30 Benda Commen Sense Perlu Ada Dalam Diri Yang Kadang Ramai Terlepas Pandang

Guna Common Sense Lah!  Benda Yang Perlu Kita Lakukan Bila...sesuatu keadaan. Memandu kereta, dalam lift, sewaktu makan dalam keadaan seharian kita. Sebagai manusia yang berhemah sepatutnya kita dah perlu tahu beberapa common sense dalam kehidupan seharian kita.


Common sense secara falsafahnya mempunyai 2 maksud:

  1. Keupayaan minda untuk melihat dan menafsir perkara2 seperti pergerakan dan saiz. Ini adalah logik akal.
  2. Rasa semulajadi manusia terhadap manusia yang lain dan masyarakat. Ini adalah cara dan keupayaan kita untuk hidup dalam sebuah masyarakat dengan harmoni.
Kebanyakan orang kebiasaannya berkongsi dan bersetuju dengan perkara2 ini secara semula jadi, walaupun mereka tidak dapat menjelaskan kenapa. Agak mustahil bagi sesuatu yang common sense itu salah dan tidak dipersetujui oleh ramai orang.

Tak semua perkara perlu di ajar di dunia ini dan tak semua perkara cikgu ajar semasa di sekolah. Jadi sebagai manusia yang berhemah sepatutnya kita dah perlu tahu beberapa common sense dalam kehidupan seharian kita.

Banyak sebenarnya common sense yang kita kena amalkan. Percaya atau tak sedikit sebanyak bila kita tahu mengenai common sense, pasti tak ada masalah dan rasa tak puas hati atau berkecil hati. Kami ingin kongsikan Common Sense yang perlu kita tahu dan ada dalam diri.

1. Bila Pinjam kereta orang, pastikan anda pulangkan kereta bersama minyak yang sudah diisi kembali 
Orang dah baik hati pinjamkan kereta dia, tak salah rasanya untuk kita isi minyak tanda terima kasih sebab dah pinjam kan kereta kan? Takda lah bila tengok kereta minyak dah kering.

2. Bayar Hutang secepat mungkin tidak kira kecil atau jumlah yang besar
Tidak kira sikit atau banyak, bayarlah hutang anda secepat mungkin. Mana tahu orang tu pun perlukan duit.

 3. Bila Menumpang Kereta Orang
Tak elok buat orang tertunggu-tunggu, terutama bila dia yang datang ke rumah untuk mengambil kita. Siap sedia awal.

 4. Murahkan dengan senyuman, senyum tu kan sedekah
Orang dah makan dekat kedai kau tolong senyum sikit (Khas untuk cashier/owner restoran)

 5. Belanja Member Makan buat yang Pernah Tolong Kita tanpa bayaran atau upah.
Kadang-kadang kita minta bantuan rakan untuk lakukan sesuatu, seeloknya belanja mereka makan sebagai tanda terima kasih.


6. Jangan Hempas Pintu Kereta Orang Kuat-Kuat
Perkara ni selalu berlaku, tanpa sedar bila kita nak tutup pintu kita hempas sekuat hati macam nak roboh kereta orang tu

7. Kalau Pinjam Baju Orang, Basuh dulu sebelum pulangkan semula
Orang dah bagi kita pinjam baju, pulangkan lah dalam keadaan sudah berbasuh, wangi. Ini dah pinjam siap buat harta sendiri pula.

8. Marah Tu Simpan Sikit Jangan Tunjuk depan Orang
Masalah utama zaman sekarang apabila perihal peribadi di bawa ke laman sosial. Tak semua nak tahu masalah anda ya. Dan jangan ingat tak ada orang yang akan ambil kesempatan. Berhati-hati.

 9. Tolong semasa keluarga masak
Benda ni paling common. Takkan kau nak duduk melepak dalam bilik masa orang tengah masak dan bila orang nak makan, baru kau nak keluar bilik. Pastu boleh pulak tercegat depan makanan tunggu orang lain sendukkan nasi. Banyak cantik kauu??! Yang tak tahu masak? Boleh je tolong2 potong bawang. Macam mana nak tahu masak kalau tengok orang masak pun tak nak. Or paling senang sekali, tolong membawang teman mak kau masak. You’re not living in hotel yang kau boleh sesedap makan tidur je.



Benda ni bukan untuk yang dah kahwin je, untuk yang belum kahwin pun sama. Tak kesian ke kat mak korang yang teruk memasak? Memang la ada sesetengah mak yang jenis tak suruh anak tolong masak, tapi aku pasti setiap mak mesti seronok kalau anak tu ambil inisiatif untuk tolong dia. Sejuk perut ibu mengandung kan.

10. Tolong basuh pinggan
Ok benda ni pun basic la. Sepatutnya setiap apa perkakas pinggan mangkuk yang kita guna, kita yang kena basuh sendiri. Bukan lepas guna tinggal je dalam singki kan. Dan untuk orang yang tak tolong masak sebab tak tahu masak tu, takkan basuh pinggan pun tak tahu? Dah kau tak tolong masak, at least tolong la basuh pinggan2 yang mak kau guna masa masak tu. Takkan basuh pinggan sendiri je pastu cabut masuk bilik!



11. Jangan makan sorang-sorang/ Jemput orang makan
Aku tak tahu la didikan orang lain macam mana. Tapi didikan mak aku, kalau makan, jemput orang lain sekali. Jangan buat bodoh makan sorang2 je (applicable kalau makan kat rumah je. Takkan makan roti dalam train nak ajak 1 train tu makan sekali). Then kalau makanan tu sikit, jangan nak tayang2 tunjuk kat orang. Kesian bagi yang tak mampu or tengah lapar. Opah aku dulu cukup pantang kalau makan tak ajak. At least ajak2 ayam pun takpe untuk tunjuk hormat.

12. Jangan baring depan orang
Perempuan sepatutnya kena ada sifat malu yang lebih. Bentuk badan kita kan boleh menaikkan nafsu lelaki. Please la jangan sesedap baring depan tv masa ipar or saudara mara lelaki ada. Kita tak tahu apa yang diorang fikirkan. 


13. Lepas berak kat tandas awam, flush tahi sendiri agar orang lain tidak muntah tengok tahi anda, itu common sense.

14. Tidak parking kereta di parking khas OKU agar warga OKU boleh gunakan pada bila2 masa, itu common sense.
 


15. Tidak buat double park dengan blok kereta orang lain agar tidak menyusahkan kereta yang diblok, itu common sense.

16. Masuk simpang bagi signal agar pemandu lain tahu ke mana anda nak pergi, itu common sense.

17. Nampak kemalangan terus tolong dan telefon talian kecemasan instead of berkumpul, rakam gambar dan upload gambar mayat kat FB, itu common sense.

18. Kalau memandu perlahan, jangan guna laluan kanan supaya orang lain boleh memotong, itu common sense.

19. Bila nak masuk lif, bagi orang dalam keluar dulu, itu common sense.

20. Lepas habis baca buku di perpustakaan, letak balik di tempat asal so orang lain boleh cari, itu common sense.

21. Bila beratur menunggu giliran kat mana2, jangan potong barisan dan giliran orang lain, itu common sense.


 

22. Tidak merokok di tempat awam supaya orang lain tidak terhidu asap rokok bodoh anda, itu common sense.

23. Janji dengan orang pukul 10 pagi tidak datang pukul 10.30 pagi, itu common sense.

24. Lepas terima barang atau bantuan daripada orang lain, ucap terima kasih, itu common sense.

25. Kalau makan takyah berbunyi masa mengunyah tu, pelan2 makan laju2 nak pegi mana  
  
26. Makan Masakan org jgn byk bunyik, lepas mkn tu tolong la kemas2 meja basuh pinggan, dtg rumah org mulut tu jgn nak komplen sana sini, tu rumah org bukan rumah kau

27. Bila Member tanya dah makan belum, Jangan ingat member tu nak belanja. Dia cuma tanya dah makan je.

28. Jangan berebut lift dengan wheelchair, parent yabg bawa stroller. Kau sihat walafiat, naik escalator je la kalau setakat 1 ke 2 tingkat tu.

29. Buka radio slow2 habuan halwa telinga sendiri

30. Bila dh korek tu jgn lekatkan bwh meja org lain meja sdri xpe dan bila gentel buat bulat2 jgn jentik merata..bsuh tgn dlu sblum salam org lain.. kotor tau...

Perkara-perkata yang aku sebut ni basic je. Mungkin ada lagi yang korang boleh tambah kat komen. Tapi percayalah wahai perempuan, kalau korang tak tahu benda2 common sense kat atas ni, jangan tanya kenapa orang tak suka kau atau mengutuk kau kat belakang. Tak ada sape suka orang PEMALAS kan??

Kredit : Mrs Lady

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post