10 Perkataan Inggeris Yang Selalu Dieja Dengan Salah

5 Perkataan Inggeris Yang Selalu Dieja Dengan Salah | Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Dalam mencari idea untuk menulis artikel baru untuk dikongsikan di sini, Teacher Muja terjumpa satu artikel yang sangat menarik untuk dikongsi dengan pembaca semua. Sangat sesuai dengan profesion Teacher Muja sebagai seorang bakal guru Bahasa Inggeris. Eceyh.


English...  

Kadang kala, perkara paling mudah bagi kita untuk melakukannya dengan betul adalah perkara paling mudah untuk kita lakukan dengan cara yang salah. Kadangkala, ia hanya disebabkan oleh hilang sedikit tumpuan atau perkara itu sudah lama dipraktikkan sejak kecil. Kajian yang dilakukan mendapati tidak mempelajari sesuatu adalah lebih menyusahkan daripada mempelajarinya.

Di bawah adalah senarai 5 perkataan Inggeris yang selalu dieja dengan salah. Bukan sekali, malah berulang-ulang kali. Mungkin susah betul kita ingin mengingati ejaan 5 perkataan ini. Walaupun perkataan di bawah sepatutnya senang, jom kita tengok semula cara ejaan yang betul.
1. Business

Cara ejaan yang paling selalu digunakan adalah BUSSINESS/BUISNESS. Mungkin kita selalu keliru dengan penggunaan dua ‘S’ di hujungnya atau sebab memang banyak perkataan Bahasa Inggeris yang menggunakan dua ‘S’. Itu yang selalu buat kita keliru. Tambah-tambah kita yang selalu cakap Bahasa Melayu ni.

2. Guarantee


Cara ejaan yang paling selalu digunakan adalah GARANTEE. Mungkin disebabkan tiada ‘U’ dibunyikan dalam menyebut Guarantee. Mesti bukan kita sahaja yang selalu salah mengeja perkataan ini, orang puteh pun mesti keliru jugak.

3. Antarctica

Ejaan ini sudah selalu memberi masalah bagi peserta Pertandingan Spelling Bee selama bertahun-tahun. Kanak-kanak selalu lupa yang terdapat perkataan ‘arctic’ pada perkataan Antarctica. Kalau Teacher Muja tak check betul-betul, mungkin akan kueja dengan ejaan ‘Antartica’. Korang rasa macam mana?

4. Acquire

Ianya mengenai huruf ‘C’. Kenapa perlu ada ‘acquaintance’ dan ‘acknowledge’ dan semua perkataan yang ada bunyi ‘ack-’? Macam mana nak ingat? Kan senang kalau eja ‘Acquire’ dengan ejaan ‘Ekuwaye’. Keh3

5. 
A lot  

A lot mesti dijarakkan, dua perkataan bukan ditulis satu perkataan alot.

6. Grateful 
Bukan Gratefull, greatful

7.  Occasion
Occasion selalu salah dieja dengan dua 's'. occasion boleh membawa dua makna berbeza, satu menggambarkan waktu atau detik. Lagi satu membawa maksud sesuatu peristiwa yang istimewa. 

8. Parliament 
Bukannya parliment, tertinggal a.

9. Weird 
bukannya wierd, Jangan tersalah letak kedudukan huruf i dengan e.

10. Weather 
Bukannya wether / whether

Nampak senang je kan, tetapi 10 perkataan Inggeris yang selalu dieja dengan salah inilah yang biasanya menjadi barah dalam penulisan kita dalam Bahasa Inggeris. Berhati-hati dalam menulis, terutama masa jawab soalan peperiksaan. Kesalahan ejaan adalah kesalahan yang dianggap besar.

Setakat inilah dulu. Penat sudah. Tunggu untuk artikel lain yang lebih menarik di masa akan datang. Insya ALLAH. Wassalaam. 

Sumber

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post