10 Gunung Berapi Yang Paling Aktif Di Dunia..!!!

 Gunung berapi adalah menarik kerana kecantikan mereka, tetapi kadang kala ia sangat menakutkan kerana ia boleh menyebabkan kemusnahan secara besar-besaran. Walaupun kejadian letusan gunung berapi jarang berlaku dan dipantau oleh kawalan oleh ahli-ahli sains, gunung berapi tetap sebagai sumber besar bahaya bagi orang-orang yang tinggal berdekatan dengan mereka. Ini adalah senarai 10 gunung berapi yang paling aktif di bumi.

1. Mauna Loa, Hawaii

 
Mauna Loa adalah salah satu gunung berapi terbesar di Bumi dari segi jumlah dan kawasan yang diliputi. Ia juga merupakan salah satu daripada lima gunung berapi yang membentuk Pulau Hawaii di negeri AS dengan nama yang sama. Ia adalah gunung berapi yang aktif, yang mungkin telah meletus sekurang-kurangnya sejak 700,000 tahun lamanya. Letusan terbaru Mauna Loa yang berlaku dari 24 Mac 1984, hingga 15 April, 1984.

2. Gunung Berapi Taal, Philippines

Volcano Taal terletak di pulau Luzon di Filipina kira-kira 50 km dari ibu negara Manila. Ia adalah salah satu gunung berapi aktif di Filipina, sebahagian daripada Lingkaran Pasifik api. Ia telah meletus dengan kuat beberapa kali dan mengakibatkan banyak mangsa di kawasan berpenduduk di sekitar tasik. Letusan terakhir pada 1977 tetapi tanda-tanda pergolakan mula diperhatikan sejak tahun 1991, dengan aktiviti kegiatan keretakan tanah dan seismik yang kuat.

3. Ulawun, Papua New Guinea

Ulawun adalah salah satu gunung berapi yang paling aktif di Papua New Guinea dan ia adalah salah satu yang paling berbahaya. Ia adalah gunung berapi tertinggi di 1000 km ong Bismarck volcanic arc. Letusan Ulawun pertama kali direkodkan adalah pada tahun 1700. Beberapa ribu orang tinggal berhampiran volcano. Ia telah mencatat 22 letusan sejak tahun 1700-an. Letusan pada 1980 mengeluarkan abu sekitar 60,000 kaki dan menghasilkan aliran piroklas yang melanda semua rusuk gunung berapi dan memusnahkan kawasan seluas 20 km persegi.

4. Gunung Berapi Nyiragongo, D.R of Congo

Ia adalah salah satu gunung berapi yang paling aktif di Afrika dan salah satu daripada lapan gunung berapi di Pergunungan Virunga. Sejak tahun 1882, ia telah meletus sekurang-kurangnya 34 kali. Letusan kemusnahan terakhir Nyiragongo berlaku pada 17 Januari 2002, apabila lava mengalir ke bawah benteng pertahanan daripada Nyiragongo diliputi kira-kira 40% daripada bandar Goma.

5. Gunung Merapi, Indonesia

Gunung Merapi adalah gunung berapi yang paling aktif di Indonesia dan kerap meletus sejak 1548. Ia adalah sangat dekat dengan kota Yogyakarta, dan beribu-ribu orang tinggal di bahagian sayap gunung berapi. Ia telah aktif selama 10,000 tahun.

6. Galeras, Colombia

Galeras telah menjadi gunung berapi aktif sekurang-kurangnya satu juta tahun lamanya. Ia terletak di selatan Colombia berhampiran dengan sempadan Ecuador. Pada masa ini ia adalah gunung berapi yang paling aktif di Colombia.
Galeras menjadi aktif semula pada tahun 1988 selepas 10 tahun tidak aktif. Satu sidang Decade Volcano pada tahun 1993, berakhir dengan bencana apabila beberapa orang saintis dihantar untuk ekspedisi ke kawah Galeras. Letusan berlaku di luar jangkaan, yang mengakibatkan kematian enam saintis dan tiga pelancong.

7. Sakurajima, Japan

Sakurajima adalah gunung berapi komposit aktif dan bekas pulau. Ia sering dipanggil Vesuvius of the east dan telah meletus boleh dikatakan kerap. Letusan terdahulu telah membina pasir putih tanah tinggi di rantau ini. Ia adalah merbahaya kerana lokasinya di kawasan yang padat dengan penduduk, dengan bandar Kagoshima terletak hanya beberapa kilometer dari gunung berapi.

8. Popocatépetl, Mexico

Popocatepetl adalah gunung berapi yang aktif dan puncak kedua tertinggi di Mexico (5426 m). Penduduk Puebla tinggal 40 km timur gunung berapi, menikmati pemandangan gunung bersalji dan glasier berhias hampir sepanjang tahun. Letusan utama yang terakhir adalah pada tahun 2000. Syukurlah, ahli sains dapat memberi amaran kepada kerajaan dan orang dipindahkan dari kawasan itu.

9. Mount Vesuvius, Italy

Gunung Vesuvius terletak 9 km dari timur Naples dan tidak jauh ke pantai. Ia adalah satu-satunya gunung berapi di tanah besar Eropah dan telah meletus dalam seratus tahun yang lalu. Vesuvius telah meletus beberapa kali, yang terbaru pada tahun 1944 hingga hari ini dianggap sebagai salah satu gunung berapi paling dahsyat di dunia kerana bilangan penduduk adalh seramai 3,000,000 orang yang tinggal berhampiran dan kecenderungan ke arah letusan letupan.

10. Yellowstone Caldera, United States

Ia adalah yang paling berbahaya kerana ia adalah sebuah gunung berapi yang paling aktif, ia bermaksud gunung berapi ini mampu menghasilkan letusan gunung berapi dengan mengeluarkan lebih daripada 1,000 kilometer padu jaraknya. Letusan gunung berapi seperti ini biasanya meliputi kawasan yang besar dengan lava dan abu Gunung berapi, ia cukup untuk mengancam kepupusan spesies dan juga boleh menjadi salah satu punca untuk membawa kepada akhir dunia kerana sekali ia meletus, boleh menyebabkan semua gunung berapi lain meletus akibat daripada aktiviti tektonik besar-besaran.

Sumber Ohmedia.my

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post