15 Adat Perkahwinan Pelik Tradisi Turun Temurun Di Dunia...!!!

Pernah dengar mengenai upacara perkahwinan yang pelik?
Entri kali ini akan memaparkan beberapa upacara perkahwinan yang pelik berlaku di seluruh dunia.
So, lets check out.


PERKAHWINAN PALING PELIK DI DUNIA
THE WEIRD WEDDING CEREMONY IN THE WORLD

1. BLACKENING OF THE BRIDE

Bayangkan bahawa anda adalah pengantin perempuan dan anda telah bersedia untuk hari yang paling penting dalam hidup anda. Anda tidak mahukan apa-apa kecuali keindahan terbaik yang anda boleh mempunyai dalam masa terdekat. Malangnya, jika anda berada di suatu tempat di Scotland, anda pasti tidak akan dapat menikmatinya. Anda akan cukup dilayan seperti sampah. 

Upacara Menghitamkan Pengantin melibatkan membaling telur, sos, dan barangan busuk pada pengantin perempuan. Kedengaran santai, betul? Itu bukan pengakhirannya, anda akan diarak di sekitar bandar, berhenti di pub di sana sini.


2. THE CRYING BRIDE

Walaupun majlis perkahwinan adalah sesuatu yang mengembirakan, tetapi kita tidak boleh membantu selain menangis pada majlis perkahwinan. Tetapi ia adalah satu perkara menangis dalam majlis tersebut dan benar-benar lain menangis untuk jam dan jam sebulan sebelum acara. Inilah apa yang pengantin perempuan dalam perkahwinan Tujia (minoriti ethinic yang di China) lakukan. 

Satu bulan sebelum majlis tersebut, pengantin perempuan akan menangis kira-kira sejam. Sepuluh hari selepas itu, dia akan disertai oleh ibunya semasa episod menangis ini berlangsung. Kemudian saudara-mara wanita yang lain akan menyertai mereka.

Teruskan Selongkar...


3. MARRYING A THING

Jika anda adalah dari India dan adalah Manglik Dosh, anda akan dikutuk. Dalam berhubung dengan perkahwinan, dinyatakan bahawa wanita Manglisk Dosh (mereka yang lahir apabila Marikh dan Zuhal berada di bawah rumah ketujuh dalam carta kelahiran) akan menyebabkan kematian suami mereka. Tetapi terdapat satu cara untuk memintas laknat ini. 

Apa yang anda boleh lakukan ialah berkahwin dengan pokok atau berhala perak / emas dahulu. Jangan bimbang, ini bukan merupakan satu komitmen yang berkekalan. Malah, anda akan perlu untuk memusnahkan pokok atau idola apabila anda akhirnya berkahwin dengan teman lelaki manusia anda.


4. THROWING OF THE DISHES

Satu cara yang paling sesuai untuk melegakan tekanan? Di Jerman, membaling pinggan mangkuk adalah satu tradisi yang lama. Apa yang berlaku ialah tetamu pengantin akan membaling cawan, mangkuk, gelas, dan apa saja boleh pecah. 

Pengantin kemudian akan dibiarkan untuk membersihkan sampah yang berkenaan. Ini akan mengukuhkan kesatuan. Ini memberi amaran (atau mengancam) pasangan pengantin bahawa mereka akan mendapat kesusahan dan mereka perlu bekerjasama dengan satu sama lain jika mereka mahu perkahwinan mereka untuk berjaya.


5. SHOOTING THE BRIDE

Dilontar dengan telur dan buah-buahan busuk adalah satu perkara, tetapi bagaimana anda akan merasa jika pengantin lelaki membuang anak panah pada anda? Adakah ini satu petanda bahawa perkahwinan akan membunuh anda? Dalam tradisi Yugur (etnik minoriti di China), pengantin lelaki menembak tiga anak panah pada pengantin perempuan. 

Bagaimanapun, mereka tidak menggunakan kepala anak panah. Pengantin lelaki kemudiannya akan mendapatkan kembali anak panah ini dan mematahkannya. Busur tidak terkecuali. Menurut tradisi ini, adat yang pelik akan memastikan bahawa pasangan itu akan menyukai antara satu sama lain selama-lamanya. Ia sedikit romantis, bukan?

6. KEEP IT ALL IN

Mungkin ini kelihatan agak menyakitkan. Masyarakat Tidong di Sandakan, Sabah, Malaysia tidak membenarkan pasangan pengantin untuk pergi ke bilik mandi selama 3 hari dan 3 malam. Jika mereka berbuat demikian, mereka akan menerima nasib buruk. 

Nasib malang boleh datang dalam bentuk kesatuan patah, kematian kanak-kanak, ataupun kemandulan. Ia adalah tugas saudara-mara mereka untuk memastikan bahawa pasangan itu tidak meninggalkan rumah. Mereka masih perlu makan, walaupun, jadi mereka diberi makan hanya sejumlah kecil makanan dan air.

7. SAVE THE DATE

Bagaimana anda membuat keputusan tarikh perkahwinan itu? Biasanya, anda berunding serta menetapkan perkahwinan pada hari khas untuk pengantin. Tetapi bukan bagi orang-orang Dour. Mereka boleh dijumpai di Wilayah Heilongjiang China Inner Mongolia. Tarikh perkahwinan ditetapkan pada seekor anak ayam (atau anak-anak ayam). 

Pasangan akan membunuh anak ayam bersama-sama dan memeriksa hati. Jika hati adalah dalam keadaan yang baik, mereka memilih tarikh. Malangnya, jika hati tidak memenuhi harapan mereka, anak ayam lain di sembelih.

8. KIDNAP THE BRIDE

Ini adalah satu tradisi lama perkahwinan orang Romani dan salah satu tradisi yang pada asasnya adalah haram di kebanyakan tempat di dunia. Apa yang berlaku ialah bahawa pengantin lelaki akan menculik yang gadis bahawa dia mahu berkahwin. Jika dia boleh memelihara anak itu untuk beberapa hari, perkahwinan itu kemudiannya dianggap sah dan terikat. 

Versi yang lebih lucu penculikan pengantin diamalkan di Jerman. Kawan pasangan akan menculik dan menyembunyikan pengantin perempuan dan kemudian memberitahu pengantin lelaki untuk mencari dan menyelamatkan beliau. Ini dilakukan dengan bantuan alkohol, sudah tentu.

9. A KISSING PARTY

Di Sweden, tetamu perkahwinan mendapat peluang untuk mencium pengantin perempuan atau pengantin lelaki apabila salah seorang daripada mereka heeds panggilan alam. Sekiranya pengantin perempuan berjalan keluar untuk pergi ke bilik mandi, wanita akan beratur untuk mencium pengantin lelaki. Jika pengantin lelaki menjawab panggilan alam, semua lelaki di kaunter penyambut tetamu akan mendapatkan peluang untuk mencium pengantin perempuan. 

Syukurlah, kehadiran alkohol dalam peristiwa-peristiwa ini membuat sama ada pengantin perempuan atau pengantin lelaki yang kurang suka memiliki apa yang dimiliki oleh mereka.

10. Menghentak Kaca Dengan Kaki




Dalam majlis perkahwinan Yahudi, pengantin akan menghentak kaki pada kaca yang dibalut tuala atau kain. Kebanyakkannya diadakan selepas upacara penukaran cincin, pengantin lelaki akan memecahkan kaca, memijak dengan kaki kanan. Kemudian tetamu akan menjerit “Mazel Tov!”

Tafsiran asal tradisi ini berbeza, tetapi ramai yang percaya ia sebagai peringatan kemusnahan semua kuil di Jerusalem mengikut ayat kitab mereka “letakkan bandar Jerusalem lebih atas dari kegembiraan tertinggi saya.” [sumber: Shulman]. Satu tafsiran lain menerangkan bahawa ia menjadi simbol kali pertama dan kali terakhir pengantin lelaki dapat membuat keputusan, kerana perempuan kerap menjadi ketua dalam rumahtangga pasangan Yahudi [sumber: Ohr].

11. Menyergah Ketika Malam Pertama


Ini bukan apa yang anda mahu lihat apabila melihat ke luar tingkap pada malam perkahwinan anda.


Charivari (juga dikenali sebagai shivaree) mungkin tradisi yang paling menjengkelkan dalam senarai tradisi ini. Perkataan in ditakrifkan sebagai “mendodoi pengantin dengan muzik sumbang, dibuat menggunakan kuali, cerek, dan lain-lain [Sumber: Dictionary]. Ya, ia adalah buruk seperti bunyi perkataannya, tetapi syukur tradisi popular ini (yang melanda kemuncaknya pada abad ke-19) telah dihentikan amalannya.

Pada malam perkahwinan pasangan itu, satu perhimpunan besar terdiri dari rakan-rakan, ahli keluarga dan tetamu majlis perkahwinan yang lain akan berkumpul di luar rumah pasangan pengantin dan akan membuat bising sekuat mungkin. Mereka akan memukul periuk, menyanyi lagu dan melakukan apa sahaja yang mereka boleh untuk mengganggu pasangan itu.

Ia cukup buruk untuk cuba merosakkan malam perkahwinan seseorang, tetapi ada sejarah menunjukkan bahawa peserta Charivari boleh juga menjadi ganas. Dalam satu contoh dari tahun 1910, sekumpulan ahli perniagaan (kawan kepada bapa pengantin perempuan) berkeras untuk mencium pengantin perempuan, kemudiannya kumpulan itu mengugut wang pampasan sebelum beredar. Akhirnya mereka membocorkan tayar kereta pasangan pengantin semasa Charivari mereka, memaksa pasangan itu menangguhkan bulan madu mereka [sumber: Star Tribune].

12. Memakai Cincin Kaki




Selalunya perhiasan yang kerap ditukar di majlis perkahwinan melibatkan sarungan cincin di jari, pengantin Hindu tradisional pula menyarung cincin perkahwinan pada kaki mereka. Cincin ini biasanya dibuat dari perak dan ia diletakkan di kaki kiri wanita, pada jari telunjuk kaki beliau. Pengantin lelaki akan menyarungkan cincin pada kaki pengantin perempuan dalam majlis tersebut, dan cincin ini hanya boleh dipakai oleh wanita berkahwin.

Di India, cincin jari kaki mempunyai peranan seperti cincin perkahwinan adat Melayu. Lelaki Hindu juga boleh memakai cincin kaki jika mereka mahu, tetapi ia biasanya dipakai pada ibu jari kaki dan tidak melambangkan status perkahwinan seseorang [sumber: Kunz].

13. Melompat di atas penyapu




Melompat di atas penyapu berasal dari satu tradisi perkahwinan yang digunakan oleh hamba-hamba di Amerika Selatan. Ia kerana mereka dilarang berkahwin dan tidak mempunyai sebarang harta mereka sendiri, mereka terpaksa menggunakan perbuatan melompat diatas penyapu sebagai ganti majlis perkahwinan tradisional.

Adat ini ditinggalkan setelah amalan perhambaan dihapuskan, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ia membuat kemunculan semula melalui pasangan berbangsa Afrika-Amerika yang ingin berkahwin dan juga memberi penghormatan kepada sejarah silam mereka. Walaubagaimanapun, tidak semua orang gembira dengan kebangkitan amalan ini, kerana ramai percaya bahawa ia kekal sebagai simbol amalan perhambaan.

14. Menghitamkan Pengantin




Sekarang ke tradisi yang membusukkan. Satu campuran kombinasi susu, sosej, sayur-sayuran, telur, ikan dan bulu akan dicurahkan pada bakal pengantin perempuan, kadang-kadang sehari sebelum hari besar mereka. Selepas pengantin benar-benar disimbah, dia akan diarak melalui jalan-jalan di bandar itu.

Tradisi lucu dan kotor ini bukan ditanggung oleh pengantin perempuan sahaja. Pengantin lelaki juga sering terlibat kepada penghitaman, dimana pasangan yang busuk dan melekit itu kemudiannya diarak di sekitar bandar. Rakan-rakan dan ahli keluarga mereka akan mengikuti di belakang perarakan pasangan kotor itu, dan berbuat bising sekuat mungkin supaya tiada siapa yang akan terlepas melihat pasangan itu [sumber: Sartain].

15. Memukul Kaki Pengantin Lelaki




Kebanyakan lelaki tidak sabar untuk menamatkan majlis perkahwinan mereka, tetapi di Korea Selatan, pengantin lelaki perlu dibelasah sebelum dia dapat bersama dengan pasangannya. Tetapi jangan risau, ia adalah hanya pukulan di kaki mereka – dipanggil bastinado or falaka - dan walaupun ia menyakitkan, ia dilakukan dengan cepat dan lebih bertujuan sebagai aksi lucu berbanding kejam.

Pukulan kaki berlaku selepas majlis perkahwinan dan juga diatur sebagai upacara asing. Ahli-ahli keluarga atau pengapit-pengapit lelaki akan menanggalkan kasut dan stokin pengantin lelaki, kemudian menggunakan tali untuk mengikat kakinya. Seterusnya mereka mengangkat kaki pengantin dan akan bergilir-gilir memukul tapak kaki menggunakan kayu, rotan atau -ikan.

Ya, ikan – biasanya ikan kod atau ikan kering Corvina. Tujuan tradisi ini adalah untuk menguji kekuatan dan pengetahuan beliau, kerana dia akan ditanya dan disoal semasa pengalaman pahit itu. Memukul tapak kaki dengan bangkai ikan mungkin tidak akan membuatkan dia lebih bijak, tetapi ia adalah satu tradisi yang menyeronokkan dan memegang tempat yang penting dalam budaya perkahwinan Korean [sumber: Korea].

Walaupun sebahagian daripada adat perkahwinan dipaparkan dalam artikel ini pada mulanya mungkin kelihatan aneh, elakkan menafsir mereka terlalu serius. Mana tahu, anak-cucu kita pula akan menyarung cincin pada kaki yang dipukul dengan bangkai ikan kemudian memanggil mereka tradisi.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post