10 Jenis Nasi Goreng dari Pelbagai Negara di Dunia..!!!

Nasi goreng merupakan hidangan yang dibuat dari nasi yang digoreng dengan bumbu dan berbagai bahan lainnya. Nasi goreng adalah makanan yang sangat populer terutama di kawasan Asia Timur dan Asia Tenggara. Nasi goreng sebenarnya muncul dari beberapa sifat dalam kebudayaan China, yang tidak suka mengkonsumsi makanan yang dingin atau juga membuang sisa makanan. Oleh kerana itu, nasi yang dingin itu kemudian digoreng untuk dihidangkan kembali di meja makan.

Nasi goreng kemudian menyebar ke Asia Tenggara yang dibawa oleh perantau-perantau asal China yang menetap di sana dan menciptakan nasi goreng khas lokal yang didasarkan atas perbezaan perencah dan cara menggorengnya. Jom Kita selongkar, 10 Nasi Goreng dari Berbagai Negara.


1. Nasi Goreng Indonesia

Banyak variasi dan versi rasa yang biasa dimasak, contohnya nasi goreng ikan masin, nasi goreng teri, nasi goreng udang, nasi goreng kambing, nasi goreng sapi, nasi goreng ayam dan masih banyak lagi. Banyaknya variasi jenis nasi goreng yang dapat ditemukan di Indonesia merupakan ekspresi kreativiti masyarakat Indonesia dalam meracik kuliner ini dengan aneka cita rasa, baik dari pengaruh bahan dasar lokal maupun pengaruh cita rasa masakan International.

2. Nasi Goreng Malaysia

Terdapat banyak jenis nasi goreng di Malaysia, paling asli mungkin boleh dikatakan nasi goreng kampung. Nasi goreng beserta ikan bilis, rasa asli tumisan  dan sering mengandungi sayuran, seperti kacang panjang, buncis atau lobak di dalamnya.


Teruskan Selongkar...



3. Nasi Goreng Singapura

 
 Biasanya nasi goreng Singapura selalu berisi kacang peas sebagai penyerinya yang juga akan menambah kelazatan nasi goreng ini.

4. Nasi Goreng Thailand


Nasi goreng merupakan makanan yang sangat popular di Thailand dan juga memikat selera pecinta makanan untuk mencubanya. Ini kerana Thailand amat mementingkan kualiti beras yang terbaik dalam masakan nasi mereka. Beras yang dipakai adalah beras Jasmin, dan nasi goreng yang paling terkenal adalah Khao Phat Kai.

5. Nasi Goreng China


Nasi goreng Cina sering dibuat pada akhir bulan, dimana mereka menghabiskan stok sayuran atau daging untuk membuat nasi goreng ini. Rasanya sendiri tidak jauh bezanya dengan nasi goreng thai, cuma berbeza dari segi kualiti berasnya. 

6. Nasi Goreng Jepun


Nasi goreng di Jepun yang dikenal dengan nama "Yaki Meshi". Nasi goreng tidak begitu popular di Jepun, kerana terdapat banyak sekali olahan nasi yang lebih praktis seperti onigiri. Biasanya nasi goreng di Jepun ini disajikan dalam portion yang kecil saja.

7. Nasi Goreng Korea Selatan

Biasanya nasi goreng Korea akan menggunakan jagung sebagai tambahan pelengkapnya. Sama seperti di Jepun, nasi goreng tidak terlalu popular di negara ginseng ini.

8. Nasi Goreng Turki

Nasi goreng Turki mendapat pengaruh dari Eropah dan Timur Tengah. Oleh karena itu biasanya nasi goreng Turki terdapat campuran rempah-rempah dalam bumbunya, serta dihiasi dengan keju sebagai pelengkapnya.

9. Nasi Goreng Jerman

Di negara ini nasi goreng dikenal dengan nama "Gebratener Reis". Hidangan ini merupakan salah satu favorite bagi warga Jerman dan banyak dijual di kedai-kedai makanan disana. Ciri khas nasi goreng Jerman ialah telur yang selalu disimpan tengah-tengah nasi.

10. Nasi Goreng Amerika Syarikat


Nasi goreng Amerika Syarikat biasanya menggunakan beras dari Thailand, kerana nasi goreng ini pertama kali dibawa oleh prajurit Amerika Serikat yang bertugas di Thailand. Nasi gorengnya sendiri selalu dihias sedemikian rupa agar menggugat selera. Selain itu nasi goreng ala Amerika ini biasanya dibumbui dengan sos, bukan dengan kicap. Di malaysia nasi goreng ni agak popular juga dan dikenali dengan nama Nasi goreng U.S.A.

P/S : nyum nyummm sedapnya...tiba-tiba terasa lapar pulak.. ;)


Sumber >> Selongkar10 I Pelbagai Info Menarik Dalam Bentuk Angka..!!!

No comments

Powered by Blogger.