7 Cara Kreatif Gantung Kain Pelikat Sewaktu Pantang Bersunat (Khatan) Ibu Bapa Boleh Praktikkan

Sudah menjadi budaya negara ini, mula sahaja musim cuti persekolahan, maka ramailah ibu bapa akan sibuk melaksanakan tuntutan syariat Islam iaitu berkhatan kepada anak lelaki. Pada waktu inilah, kebiasaanya kanak-kanak lelaki yang disunatkan akan dilayan bak raja oleh keluarga gara-gara simpati dengan kesakitan yang dialami mereka.


Manakala, rumah pula akan ‘dihiasi’ dengan tali untuk mengantungkan kain pelikat anak yang disunatkan dengan tujuan supaya tidak terkena pada bahagian alat sulit itu. Namun, zaman kini sudah tidak praktikal untuk melakukan amalan menggantungkan kain itu memandangkan cara pemasangannya agak leceh khususnya kepada yang tinggal di rumah batu.

Ini kerana mereka tidak mempunyai alang seperti rumah kampung. Jadi muncul lah cara-cara ibu bapa moden menggantung kain dengan cara yang kreatif

Jom kita selongkar cara kreatif yang nampak lucu tapi praktikal.

1. Alat Permainan Bayi
Ada alat-alat permainan baby ni dah memang macam bentuk khemah jadi just tinggal salut dengan kain pelikat dah jadi


2. Guna Hanger Yang Diliang Liuk
DIY sendiri menggunakan dua bahan satu hanger dan tali pinggang.
Hanger yang mudah lentur di bengkokkan menjadi bentuk



Kredit Foto : Yatiyusof

3. Gantung Kain Konsep Ampaian
Mengambil konsep ampaian, dengan tiang dan tali beserta sepit baju jadilah tempat gantung yang simple dan boleh buat ni.


Kredit  Foto :  sweetmemoryleyana 

4. Gantung Kain guna Tripod
Buat ibubapa yang fotographer atau memang suka bergambar ada tripod dirumah tu boleh la guna untuk buat tunku kaki tiga bagi gantung kain anak-anak yang sedang berpantang sewaktu berkhatan.


5. Gantung Kain guna Joran
Bagi ibu bapa yang kaki pancing mungkin ini cara mudah, hanya gantung joran dan sejenis cangkuk di hujung kain maka jadilah



6. Guna Kotak Jadi Ala-Ala Meja Hidangan
Lari dari tipikal gantung kain, guna kotak ni memang rare dah macam hidangan di hotel-hotel mewah sewaktu breakfast dibawakan hidangan sampai ke atas katil.

Kotak di potong bahagian tepi dan disotetip 

Kredit foto : nikzulaikha

Apa juga peralatan yang digunakan semestinya ia meninggalkan momen manis bagi mereka yang merasakannya. Pengalaman berkhatan ini sememangnya dirasai dan meninggalkan kenangan bukan hanya pada anak yang bersunat tapi juga ibu bapa yang menjaga anak mereka melangkah ke dunia lelaki.

7. Guna Paip PVC
Kelengkapan sempena musim berkhatan nih..smoga bermanfaat,nak selit doit adiah pun senang 




8. Seluar Khatan
Seusai zaman berlalu, teknologi gantung kain juga semakin moden dengan seluar khatan diperkenalkan. Tak payah dah lah ikat gantung kain pelikat tu.. lepas sunat . sarung je seluar khatan free tu terus jalan balik umah ..

Macam macam cara kan


P/S : Dilayan bak raja...time ini semua benda pun anak-anak ni nak suruh orang lain buatkan buat dia. 
layan jela

Kredit : Yatiyusof / Nik Zulaikha Shahmiera301 / sweetmemoryleyana

5 Comments

Apa Kata Anda?

  1. Heheh mengimbau kenangan betul la..Yang pancing tu serius rare

    ReplyDelete
  2. Dulu masa aku sunat aku yang no 1 bila siap je aku cakap kat kawan² tok mudim pakai kapak BESAR biar semua takut jadinya.... Ada sorang kawan aku tu lari tak balik² semua orang kampung pakat cari.... 😄😄😄

    ReplyDelete
  3. Xsakit pn sunat, lagi2 sunat kampung. Aku ingt lgi tok mudim buat keje dgn cepat mcm tarik zip seluar. Zaaaapp sepit,balut n siap..xde injection xde jahit. :D

    ReplyDelete
  4. Serius mengimbau kenangan la tengok posting ni

    ReplyDelete
Previous Post Next Post