10 Perangai Orang Di Laman Sosial Menjelang Bulan Ramadan

Bila tiba bulan puasa, kita akan berhadapan dengan pelbagai dugaan. Ada dugaan kecil (macam nampak budak kecik minum air tebu ais ikat tepi) dan juga dugaan besar (macam nampak betis janda). Apa yang paling menarik, kadang-kala kita turut sama buat perkara yang buat orang lain menyampah. Dan jangan lupa, anda diuji dengan status Facebook, perangai rakan yang mintak makan kaki dan macam-macam lagi.


10 Perangai Orang Di Laman Sosial Yang Berlaku Ketika Ramadan 

1. Update Lokasi Berbuka Puasa Sambil Merendah Diri
“Hari ini berbuka puasa di Victoria Station je, Alhamdulillah” #Syukur #FirstDayPuasa #Humble

2. Pengejar Pahala #FollowersPerluTahu
“Alhamdulillah, walaupun tumit rasa macam nak tercabut tapi masih diberi peluang tarawih sebanyak 21 rakaat. Jika tidak keberatan saya akan update status sebelum tahajud nanti, Insya-Allah”



3. Mencari Loophole Untuk Cheat Bersahur
“Lain kali kalau kita terbangun pagi, jangan tengok jam terus, nanti kita boleh minum air. Kalau tersedar dah masuk Subuh memang tak boleh minum apa-apa dah. Tekak kering, bro”

4. Menggunakan Wajah Rakan Persis Kaum Lain Untuk Beli McDonald
“Eh, kau suruh si Latif tu beli McChicken, muka dia macam Cina. Muka aku pure Melayu. Pergi beli, kita makan kat rooftop” (Ini baru semangat 1Malaysia. Wee hooo!)


5. Ustaz di Facebook
Yang ini kami tidak berani usik lebih sebab biasanya kami sentiasa kalah kalau berdebat (nampak sangat ilmu agama kami tidak tinggi).

6. Kebanjiran Gambar Juadah berbuka di Instagram
Ini memang tidak dapat elak. Kami hanya telan air liur tengok gambar berbuka ala-ala hipster. Ada gambar siput sedut masak lemak, kambing golek. Aduh, swag! Kami paling mewah pun makan nasi bujang sahaja. Ada sambal belacan, timun dan telur dadar. Pernah makan nasi bujang?

7. Rakan Serumah Yang Berpuasa Mengikut Waktu Oversea
Ketika kita bangun pagi sebelum pergi kerja di bulan Ramadhan, tiba-tiba bau sardin padu digoreng bersama telur dadar. Kemudian bau nasi ditanak pula menusuk hidung. Inilah rakan-rakan kita yang berpuasa mengikut waktu oversea. Kami hampir terjerumus mengikut jemaah mereka ini saban tahun. Hampir.

8. Jenaka dan Harapan Hambar Ramadan
“Untungnya kalau bersahur di Semenanjung lepas itu berbuka di Sabah atau Sarawak” – Kita semua ada kawan macam ini.
“Eh, tak boleh sentuh-sentuh ini, batal puasa” – Melodi
“Mak, adik tak tahan sakit perut sangat. Tak nak berak, nanti batal puasa” – Adik, seorang kanak-kanak belum mummayiz.
“Tahun ini aku tak nak tinggalkan terawih” – Ini anda dan harapan anda setiap tahun. Kalau cukup, kami tabik satu kali.

9. Penunggu Moreh
Golongan ini biasanya adalah kanak-kanak yang bising lebih tapi tak sembahyang terawih pun. Sekali dia tibai moreh, terkebil mata pakcik-pakcik. Well, kami juga dulu penunggu moreh (Anda pun mengaku saja lah).



10. Pakcik Kecewa
Tahukah anda, bagi perokok, waktu paling nikmat merokok ialah selepas makan. Jika di bulan puasa, lepas berbuka dan selesai terawih pasti ada pak cik akan merokok berjemaah pula di luar masjid. Tapi kadang-kala ada pak cik yang kecewa sebab rokok Gudang Garam atau Semporna mereka dirembat budak-budak. Siapa suruh letak celah-celah ukiran Islamik di masjid.

Kredit

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post