebih sukar untuk menjana idea.

4. Melihat persekitaran anda



Lihat persekitaran anda kerana ia akan mempengaruhi dan mendatangkan idea di dalam fikiran. Contohnya, duduk di taman yang tenang akan merangsang pemikiran anda yang bersesuaian dengan matlamat anda. Sekeliling anda merupakan idea yang akan membantu anda menjadi lebih kreatif.

5. Bertindak



Melakukan sesuatu seperti Menulis, melukis, melukis, menyanyi, bangun dan , bercakap dengan orang yang tidak dikenali atau apa-apa sahaja yang ingin dilakukan. Apa yang membezakan seseorang yang kreatif dan pemikir adalah purata keupayaan mereka untuk pembaharuan, membuat susulan kepada idea-idea mereka, sekurang-kurangnya sebahagian daripada idea terseebut.

Sekian

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post