Breaking News
recent

33 Kenangan Manis Zaman Sekolah Yang Tak Ternilai Harganya..!!!

Zaman sekolah merupakan antara kenangan manis yang diingati ramai.
Inilah zaman di mana anda menghabiskan hampir sepanjang hari di sekolah. Juga inilah zaman anda banyak mencipta kenangan pahit manis bersama kawan-kawan.



1. Sebelum SPM : “Kita jumpa lepas SPM, ok?”. Lepas SPM: Semua dah hilang
2. Setiap tahun sekolah hantar surat jemputan perjumpaan PIBG. Setiap tahun juga 95% ibu bapa tak hadir perjumpaan
3. Pelajar : “Cikgu, nak gi tandas”. Tawaf satu sekolah – dari kelas ke kantin, padang, koperasi dan akhirnya baru jumpa tandas.

Teruskan Selongkar...

4. Dapat keputusan periksa teruk. Ibu bapa : “mana keputusan periksa?”
Anda : “Cikgu tak bagi lagi”
5. Sekolah rendah : Ketua kelas tulis nama dan kesalahan di papan putih kat depan.
Sekolah menengah : Ketua kelas buat bising
6. Mak ayah marah
Anda: *Diam*
Mak ayah: “Kenapa diam? Jawab la!”
Anda : *jawab*
Mak ayah: “Eh dah pandai menjawab ye sekarang!”
7. Cara kita berbelanja masa di sekolah :
40% – Kantin
30% – Kedai buku sekolah
20% – Makanan ringan
10% – Kawan ‘pinjam’ sampai sekarang tak bayar balik
8. Selalu minta ‘markah kesian’dengan cikgu
9. 100 meter lumba lari = tak boleh. Lari daripada pengawas/guru disiplin = boleh
10. Lompat tinggi = tak lepas. Panjat pagar = lepas



11. Kutuk orang lain = okay. Masa kena kutuk balik = merajuk
12. Perhimpunan – rasa macam perhimpunan paling panjang, kena dengar ucapan yang langsung tak menarik dan membosankan

13. Ucapan pembuka kata guru besar : “Saya cuma nak ambil sedikit masa untuk berucap”. 30 minit kemudian – “sekian, terima kasih”

14. Pelajar : “Cikgu, soalan apa yang keluar dalam exam?”
Cikgu: “Eh mana boleh bagitau. Tapi bab ni sangat penting ye”

15. Ada 2 jenis merdeka, hanya di sekolah di Malaysia
– 31 Ogos
– Lepas habis paper akhir exam

16. PMR – Straight A’s. Add Maths Tingkatan 4 :
Ujian bulanan 1 – Gagal
Periksa pertengahan tahun – Gagal
Ujian bulanan 2 – Gagal
Periksa akhir tahun – Gagal



17. Anda beli semua buku teks. Kawan-kawan : “Wuiiiishhhhh.. Anak orang kaya”
18. Bila buat homework, mesti siapkan homework cikgu garang dulu.
19. Alasan paling biasa bila homework tak siap – “lupa bawa buku, cikgu”
20. Berharap loceng kecemasan berbunyi bila kelas cikgu yang tak digemari.
21. “Spotcheck!” – cuba sedaya upaya sorok handfon di mana saja yang boleh, termasuk dalam baju dalam
22. Hari terbuka – hari paling di tunggu oleh guru dan ibu bapa, tapi hari paling ditakuti pelajar
23. Bola recycle – dari botol plastik dan tin air gas. Berebut sepak ramai-ramai.
24. Gossip paling kerap :
“Aku tak tau lah apa perasaan awek tu kat dia”
“Aku dengar dia lari ikut boyfriend dia”
“Aku rasa makmal sains tu berhantu lah”



25. Conteng meja sekolah, dan cikgu pula berkali-kali ulang ayat yang sama – “jangan conteng meja”
26. Suka pergi perpustakaan, bukan untuk membaca tapi sebab ada aircond yang sejuk
27. Ternanti-nanti loceng waktu balik berbunyi. Sebaik saja loceng bordering, terus terkam lari keluar tak peduli apa dah.
28. Cara cikgu pandang bila ingatkan cikgu dengan ayat ni – “cikgu, dah habis masa!”
29. Masa paling best bila cikgu cakap – “buat kerja sendiri”
30. Cepat-cepat tuck-in baju bila nampak cikgu disiplin 10 meter di depan.
31. Potong kuku sebelum perhimpunan sebab tak nak kena tangkap kerana “kuku panjang”
32. Hari pertama masuk kelas terus chop tempat paling belakang
33. Rasa tak puas hati bila cikgu pindahkan tempat dari duduk sebelah kawan ke tempat lain.



Dan kini, rasa rindu menjengah di hati bila teringat balik kenangan zaman sekolah kerana ia tak akan berulang lagi. Mungkin ada masanya terasa teruk dengan homework yang banyak, aktiviti koko dan kena study untuk SPM, tapi zaman sekolah adalah antara zaman paling manis dalam hidup.

Kredit : Sportmusang

No comments:

========================================================================================== ✔ Selongkar10 ~ Pelbagai Info Menarik Dalam Bentuk Angka =================================================================================
Selongkar10. Powered by Blogger.