10 Bahasa Paling Banyak Dipertuturkan Di Dunia

10 Bahasa yang Paling banyak dipertuturkan di Dunia – Berdasarkan data yang dikutip dari Ethnologue, jumlah bahasa yang digunakan oleh umat manusia di dunia ini adalah sebanyak 7.102 jenis bahasa. Dari jumlah bahasa tersebut, hanya 23 bahasa yang digunakan oleh lebih dari 50 juta orang di dunia.

Berdasarkan penelitian yang dilakukannya, bahasa yang paling banyak digunakan oleh penduduk di Dunia ini adalah bahasa China yang jumlah penggunanya sebanyak 1,197 miliar orang atau sekitar 16,5% dari total populasi dunia. Bahasa China, khususnya bahasa Mandarin adalah salah satu bahasa yang digunakan sebagai bahasa rasmi PBB.


Berada di urutan kedua bahasa yang paling banyak digunakan di dunia adalah bahasa Sepanyol yang penggunanya sebanyak 399 juta orang atau sekitar 5,5% dari seluruh populasi dunia.

Posisi ketiga ditempati oleh bahasa Inggris dengan jumlah penggunanya sebanyak 335 juta orang. Bahasa Spanyol dan Bahasa Inggris juga merupakan bahasa resmi yang digunakan di PBB.Jadi jom kita selongkar 10 bahasa yang paling banyak digunakan di dunia.

10. Bahasa Perancis (229 Juta Pengguna)

Di tangga 10 teratas adalah bahasa Perancis, bahasa Romantik lain. Ini adalah bahasa rasmi 28 negara, dengan jumlah penutur tertinggi di Perancis, Kanada, Belgia, kemudian Switzerland (mengikut urutan itu). Ia juga digunakan secara meluas di bahagian Afrika Barat dan Tengah, di beberapa pulau Caribbean, dan bahkan di daratan Amerika Selatan (di jabatan luar negara Guyana Perancis.)

Number of native speakers: 76 million
Number of non-natives: 153 million
Total number of speakers: 229 million
Language family: Romance, a sub-branch of Indo-European.
Related to: Spanish, Portuguese, Italian, Romanian
Name in the language itself: le français

9. Bahasa Portugis (229 Juta Pengguna)


Terima kasih kepada penakluk dan pedagang Portugis bermula pada abad ke-15 yang membawa bahasa itu ke Asia, Afrika dan Amerika. Negara-negara yang dijajah ini mengubah bahasa-bahasa dengan budaya mereka sendiri. Portugis berada di negara-negara seperti Brazil, Goa, Angola, Tanjung Verde, Guinea-Bisseau, Mozambique, São Tomé dan Príncipe, dan Macau. Ia juga bahasa Machado de Assis, Mia Couto, Bossa Nova, Fernando Pessoa, dan Agualusa.

Number of native speakers: 218 million
Number of non-natives: 11 million
Total number of speakers: 229 million
Language family: Romance, a sub-branch of Indo-European.
Related to: French, Spanish, Italian, Romanian
Name in the language itself: português
8.   Bengali (243 Juta Pengguna)


Kadang-kadang dikenali dalam bahasa Inggeris dengan nama asalnya Bangla, Bengali adalah bahasa rasmi Bangladesh dan beberapa negeri India. Sebenarnya, ia adalah bahasa kedua yang paling banyak digunakan di India.

Number of native speakers: 242 million
Number of non-natives: 19 million
Total number of speakers: 261 million
Language family: Indo-Aryan, a sub-family of Indo-European.
Related to: Hindustani, Punjabi, Marathi, Kashmiri, Nepali
Name in the language itself: বাংলা (Bangla)

7.  Bahasa Rusia - 267 juta pengguna


Bahasa Rusia dipertuturkan di mana lagi kalau bukan di Rusia, negara terbesar di dunia, 51 kali ganda keluasan Malaysia.  Namun, bahasa Rusia juga digunakan oleh negara-negara lain termasuklah Moldova, Latvia, Ukraine. Ia juga diangkat sebagai bahasa rasmi Belarus dan Kazakhstan. Bahasa Rusia adalah bahasa ibunda yang paling banyak digunakan di Eropah.

Number of native speakers: 153 million
Number of non-natives: 113 million
Total number of speakers: 267 million
Language family: East Slavic, a sub-family of Indo-European
Related to: Ukrainian, Belarusian
Name in the language itself: ру́сский язы́к, (rússkiy yazýk)


6.  Melayu (281 Juta Pengguna)


Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi di Singapura, Brunei, Indonesia, dan Malaysia. Anda juga dapat mendengarnya dituturkan di beberapa kawasan di Thailand dan Filipina. Sejauh ini bahasa terbesar bahasa Austronesia - sebuah keluarga yang dianggap berasal dari Taiwan.

Number of native speakers: 77 million
Number of non-natives: 204 million
Total number of speakers: 281 million
Language family: Austronesian
Related to: Javanese, Tagalog
Name in the language itself: bahasa melayu

5.  Bahasa Arab - 422 juta pengguna


Bahasa Arab adalah bahasa Semitik Tengah yang muncul pada zaman besi di barat laut Arab yang kini menjadi bahasa perantaraan bagi tanah Arab. Ia dinamakan bersempena orang Arab, terma yang digunakan untuk menggambarkan populasi yang tinggal dari Mesopotamia di timur ke barat, dan Semenanjung Sinai. Ia juga merupakan bahasa Quran dan rasmi agama Islam.

Bahasa penulisan Arab moden diperolehi daripada bahasa Arab Klasik. Kedua-dua jenis bahasa Arab rasmi digabungkan sebagai Bahasa Arab Sastera (fusha) adalah bahasa rasmi bagi 26 negara iaitu Algeria, Bahrain, Comoros, Chad, Djibouti, Mesir Eritrea, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lubnan, Libya, Mauritania, Morocco, Oman, Qatar, Arab Saudi, Somalia, Sudan, Syria, Tunisia, Emiriah Arab Bersatu, Yaman, Palestin dan Sahara Barat.

Number of native speakers: 290 million
Number of non-natives: 132 million
Total number of speakers: 422 million
Language family: Semitic, a sub-family of Afro-Asiatic.
Related to: Hebrew, Amharic, and Aramaic.
Name in the language itself: العَرَبِيَّة‎‎ (al-ʻarabiyyah)

4.  Bahasa Sepanyol - 527 juta pengguna

Bahasa yang digunakan oleh 527 juta penduduk dunia ini berasal dari keluarga Indo-European dan Romanik. 75% daripada bahasa Sepanyol diperolehi daripada Latin dan sebahagian bahasa Ibero-romanik. Ia merupkan bahasa rasmi ke-6 bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan juga bahasa rasmi kesatuan Eropah, Kesatuan negara-negara Amerika Selatan, negara Caribbean dan banyak organisasi lain.

Ia paling banyak digunakan di benua Amerika. 20 daripada 35 negara di benua ini menggunakannya sebagai bahasa rasmi, iaitu Puerto Rico, Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Republik Dominika, Ecuador, El Salvador, Equatorial Guinea, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Sepanyol, Uruguay, dan Venezuela.

Number of native speakers: 436 million
Number of non-native speakers: 91 million
Total number of speakers: 527 million
Language family: Romance, a sub-family of Indo-European.
Related to: French, Portuguese, Italian, Romanian
Name in the language itself: español or castellano

3. Hindi - 544 juta pengguna


Juga dikenali sebagai Hindavi, Dehlavi, Urdu-e-Mualla dan Rekta, digunakan oleh 544 juta penduduk di seluruh dunia. Ia merupakan bahasa perantaraan di India Utara dan Pakistan. Ia diperolehi daripada bahasa Indo-Aryan, dan asasnya pula dari dialek Khariboli dari Delhi, India.

Selain daripada India dan Pakistan, ia juga digunakan oleh negara Mauritius, Fiji, Suriname, Guyana, Trinidad & Tobago and Nepal. Kosa katanya banyak digabungkan daripada bahasa Sanksrit, Parsi dan Arab. Terdapat dua bentuk rasmi iaitu Standard Hindi Moden dan Standard Urdu Moden.

Number of native speakers: 329 million
Number of non-natives: 215 million
Total number of speakers: 544 million
Language family: Indo-Aryan, a sub-family of Indo-European.
Related to: Bengali, Punjabi, Marathi, Kashmiri, Nepali
Name in the language itself: हिन्दुस्तानी or ہندوستانی

2. Bahasa Inggeris - 983 juta pengguna


Tak dapat dinafikan Bahasa Inggeris merupakan antara bahasa yang paling banyak digunakan di atas muka bumi ketika ini. Ia boleh dikatakan bahasa terpenting yang mana dapat menghubungkan penduduk di seluruh dunia. Jika dahulunya penguasaan bahasa Inggeris merupakan satu kelebihan, namun kini ia menjadi satu keperluan.

Number of native speakers: 371 million
Number of non-native speakers: 611 million
Total number of speakers: 983 million
Language-family: Germanic, a sub-family of Indo-European.
Related to: German, Dutch, Frisian
Name in the language itself: English. But you already knew that.

1. Bahasa Mandarin - 1.1 Billion pengguna


Dan bahasa yang paling banyak digunakan atas muka bumi, adalah bahasa cina Mandarin dari keluarga Sino-Tibetan. Ini kerana ia digunakan di negara yang mempunyai populasi tertinggi di dunia iaitu China yang kini hampir 1.4 billion penduduk.

Number of native speakers: 897 million
Number of non-native speakers: 193 million
Total speakers: 1.09 billion
Name in the language itself: 普通话 (Putonghua)
Language family: Sino-Tibetan
Related to: Cantonese, Tibetan, Burmese

1 Comments

Apa Kata Anda?

  1. Yeay malaysia is the one of my favourite country ever

    ReplyDelete
Previous Post Next Post