Back To Manual, Gangguan Bekalan Di KLIA Ini Menunjukkan Betapa Pentingnya Sistem Network

Riuh seketika terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini yang mengalami gangguan sistem sementara. Gangguan itu telah menjejaskan beberapa sistem lapangan terbang seperti sambungan WiFi, Sistem Paparan Maklumat Penerbangan (FIDS), kaunter-kaunter daftar masuk dan Sistem Pengendalian Bagasi (BHS).


Situasi di terminal utama KLIA secara amnya terkawal, walaupun boleh dilihat keadaan di mana terdapat penumpang beratur panjang dan bersesak, akibat daftar masuk di kaunter secara manual.
Terdapat 20 penerbangan dilaporkan ditangguhkan di terminal utama KLIA dan penerbangan terjejas termasuk ke Narita, Jepun; Perth, Sydney dan Melbourne, Australia; Jakarta, Indonesia; London dan Hong Kong.
Duta Airport CARE turut berada di sekitar terminal untuk membantu penumpang.

Penumpang juga dilihat diberi bantuan dan panduan, di kios daftar masuk sendiri.

Malaysia Airports juga menasihati para penumpang untuk tiba di lapangan terbang sekurang-kurangnya empat jam, sebelum waktu penerbangan berlepas.

Situasi di terminal utama KLIA secara amnya terkawal, walaupun boleh dilihat keadaan di mana terdapat penumpang beratur panjang dan bersesak, akibat daftar masuk di kaunter secara manual.

Kaunter yang selama ini berfungsi terpaksa tutup

 

 Lambakan Bagasi


Boarding Pass ditulis manual menggunakan handwriting


 Malaysia Airports berkata, pasukan mereka akan terus bekerja tanpa henti, bagi mengawal situasi.

Antara tindakan yang sedang diambil termasuklah penggantian peralatan, dan mereka telah menerima penghantaran peralatan tersebut yang akan diuji malam ini," katanya.
Jadual perlepapasan Boarding board ditulis menggunakan marker & white board

 


Adakah ianya sesuatu yang tidak disengajakan atau sebuah konspirasi terancang mahupun sebaliknya?   it is amazing indeed. System are down but KLIA as airport still can & currently function at degraded mode which is purfectly fine as interim solution. KLIA is impaired by absent of computer systems, but their work force is doing beyond excellent.

Janganlah kita bermain teka teki di kala begini, adalah lebih baik kita doakan semoga KLIA kembali pulih seperti sedia kala. 

#kliastrong

 Kredit : FaisalRahim

1 Comments

Apa Kata Anda?


  1. main poker dengan banyak penghasilan
    ayo segera hubungi kami
    WA : +855969190856

    ReplyDelete
Previous Post Next Post